4 mei 2025, 21:26:46

nieuwe parkiet laten wennen

Gestart door Michiel.., 24 september 2003, 01:08:33

« vorige - volgende »

Michiel..

Ik heb vanochtend een valkparkietje gekocht ;D. Degene bij wie ik m kocht had m nog in het blok. Zij wilde m net in een kooi doen en nu doe ik dat dus bij mij thuis.
Ik heb m meegenomen in een doosje met wat stro. Toen ik thuis kwam heb ik m eerst gevoerd (het was etenstijd :)) daarna heb ik het doosje open in de kooi gezet.
Wat is naar jullie mening nu de beste manier om m verder te laten wennen?

Stijn dc

hello

je moet je valkje de eerste dagen wat rustig laten, en hem geen schrik aanjagen, dan moet alles normaal wel vlot verlopen

SDC:D

Michiel..

Zal ik m dan gewoon in het doosje laten zitten en zo in de kooi laten en m dan alleen met voeren eruit laten of uit het doosje halen?

Speedy

Hoi Michiel.

Je moet hem niet meer terug in het doosje doen he....dus laat hem maar gewoon aan zijn kooi wennen hoor...

Succes verder,

Trudie

Paul

Hoi Michel,
Als je valkje uit het blok komt betekend dat dus dat je hem nog met de hand moet voeren lijkt me?
Dan moet je hem dus niet een paar dagen laten zitten maar natuurlijk op de aangegeven tijden zijn pap voeren.
Als je hem inderdaad zelf voert let je dan wel erg goed op dat de krop helemaal leeg is voor je hem voert want anders word ie heel erg ziek :-(
Laat even weten hoe het gaat en als je nog vragen hebt stel ze gerust.
Dat doosje is alleen voor vervoer en als ie in de kooi zit kan je dat doosje weghalen.
Veel plezier met je valkje.

Groetjes, Paul

Michiel..

Ja het voeren doe ik uiteraard op de aangegeven tijden.
Heb m nu net weer gevoerd. :) Heb voor het voeren inderdaad even gekeken of ze krop leeg is het is niet de bedoeling dat m'n eerste valkje doodgaat aan kropverzuring  :-/
Heb na het voeren het doosje weggehaald en alleen wat stro uit het doosje in de kooi laten liggen. Wat zaad en water erbij en een stengel trostgierst waar die meteen van begon te eten.

Heb nog wel een vraagje. Hij krijgt nu voeding tussen 7 en 8, 2 en 3, 10 en 11. Hoe kan ik dit het beste iets verschuiven. Ik heb op het moment geen werk en dan moet ik dus alsnog om 7 uur m'n bed uit  :( Als ik dit dus iets zou kunnen verschuiven zou fijn zijn  ::)

Paul

Hoi Michiel,
Je valkje eet al trosgierst dus dat is al een goed teken :-)
Verschuif gewoon alles een uurtje naar achteren dat scheelt al weer een uurtje eerder opstaan.
Je valkje kan met een week of 6 normaal al zelf gaan eten of soms zelfs al vanaf 5,5 week dus met later voeren dwing je hem ook al een beetje om zelf te eten.
En als je valkje ook langer slaapt in de ochtend maakt het al helemaal niet uit.

Groetjes, Paul