28 maart 2024, 20:18:06

Beroep met vogels

Gestart door smile_emerald, 24 september 2003, 00:22:26

« vorige - volgende »

smile_emerald

Nee joh, het was helemaal geen schok! Iedereen heeft toch zijn eigen mening! En ik houd binnenkort een presentatie over de vivisectie, dus ik schrok erg van de plaatjes die ik op internet zag. Ik reageer soms niet zo snel, omdat ik het wel eens druk heb met huiswerk of ziek ben, zoals vorige week zondag---> vijf keer overgegeven, lage bloeddruk met als gevolg uitvalverschijnselen (ik kon vijf minuten niks meer zien en slecht horen :o). Ik probeer altijd zo snel te antwoorden, maar soms lukt dat dus niet.

Over de Break Out!----> 3 weken geleden plaatste ik een berichtje over Shakira met als vraag: "Mag er een plaatje in van een valkparkiet, min favo huisdier?" Het antwoord erop was de vraag of ik er misschien 1 had, ze wilden hem zien ;D Een week later reageerde een ander meisje op mijn berichtje en stond er de week na mijn berichtje een prachtig geparelde valkparkiet in de Break Out! (had ik maar een scanner). De week daarop, deze week dus, kwam mijn prachtige valkje in beeld ;D ;D ;D Antwoord: de  Bradpitt onder geelkuifjes :D :D :D Dat is pas een compliment ;D  

-xxx- Esmeralda

p.s. Nog bedankt voor de informatie.

Speedy

30 september 2003, 20:36:29 #16 Last Edit: 1 oktober 2003, 11:49:21 by Speedy
Hoi Esmeralda,

Leuk hoor...toevallig weet jij niet meer het nummer van die BO met geparelde? Die hebben ze hier waarschijnlijk niet, want ze kunnen het ze niet herinneren....jammer, anders had ik die zeker weten ook uitgeknipt hoor.
Alles van valkparkieten is welkom hier.

Groetjes,
    Trudie

smile_emerald

Het is Break Out! nummer 39, maar het is mar een klein plaatje, hoor. Ongeveer 3 bij 2 centimeter.

-xxx- Esmeralda

p.s. Ik heb een abonnement op de Break Out!

Inger m

Hoi esmeralda,
Dat is niet zo mooi dat je ziek was, nu weer beter?
Ik kan me goed voorstellen dat je tegen proefdieren bent na het zien van al die zielige dieren (zeker als je bij de anti proefdieren clubs ed kijkt). Wij kregen thuis pas een brief van de proefdiervrij met vrij schokkende foto's van proefdieren. (echter ze zetten er wel alleen de meest aaibare dieren in als konijn, hond. kat en aap, terwijl deze in perc het minst gebruikt worden) zo spelen ze (terecht) in op de publieke opinie en lijkt het nog zieliger. Ik ga voor mijn afstudeerproject ook werken met proefdieren (varkens/ gedrags- vruchtbaarheidsonderzoek) maar daar zul je dergelijke schokkende dingen niet tegenkomen.

Succes in iedergeval met je presentatie over proefdieren.
(ps. misschien kun je in de bieb het boek proefdieren en dierproeven (nieuwste druk heet handboek proefdierkunde) vinden daar staat erg veel in. Dit boek wordt gebruikt door degenen die de proefdierkunde cursus volgen. Er staat duidelijke info in ook over alternatieven/ ethiek.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Speedy

CitaatHet is Break Out! nummer 39, maar het is mar een klein plaatje, hoor. Ongeveer 3 bij 2 centimeter.

-xxx- Esmeralda

p.s. Ik heb een abonnement op de Break Out!

 :'( jammer...ze hebben hem wel...maar ik mag hem niet knippen.....omdat Orlando Bloom achterop staat....snif))) ja ik heb hem dus gezien, ook een leuk valkje.

Groetjes,
     Trudie

smile_emerald

Hihi, Orlando Bloom... Nog bedankt, Inger, voor de info. Die kan ik bij mijn presentatie gebruiken. Ik snap nu dat er ook andere kanten aan de proefdieren zitten, maar hebben ze eigenlijk ook wel een gewoon hok en leveren ze niet hun hele leven in?

