29 april 2024, 17:20:52

Help jong bloed erg

Gestart door Peeps-Iago, 19 juli 2007, 21:02:28

« vorige - volgende »

Peeps-Iago

Hoi,

Ging net mijn dagelijkse check doen toen ik zag dat 1 van de jongen(nu 3 weken) erg hard bloed aan de zijkant van zijn nek.Ik heb alles al met wat koud water afgespoeld en meel erop gedaan. De andere 2 jongen zijn oke dus ik vermoed dat het oudste jong dit doet.  Als je het jong vastneemt of tegen je aanhoudt gaat hij steeds met zijn snavel over je hand,de snavel is ook redelijk scherp. Ik heb hem al een beetje bijgevijld,wat kan ik nu het beste doen,kan ik dit oudste jong even in een bakje onder de nestbak plaatsen?? Gaan de ouders hem dan nog voederen?Of zou dit door 1 van de ouders gedaan kunnen zijn?

Alvast bedankt Linda

Ivy

Hoi.
Wordt het jong ook geplukt? Of is het echt een bijtwond? Het zou kunnen dat als een veer eruitgetrokken wordt door de ouders, dat het dan ook gaat bloeden...
Ik denk niet dat een jong van 3 - 4 weken zo hard kan bijten dat hij zijn broer/zus zou kunnen verwonden.
Heb je ze in de voliere? Zitten er geen andere vogelsoorten bij?
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Peeps-Iago

19 juli 2007, 21:30:12 #2 Last Edit: 19 juli 2007, 22:54:09 by Peeps-Iago
Nee het wordt niet geplukt,ze zitten in de voliere maar geen andere vogels erbij.Heb ondervonden dat het toch de moeder is die het jong bijt. Hij heef nog een tijdje binnen gezeten maar had al teveel bloed verloren en is een minuutje geleden overleden. Moet ik de andere jongen er nu best afhalen en zelf voederen,de jongste is 18 dagen.


Groetjes Linda

Ivy

Hoi.
Ik weet niet wat het beste is... Heb je een andere koppel om de jongen te overleggen? Met zelf gaan voeren loop je ook risico dat je ze kwijt raakt...

Dit hoor je niet zo vaak, dat de moeder haar jongen doodbijt. Was het misschien een zwak jong? Had hij eten in zijn krop?

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin

Er zijn uitstekende delen in het broedblok? Ik vind het ook een beetje apart dat ze zo hard doorbijt. Hoe gaat het nu met de andere jongen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paauwtje

21 juli 2007, 10:22:49 #5 Last Edit: 21 juli 2007, 21:54:30 by Lin
soms als de jongen al wat ouder zijn willen de ouders weleens aan een nieuw nest beginnen.
De jongen worden dan gepulkt om ze uit het nest te krijgen.
Dit moet je altijd al goed in de gaten houden en wanneer het gebeurd bij een week of vijf zou ik ze persoonlijk eruit halen.(hangt wel af van de mate)
Voor 5 weken oud is de kans vindt ik te groot dat ze het niet overleven en te weinig stoffen van de ouders mee krijgen.
Maar voor alsog tot bloedens toe heb ik nog nooit mee gemaakt.

Groeten Erik
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer