29 maart 2024, 09:56:16

Megabacterie/appelciderazijn

Gestart door Anja, 1 augustus 2007, 21:54:37

« vorige - volgende »

Anja

Oké,

wat we al dachten alleen de naam is anders.
Gelukkig

Groetjes anja

Mara

Hoi Anja

Inderdaad, wat we al dachten ja.  ;D

Mara

Anja

Sorry maar ik heb gevonden dat er wel degelijk een verschil in zit. In de laatste regels wordt het uitgelegd.

Met biologische appelciderazijn verzuur je het drinkwater. Door zuurder drinkwater verzuur je het gehele spijsverteringskanaal van de vogel. Beginnend bij de krop en via de slokdarm naar de kliermaag. In de kliermaag gaat het verteren van het voedsel via enzymen die door de klieren worden aangemaakt. Vanuit de kliermaag gaat het half verteerde voedsel naar de spiermaag waar het verder wordt vermalen door spieren en door de steentjes die in de maag zitten (maagkiezel). Tegenwoordig hebben echter veel vogels last van een schimmel die op de grens van klier- en spiermaag zetelt. Deze schimmel is verantwoordlijk voor het maar gedeeltelijk verteren van het voedsel waardoor half verteerde zaden worden uitgescheiden. De vogels zitten continu op de zaadbak en vermageren toch. Deze ziekte noemen we megabacterie omdat de heren doktoren er in eerste instantie vanuit gingen dat een grote bacterie in de maag voor dit gebeuren verantwoordelijk was. Later bleek de schimmel de boosdoener te zijn. Door het verzurende effect van de biologische appelciderazijn wordt het milieu voor de schimmel minder gunstig (schimmels gedijen niet of veel minder goed in een zuur milieu) waardoor de opbloeiende weerstand van de vogel de rest doet.
Biologische appelciderazijn omdat biologisch beter is voor ons milieu en gebruiker. Appelciderazijn omdat hierin nog bruikbare stoffen zitten voor het vogellichaam (buiten het aanzurende effect). Gewone appelazijn geeft buiten het aanzurende effect alleen een belasting voor het vogellichaam.


Groetjes Anja

Mara

Hoi Anja

Mhmmm....dus toch een verschil....wat een gedoe zeg. Ik ben allang blij dat je met me mee wilt kijken. Dank je wel alvast.

Mara

danoontje

dt is een stukje die had ik ook gelezen.
maar die is ook echt het enige.
en wat..ik vond bij google dat stukje

Cider is trouwens gemaakt van appel, dus appelciderazijn is hetzelfde als appelazijn. Een appelazijn-spoeling wordt meestal ook met ACV aangeduid, ...
forum.longhair.be/showthread.php?t=4487 - 71k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

en dat zie ik steeds staan.
dus nu weten we het nog niet...
bij mij is de appelazijn ook omgezet,en is biologisch... :-\
hihi anietje ;)

Anja


Ik zou dan toch gaan kiezen voor appelciderazijn. Daar ga ik iig voor. Dit is dus geen belasting voor het vogellichaam. Lijkt mij toch wat "veiliger".

Groetjes Anja

danielle

@ Anja,
Waar heb je dit dan gelezen? Is dit wel een betrouwbare bron?
Ik denk namelijk ook nog steeds net als Anietje dat er gewoon niet 'veel' verschil in zit.
Kan me niet voorstellen dat gewone appelazijn schadelijk is.
Bronnen op internet over het aanzuren staat altijd dat je daar appelazijn of citroenzuur voor kunt gebruiken. Ik denk dat als het schadelijk zou zijn, ze wel neer zouden zetten dat je er op moet letten dat je alleen een bepaalde soort moet kopen.
Maar eigenlijk moet het gewoon eens aan een dierenarts gevraagd moeten worden.

- Ik geef in ieder geval al een maand gewoon biologische appelazijn en ik heb voor het eerst bij mijn grasparkiet goede ontlasting gezien (terwijl ze hiervoor altijd diaree had. Ik ben daarbij ook op pellets over gegaan, dus het kan ook een factor van beide zijn  ;)).

Anja


Ik zeg ook niet dat het kwaad kan maar zoals het daar staat lijkt het me verstandiger om voor de appelciderazijn te gaan. Ik heb Dr Hooimeijer al een mail hierover gestuurd en ik wacht dus op antwoord.

de tekst is hier terug te vinden.

http://www.birdweb.nl/content/view/151/2/

Ik moet het nog gaan halen dus ik ga voor biologische appelciderazijn.

Groetjes Anja

danoontje

ik ga ook over op appelciderazijn.
bij de AH kan je dat kopen.
morgen maar gelijk doen,wil nu ook alles goed aanpakken.
maar ik denk wel net als danielle...
dat appelazijn ook goed is.
want dan zouden ze dat wel er bij zetten.
dat het enkel om appelciderazijn moet gaan.
ik kies wel voorde cider.

groetjesss anietje ;)

Caroline

Oeps, lees het nu allemaal hier.  :D

Ik geef inderdaad ook AppelCIDERazijn.

Wat ik allemaal toendertijd heb gelezen en gegoogled is dat appelazijn niet zozeer slecht is maar WEL dat AppeCIDERazijn ook nog een aanvulling is van div. vitamines en mineralen, vandaar mijn besluit om te kiezen voor AppelCIDERazijn.

Verder mag je het elke dag geven, maar hoeft dit niet, als je vogeltjes gewoon gezond zijn. Omdat ik ook nog Multivit geef, heb ik nu gewoon een schemaatje gemaakt, zodat ze van alles wat binnen krijgen.

En nog even iets benadrukken wat hier en daar ook al regelmatig te lezen is. Het zijn dus schimmels die in deze
zure omgeving niet kunnen leven, niet zozeer bacteries.  ;)

Succes iedereen, ik ben nu ongeveer een half jaartje ermee bezig, ook gewoon als ik jongen heb liggen en ik moet zeggen, ik ben heel erg tevreden over de ontlasting en de conditie van mijn 15 valkjes en de jongen.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Anja

Hoi Caroline,

dank je wel voor de toelichting en morgen ga ik naar Appie Heyn om meteen een fles te gaan halen.

Groetjes Anja

danoontje

 ;D ik ook!!!!  ;D

ps mss is het handig om dit toptic te veranderen in megabacterie en appelciderazijn??
heeeeel leerzaam ;)

Anja


danoontje

 ;) beter zo ja.

verder wil ik ook zeggen,voor de leden die het nog niet weten.
appelciderazijn,mag je nooit samen met medicijnen en vitamine's geven.
ook wel belangrijk om te weten.
groetjes anietje ;)

Inge88

Hey,

Als de appelciderazijn zo goed blijkt te zijn voor valkjes, dan wil ik het ook gaan gebruiken! Biologische appelciderazijn dus...
Maar je mag dus niet vitaminedruppels combineren met dit goedje? Het mag wel om de dag bijvoorbeeld? dag 1= appelciderazijn, dag 2= vitaminedruppels, dag 3=appelciderazijn ? Kan het dan geen kwaad?