7 mei 2025, 21:26:53

Aanschaf handtamme valk vraagjes

Gestart door Fotograaf, 18 juli 2007, 20:05:00

« vorige - volgende »

Fotograaf

Hoi, ik kwam dit leerzame forum tegen en heb al e.e.a. gelezen maar heb toch nog wat vraagjes.
Ik wil dolgraag een jonge handtamme valkparkiet aanschaffen.. Dus een valk die door de kweker al tam gemaakt is. Wat is de leeftijd van zo'n valk gemiddeld als deze door mij opgehaald kan worden en wat mag ik qua tamheid verwachten? Moet ik na aanschaf zelf nog dingen doen om de vogel nog tammer te maken of regelt zich dat dan verder zelf als ik voldoende aandacht geef? Ik ben wat onzeker omdat ik flink wat jaren geleden ooit een jonge grasparkiet heb gehad die ik zelf niet echt tam kreeg en wil juist dolgraag een echt tamme vogel..
Maakt het nog uit of je een mannetje of vrouwtje neemt? Ik heb begrepen dat je dit bij jonge valken niet altijd goed kunt zien..
Wat is een gangbare prijs voor een handtamme valkparkiet? Ik ben niet geinteresseerd in kleur. Als de vogel maar lief is..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Mara

Hoi Fotograaf

Het valkje zal zo rond de 7 á 8 weken oud zijn. Het zal handtam zijn maar het zal aan jou moeten wennen en je zult er aandacht aan moeten besteden om het valkje tam te houden. Prijs, daar durf ik niets over te zeggen....Voor het tam zijn maakt het niet uit of het een popje of een mannetje is.

Succes

Mara

p.s. voor kwekers kun je links in de lijst kijken bij kwekers.

Fotograaf

Ok, dus als ik de valk ophaal en bijvoorbeeld eerst een dag laat wennen in z'n kooi dan zou hij/zij in principe al op m'n vinger moeten stappen zonder paniekerig door de kamer te gaan vliegen?? Ik heb namelijk totaal geen idee wat ik mij bij een handtamme jonge vogel moet voorstellen  :-\

Anke

Hallo,
Hoe snel een valkje bij je went is echt per valkje verschillend.
Sommige valkjes zullen met een dag gewend zijn, anderen doen daar langer over.
Als je een tam valkje koopt betekent dat niet dat het valkje ook meteen aan jou als nieuwe eigenaar is gewend.
Het valkje moet jou eerst leren vertrouwen. En hoe snel dat gaat... dat is dus echt afhankelijk van het valkje.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Fotograaf

Overdag na 3 uur is het in huis een druk gezin hier maar na een uur of 7 s'avonds zit ik vaak nog alleen te werken achter de computer. Ook overdag ben ik thuis aan het werk en is behalve m'n 15 maanden oude zoon niemand verder thuis. Ik kan de valk dus heel veel uit de kooi laten. Of is dat juist niet goed in het begin??

margreet

hallo,

Mijn jonge valkjes zijn ruim 6 weken als ze naar hun nieuwe baasjes gaan. Verschilt wel eens per valkje.
Ze zijn dan echt handtam, wat inhoud dat ze op de vinger zitten en niet bang zijn voor handen.
Mijn advies altijd, op gezette tijden eruit, b.v. 2x per dag, een jong valkje valkje heeft nog veel tijd nodig om te eten en te rusten, dus niet al te lang.
Veel tegen praten en aandacht geven.
Ze krijgen eten (parkietenvoer) eivoer en trosgierst mee.
Langzamerhand vermengen met eigen voer (grof parkietenvoer)
Bij mij groeien ze in de huiskamer op, dus gewend aan alle geluiden.
Er staat vast een kweker op de lijst die handtamme valkjes verkoopt.
Gewoon even goed zoeken bij jouw in de buurt.
Begin alsjeblieft niet aan handopfok. De risico's zijn te groot.

groetjes Margreet

•=Bonnie=•

Hier zijn ze minimaal 7 weken als ze weg mogen maar meestal hou ik 8 weken aan omdat ik 100% zeker wil zijn dat ze goed zelf eten, ook als ze alleen zijn zonder andere valkjes om aan te sporen en het voor te doen.

Handtam kan inderdaad heel erg verschillen. Ik heb valkjes gehad die bij mij opstappen en zich laten aaien en met de volle hand laten pakken maar die bij vreemde mensen meteen wegvliegen en angstig gedrag laten zien, die moeten echt aan vreemden wennen en dat kan zomaar een weekje duren.
Ik heb anderen gehad die ook bij mij niet wouden opstappen en zich niet wouden laten kroelen maar die bij de nieuwe eigenaar na een dag zonder hun broers en zussen op de schouder door het huis gingen.

Fotograaf

Mooiste zou dus eigenlijk zijn als je bij de kweker gaat kijken welke valk het beste op je reageert.. Maar da's natuurlijk lastig met reserveringen enzo..

•=Bonnie=•

Als je persé een valkje wilt die al bij de kweker op je vinger stapt en daar blijft zitten wel ja. Maar dan kan je inderdaad niet reserveren, dan moet je de gok nemen dat iemand nog wat handtamme vogels over heeft en kijken of je die aan staan.

Alleen kom je dan vaak in het handopfok circuit terecht vrees ik. Ik heb nu nog twee handtamme valkjes over vanwege mensen die niets meer van zich lieten horen na het reserveren. Maar no way dat die direct bij een vreemde op de vinger gaan zitten, die kijken eerst de kat uit de boom.  :D

Toch maak ik me er absoluut geen zorgen over dat ze ook bij de nieuwe eigenaar heel tam zullen worden als ze maar voldoende aandacht krijgen in de eerste week zodat ze hun nieuwe verzorger leren vertrouwen.

Rianne

Ik maak me altijd grote zorgen of een valkje wel tam genoeg is. Bij mij blijven ze dan keurig zitten maar als m'n vriend of m'n moeder het valkje wil pakken... PANIEK! Maar gelukkig gaat het bij de nieuwe eigenaar al na een paar dagen alsof het valkje nooit ergens anders heeft gewoond. Ik zou me dus geen zorgen maken of het wel klikt of niet.
Wel adviseer ik je om er na een tijdje een 2e bij te nemen. Dit kan als de eerste al prima gewend is in huis en al lekker bij je blijft zitten. Neem je dan weer een tam valkje, scheelt het je enorm veel werk. :)

Fotograaf

Maar met een 2e erbij wordt de eerste toch minder tam??

Rianne

Dat ligt eraan hoeveel tijd je er aan besteed. :)
Ik heb een valkje, die is volgens mij tam voor het leven. Ze zit in de buitenvoliere met nog 5 valkjes en komt toch steeds naar me toe om gekroeld te worden.
Een valkje alleen zal zich helemaal op jou gaan richten. Dit lijkt misschien leuk maar kan een hoop nadelen met zich meebrengen. Denk aan schreeuwen wanneer je de kamer uit loopt of agressief gedrag naar anderen.
Het kan inderdaad zo zijn dat ze meer naar elkaar toe trekken. Maar dat moet je je valkjes ook gunnen. Het zijn immers groepsdieren.

daphne678

hoi, ik had een vraagje of iemand ervaring heeft met lutino.nl?
Ik wil graag een valkje aanschaffen (tam) en dit bij lutino.nl doen, daar deze mensen bij mij in de buurt wonen.
Kan iemand mij dit aan- of afraden. Of heeft iemand hier ervaring mee.

graag uw reactie groetjes daphne