18 april 2024, 06:19:58

papegaaienziekte

Gestart door Yosje, 1 augustus 2007, 21:17:43

« vorige - volgende »

Yosje

Hoi,

een tijdje geleden is er bij ons een valkparkiet aan komen vliegen aangezien ik er al 2 heb kon ik deze niet in de kou laten zitten. De eerste week heb ik de vogel apart gezet van mijn vogels toen leek er niks aan de hand te zijn hij floot, praatte, at en dronk na een week deed ik ze bij elkaar dit ging heel erg goed, totdat deze vogel sloom werd, last van diarree had en niet at de volgende dag heb ik de dierenarts gebeld deze vogel had de papagaaienziekte en is die nacht bij de dierenarts overleden. 1 van mijn vogels knuffelde vrij veel met de nieuwe vogel en ook deze had dezelfde symptomen dus ik heb mijn valkparkiet dezelfde dag als die andere gebracht. Deze zit nog steeds bij de dierenarts en er is nog niks veranderd. Het is een vervelende ziekte zondag werden ze slomer en maandag deden ze niks meer en ben ik gelijk naar de dierenarts gedaan het is ontzettend snel gegaan.

Nu komt mijn vraag mijn andere valkparkiet krijgt antibiotica en ik heb zijn kooi, speeltje noem maar op schoon gemaakt ook heb ik snoepstokken waar ze met z'n drieën aan hadden gegeten weg gegooid. Deze vogel is ontzettend actief en eet en drinkt en is knuffelig. hoe vaak moet ik alles schoonmaken en als hij de ziekte in zijn lichaam heeft hoe lang duurt het voordat deze ziek word? Ik heb een vrij jonge valkparkiet erbij gekocht die ik deze week ga ophalen maar is dit wel verstandig? ik hoop dat u mij advies kunt geven. Wat ik het beste kan doen.

alvast bedankt

Anke

Hallo,
Wat vervelend dat je valkje de papagaaienziekte heeft!
Het lijkt mij niet verstandig om er nu een nieuwe parkiet bij te zetten voordat je zeker weet dat deze ziekte verdwenen is.
Ik heb geen verstand van papagaaienziekte, maar kan je je valkje misschien laten testen erop? Dan weet je zeker of hij het heeft.
Als je andere parkiet nog bij de Dierenarts is kan je die misschien ook om advies vragen over hoe nu verder te handelen.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Yosje

dank je wel voor de reactie,  heb op internet al gezocht en wil inderdaad morgen de dierenarts bellen om te vragen of hij mijn valkje wil testen. Ik heb gevraagd of de nieuwe valk nog tijdelijk bij hun kon blijven totdat ik zeker ben dat de ziekte uit huis is. heb al zo vaak gepoetst dat dat denk ik wel het geval is, maar dat ik ook zeker ben dat deze valk het niet heeft. Gelukkig was dit geen probleem.

danoontje

hoiije hoeft niks weg te gooien hoor.
je kan dettol kopen,en alles goed ontsmetten.
wel goed afspoelen daarna.
na 1 week kan je dat nog een keer doen.
je kan ook dat valkje een kuurtje laten geven in overleg met de DA.
dan is hij er tegen beschermd.
ik heb deze ziekte in het begin ook gehad.
het is een zware dobber,maar goed te behandelen.
lees maar in op google.
voortaan een nieuw valkje minimaal 6 weken appart zetten.
1 week is te kort.
succes ermee.en veel sterkte
anita ;)

Yosje

Ik heb al op google gezocht. toen die andere 2 vogels sloom werden heb ik ze alle drie gelijk antibiotica gegeven dit had ik nog thuis de volgende dag ben ik gelijk naar de dierenarts gegaan. de valkparkiet die ik nu nog thuis heb heeft nooit de ziekteverschijnselen vertoond maar gelijk met die anderen antibiotica gehad.
Ik ga straks gelijk in de winkel dentol kopen ik had het namelijk schoon gemaakt met ander spul.
heel erg bedankt.

*Esther*

ppgz is ook overdraagbaar op mensen!!
Als je zelf een soort van griep krijgt, is het goed hieraan te denken.

