7 mei 2025, 00:40:36

Niet tamme valkparkiet

Gestart door Fam._van_Doremalen, 23 september 2003, 16:38:26

« vorige - volgende »

Fam._van_Doremalen

Ik heb vorige week een valkparkiet gekocht. Wilde dit al lang maar mijn vriend vond het nog geen goed idee. Gelukkig is hij er nu wel blij mee. Het probleem is.....ik mocht bij een vriend een valkparkiet halen. Deze zat in de voliere buiten. Daardoor heeft hij helemaal geen ervaring met mensen, alhoewel wel ervoor weg vliegen maar ja....
Nu mag ik gaan proberen hem tam te maken, en dat wil ik erg graag maar verschillende mensen hebben mij al verteld dat ik het beste 1 vleugel moet laten knippen zodat hij afhankelijkvan mij wordt. Hij/zij is namelijk al wat ouder, hoe oud weet ik niet precies maar kan al wel 1 jaar oud zijn.
Is dat de enige oplossing? Zijn vleugels afknippen of kan ik nog iets anders doen. Ze wordt gek als ik met mijn hand in de kooi kom, vliegt ze zo snel mogelijk naar de andere kant en af en toe blaast ze nog tegen me. Wel reageert ze soms al door terug te fluiten.....

ik weet niet of ik zijn vleugel moet laten knippen of niet..

ik zou graag reacties ontvangen op danielleln4@imail.nl
dit omdat ik geen computer heb maar wel een emailadres op mijn telefoon....bedankt!!

Skippy

Hey

Ik ben er geen voorstander om dat te doen.
Ik heb ook een valkje die vroeger nooit aandacht kreeg.
En ik heb hier ook berichtjes geplaatst over wat ik moet doen.
Probeer hem aan je hand te laten wennen en leg er bijv. trostgierst op.Als dat niet werkt heb ik ook nog een andere metode gebruikt namelijk...met een handschoen aan hem achterna gegaan in een kooi...en nu zit hij gerust op mijn hoofd,hand,schouder

Neem de tijd en geef veel aandacht!!!
Succes ermee!

Skippy

ria

26 september 2003, 04:15:29 #2 Last Edit: 26 september 2003, 04:22:10 by ria
Hallo,

Ik heb hier 1 gekortwiekt valkje tussen 3 niet gekortwiekte valkjes en ik merk nu dat het voor het valkje heel erg sneu is. Ze kan niet meevliegen met de rest. Ze zit boven op de kooi te kijken en als ze dan al een poging doet om te vliegen komt ze wel de helft van de kamer door maar dan in een boog naar beneden. Ze was helaas al gekortwiekt toen ik haar kreeg maar laat dit niet meer doen bij een eventueel volgend valkje. Ik zou gewoon proberen te wennen met steeds maar weer een hand in de kooi, rustig praten en trosgierst. Na een week of twee zijn ze meestal wat aan de omgeving gewend en dan worden ze vaak rustiger. Ik leg bijvoorbeeld geen trosgierst in de kooi maar biedt het alleen in de hand aan.

Succes.

Groet,
Ria

Speedy

26 september 2003, 12:49:03 #3 Last Edit: 26 september 2003, 18:33:44 by Speedy
Als ik het goed begrijp, kan deze persoon onze berichten hier niet lezen, omdat ze geen pc heeft....maar ontvangt zij de antwoorden op haar mail adres op haar mobiele telefoon...

Mijn mening over kortwieken:
Nee, ik zou het nooit doen....vogels horen te vliegen, ook moeten ze weg kunnen komen voor gevaar. (kat of hond die ze opjaagd)
Kortwieken voor alleen maar tam te maken ben ik dus tegen.
Alleen voor gezondheids redenen als het echt niet anders kan, dan zij het zo.
Ik bedoel voor de vogel zelf natuurlijk he....ik denk aan blindheid of iets anders...en het is beter dat de vogel dan niet vliegt.

Groetjes,  
      Trudie