28 maart 2024, 14:36:26

Megabacterie/appelciderazijn

Gestart door Anja, 1 augustus 2007, 21:54:37

« vorige - volgende »

Anja

1 augustus 2007, 21:54:37 Last Edit: 3 augustus 2007, 08:41:45 by Anja
Wie kan mij meer vertellen over de megabacterie.
In het topic van Bies staat dat haar valkje  dit heeft. Mijn valkje ga ik vrijdag ophalen bij dezelfde kweekster, Zij heeft me verteld dat Yubel van andere ouders is maar grootgebracht door de ouders van het valkje van Bies.
Hoe groot is de kans dat Yubel dit heeft? Is het besmettelijk voor de andere Y-tjes?
Wat kan ik er tegen doen?
Graag zoveel mogelijk info.

Groetjes Anja


Anja


Dank je wel.

Groetjes Anja :'(

Mara

Hoi Anja en Anietje

Heel veel sterkte ermee.

Maar ik heb ook een vraag. Zou het raadzaam zijn om het water aan te zuren met appelazijn? Ook in een voliere?

Mara

Anja

Hoi Mara,

Ja het is verstandig.
Zie onderstaande mail van Caroline.

Ik geef hier inderdaad de valkjes 2-3 x per week appelciderazijn door hun water, dus niet voor een bepaalde periode maar altijd, preventief. Het kan absoluut geen kwaad en het zuur is een omgeving waarin schimmels het niet fijn vinden. Aldus div. verschillende vogelartsen.

Ik geeft ze de ene dag gewoon water, de volgende dag Appelciderazijzn door het water, dan weer een dasg gewoon water dan een dag met vitamines, Multifit van Beaphar, door het water, dan weer een dag  gewoon water en dan begin ik weer met Appellcidersazijn, snappie?? 

De verhouding die ik gebruik is: op 1 liter water doe ik 15 ml. appelciderazijn, die liter verdeel ik over de 5 waterflessen in 3 kooien, per 3 valkjes 200 ml. per dag.

Deze verhouding heb ik via verschillende vogelartsen o.a. Dr. Feld (verbonden aan Avifauna) en Dr. v.d. Horst( verbonden aan NOP Veldhoven).


Groetjes Anja


Mara

Hoi Anja

Dank je wel. Ik zal Caroline zo even een IM sturen, heb nog een vraag, misschien kan zij me er antwoord opgeven. Dank je wel!!!

Mara

Anja

Hoi Mara,

Wil je de info dan delen?

Groetjes anja

danoontje

ik ben er ook mee begonnen.
gewone appelazijn van het reformhuis.
ik doe op 2 bakjes water  minder dan 1 theelepel.
dat zijn die bakjes van de deurvoliere,die kennen jullie vast wel.
ik ga ze ook om de dag toevoegen.
en blijf dat ook doen.het kost niks.
anietje ;)


Anja


danoontje

heel goed en duidelijk stukje anja.
dan geef ik toch de goede dosering nu.
appelazijn is met citroenzuur het makkelijkste om te geven.
ik ga dan voor appelazijn.
ik blijf het nu ook gebruiken.
dit gebeurd me geen 2e keer.
groetjess anietje ;)

danielle

Ik geef dus ook al een tijdje appelazijn aan mijn vogels, dit omdat een grasparkiet van mij een gevoelig maagje heeft en hierdoor snel last van bacterieen heeft, daarom heeft de vogel arts mij dit verteld.

Alleen wordt ik er nu niet meer wijs van of het nou gewoon appelazijn moet zijn of appelcider. Ik heb zelf namelijk appelazijn uit een natuurwinkel gekocht. Ik dacht dat dit het beste wat omdat daar niets anders in is toegevoegd. Wat is nu het beste?

Ik geef het eigenlijk elke dag, omdat de vogelarts aangaf dat ik dit gewoon altijd moest blijven geven, omdat anders de bacterieen kans krijgen om weer terug te komen. Hierdoor geef ik het ook dagelijks aan mijn valkparkiet. Alleen lees ik dat het hier meestal om de dag word gegeven. Is hier een reden voor?