-xxx- Esmeralda.

p.s. Ja, ik ben gelukkig al weer beter.

Inger m

Hoi,
Landbouwhuisdieren die ook als proefdier worden gebruikt, worden gewoon net als andere koeien, varkens etc in stallen gehouden. Ik ga morgen bij ons in de stallen kijken bij de varkens (ik geloof dat ze ook wel stro hebben enzo).De koeien hebben een ligboxenstal met melkrobots.

Ratten en muizen worden in laboratoriumbakken gehouden, dit zijn macrolon (plastic) bakken met als dak een stevig rooster met voerrruif en drinkfles. Zeer stevig materiaal omdat het tegen hitte ed. moet kunnen (ivm ontsmetten). Op de bodem ligt zaagsel en er wordt tegenwoordig ook meer gebruik gemaakt van verrijking als buizen en tissues etc.
Konijnen die ik heb gezien waren in een grote ruimte op de grond gehuisvest met zaagsel. Ze zaten er met een aantal in en konden lekker rennen. Maar konijnen worden ook wel individueel gehuisvest in metalen kooien en dat is wel minder.

De grootte van de kooi zal meestal wel afhangen van het aantal dieren en de soort proef die wordt gedaan. Over het algemeen zullen de hokken wel kleiner zijn, dan die je bv in een dierenwinkel of in huis aantreft. Het zou in principe wel beter kunnen, maar ik denk niet dat ze heel erg lijden onder bv de huisvesting. Het is ook de bedoeling om de dieren zoveel mogelijk samen/ in groepen te huisvesten tenzij dit ivm de proef niet mogelijk is. Er wordt dus wel gekeken naar het natuurlijk gedrag van de dieren. Het individueel huisvesten wordt ook gezien als ongerief voor het dier.

Overigens worden alle proeven door de onderzoeker eerst ingeleverd bij een DEC (dier ethische commissie) die kijkt of de proef wel relevant genoeg is en of de dieren in verhouding tot het doel van de proef niet te veel lijden en of er bv niet te veel dieren worden gebruikt. Zij kunnen een proef dan goedkeuren of afkeuren of laten aanpassen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

smile_emerald

Dank je wel voor de informatie. Morgenavond (!) heb ik mijn presentatie. We hebben al een grappige stelling: "Voor betere manieren (duim omhoog) dan proefdieren (duim omlaag)." :D :D :D Hihi, dat gaat heel lollig worden als we dat met zijn allen tegelijk zeggen ;D Heb je nog ideetjes wat ik morgenavond kan doen?

-xxx- Esmeralda

Inger m

Hoi, Heb je s'avonds je presentatie?
Ik zou er een soort discussie van maken, waar je je voors en tegens van proefdieren in kunt zeggen, dus de nadelen afwegen tegen de voordelen.
Of probeer wat te doen met de 3 V's: Vermindering van het aantal proefdieren, Vervangingen van dierproeven en Verfijning (betere behuizing, verzorging, maar ook de uitwerking van de proef (statistiek). Je kunt van bepaalde proeven kijken hoe je deze kunt toepassen op de proef.
BV. voor de ogentest werden irriterende stoffen getest op levende konijnen, tegenwoordig kan deze proef gedeeltelijk worden vervangen door kippenogen uit het slachthuis. Dus een Vermindering van het aantal levende konijnen en ook een Vervanging voor de gebruikte konijnen.
Ik weet niet hoeveel info je hebt hierover, dus daar hangt het wel een beetje vanaf. Maar ik vind het zelf in ieder geval erg leuk om het publiek te laten meedenken in een presentatie en daar is dit onderwerp erg geschikt voor.

In ieder geval veel succes met je presentatie! Het is een erg 'leuk' onderwerp om over te discusseren. (overigens ben ik zelf geen voorstander van (alle) dierproeven, maar ik begrijp wel dat ze (nog) wel nodig zijn, dus het hangt er af van het soort proef en het doel van de proef)

Ik ben benieuwd hoe het is gegaan, laat je het even weten?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.