Dit kan door een bloedonderzoek onderzocht worden en met een kuur behandeld worden.

gr Esther

nick01

6 weken is ook maar minimaal , ik had begrepen dat de incubatietijd 8 weken was.
ik heb t 2 keer gehad nu , lang leve vogels kopen op de markt die er supergezond uitzien , maar t is echt een hele aparte ziekte die veel tijd inneemt voor je t weer echt helemaal kwijt bent.
ik heb de 2de keer hier na de antibioticakuur , alles stofgezogen alle kiertjes , daarna alles ontsmet met een middel waar ze ook veeschuren mee ontsmetten weet zo de naam niet meer wel sterk spul , daarna alles overgeschilderd en na 2 weken weer alles ontsmet weer met datzelfde middel.
en nu niks meer kopen op de markt.

had zelf toendertijd ook last van hoofdpijn , verkouden enzo heb me toen gelijk laten testen in het ziekenhuis.

ik zou in een ziektetijd geen andere vogels bijkopen , dan heb je de kans dat die ook ziek wordt of dat die toch weer een ziekte meeneemt.

en anita , je kunt niet ff een vogel een kuurtje geven zodat die er tegen beschermd is.
alles dezelfde kuur geven als de zieke vogel.
en dat zijn geen kuurtjes van 3 dagen.

Sanna

Hallo Yosje,

Het is erg belangrijk dat je de antibiotica-kuur helemaal afmaakt!! Ook als je laatste valkje helemaal geen ziekteverschijnselen vertoont. En inderdaad alles, maar dan ook alles, schrobben met dettol. Dingen die je makkelijk kunt vervangen zou ik liever gewoon weggooien. Let ook heel goed op jezelf, want papegaaienziekte is ook heel gevaarlijk voor mensen wanneer je niet behandeld wordt! Dus als je griepverschijnselen krijgt, gelijk naar de dokter en zeggen dat je papegaaienziekte in huis hebt gehad.

Ik zou als ik jou was nog geruime tijd wachten met een valkje erbij te nemen. Het is evern vervelend, maar vooral wanneer een valkje gaat verhuizen (dus bij jou in huis komt) gaat zijn weerstand achteruit waardoor hij op dat moment heel vatbaar voor ziekten is. Wanneer nou jouw overgebleven valkje toch nog iets van die papegaaienziekte bij zich heeft (wat op dat moment wordt onderdrukt door de antibioticakuur), is het heel goed mogelijk dat de nieuwe vogel toch ook weer ziek wordt van de papegaaienziekte. Je moet dus echt wachten tot alle ellende het huis uit is. Je valkje kan maar liever even nog een tijdje langer alleen blijven dan dat jij straks al je vogels kwijt bent.

Succes met alles en stekte!

Groetjes, Sanna

Sanna

Citaat van: nick01 op 12 augustus 2007, 16:33:24
en anita , je kunt niet ff een vogel een kuurtje geven zodat die er tegen beschermd is.
alles dezelfde kuur geven als de zieke vogel.
en dat zijn geen kuurtjes van 3 dagen.


Citaat van: danoontje op  2 augustus 2007, 07:52:22
je kan ook dat valkje een kuurtje laten geven in overleg met de DA.
dan is hij er tegen beschermd.


Hoi Nick,

In mijn ogen bedoelen jullie allebei precies hetzelfde hoor ;):
de overgebleven vogel een antibioticakuur tegen papegaaienziekte geven zodat hij er niet ook ziek van wordt.

Groetjes, Sanna

danoontje

 ;D goed gezien sanna ;D
groetjess anietje ;)

ManjaV

13 augustus 2007, 14:33:11 #10 Last Edit: 13 augustus 2007, 17:06:10 by ManjaV
Hoi Yosje,

Dat spul waar Nick het over heeft, heet Halamid.
Dettol doodt alleen bacteriën en geen virussen.
Ik heb me trouwens laten vertellen door mijn dierenarts dat chlamydia (dat ppgz veroorzaakt) maar een uur kan overleven op een kooi (of iets dergelijks).
Heel veel sterkte. Ik hoop dat je er snel vanaf bent...en wat erg dat het aangevlogen valkje is overleden.  :-\

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Dierenfreackske

Sterkte ook van ons Lady (hond ) en Suske en Wiske ! )