Groeten van Danielle

danoontje

 ;D ik heb hetzelfde als jou.
ik heb gewoon apelazijn gekocht bij een reformhuis.
maar nu lees ik weer appelcider????????????????? azijn?

??
en nu?
groetjess anietje

Anja


Wat ik heb begrepen is dat je het beste biologische appelciderazijn kunt geven.

Groetjes Anja

Anja

Hoi hoi,

Dit vond ik , en dacht zet het toch hier even neer, volgens mij is appelazijn erg belangrijk voor onze vogels.
Het kan in het badwater (zelfde hoeveelheid toevoegen) en kan in het drinkwater.

Appelcider azijn is een oplossing van azijnzuur geproduceerd door de fermentatie van appels. Appelazijn bevat o.a. cholesterolverlagend pectine, vitaminen en  mineralen, waaronder:

Vitaminen Mineralen
vit. P
bètacaroteen (precursor van vit. A)
vit. C
vit. E
vit. B1
vit. B2
vit. B6



kalium
fosfor
chloor
natrium
magnesium
calcium
zwavel
ijzer
fluor
silicium


De voordelen van appelcider azijn zijn groot. Hieronder zijn enkele beschreven:

beschermd tegen voeding vergiftigingen
draagt bij aan de vertering
verhoogt de weerstand
verhoogt de weerstand tegen/bij ziekte
bevat bacteriën die bijdragen aan het onschadelijk maken van infectueuze micro-organismen
draagt bij aan het handhaven van de juiste pH in het lichaam
draagt bij aan regulatie van bloeddruk
komt ten goede bij bepaalde ziektes waaronder artritis
Appelcider azijn kan naast het oraal gebruik ook voor verschillende andere doeleindes gebruikt worden. Hieronder vindt u een lijstje met voorbeelden.

schoonmaakmiddel dat schimmel, geur en bacillen reduceert
desinfectans voor het schoonmaken van kooien
schoonmaakmiddel bij het kiemen van zaden
Doseringen
drinkwater en voeding
U kunt appelcider azijn oplossen in het drinkwater van uw vogel(s). De doseringen hiervoor zijn:

Kromsnavels 10 ml per liter drinkwater (20 druppels per 100 ml. drinkwater)
Vink-achtige 5 ml per liter drinkwater (10 druppels per 100 ml. drinkwater)

Ook kunt u appelcider azijn besprenkelen over groente en fruit dat u uw vogel aanbiedt. U kunt ook wat appelcider azijn toevoegen aan een bakje met water waarin u de groentes en het fruit voor uw vogel(s) wast.

schoonmaakmiddel
Voor het schoonmaken van kooien kunt u naast appelcider azijn ook witte azijn gebruiken. U kunt dit in water oplossen in de verhouding 1:1.

Hiermee kunt u dan met een borstel of doek uw kooien en zitstokken afnemen.  Ook acrylspeelgoed, voerbakjes enz kunt u met deze oplossing schoonmaken. Naspoelen met schoon water.

Verkrijgbaar
Appelcider azijn is verkrijgbaar in diverse reformwinkels (o.a. De Tuinen), maar ook in sommige supermarkten zoals Albert Hein.

bron :Parotbunch

danoontje

2 augustus 2007, 19:47:38 #14 Last Edit: 2 augustus 2007, 19:50:10 by danoontje
 ;D ;D ;D
ik ben eruit.
het is gewoon hetzelfde.
cider of appelazijn.
ik typ even de fles van mij over,wat er op staat.

het is van natufood=biologisch.

eerst wordt appelsap door gist omgezet  in appelwijn,en vervolgens wordt de appelwijn door azijnzuurbacterien omgezet in appelazijn.

tenslotte wordt de appelazijn gefilterd en gepasteuriseerd.
lijk me duidelijk?
en tot slot....
zie ik dit op google...

Cider is trouwens gemaakt van appel, dus appelciderazijn is hetzelfde als appelazijn. Een appelazijn-spoeling wordt meestal ook met ACV aangeduid, ...
forum.longhair.be/showthread.php?t=4487 - 71k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

hehe haha  ;D anietje
;)