4 mei 2025, 17:15:20

ei

Gestart door simba@zazou, 22 juli 2007, 12:42:55

« vorige - volgende »

simba@zazou

onze vogel Simba heeft zojuist een ei gelegt!
ik merk aan haar dat het nog niet helemaal goed zit en dat er denk nog een ei aan zit te komen ??? op het forum lees ik vooral dat er enige tijd tussen zit voordat er nog een ei komt (bijna een dag) klopt dit, haar eerste ei is om 12.12 uur gelegt/ gevallen (van zo'n 60cm hoog).
Simba heeft nu haar ogen gesloten ademt zwaar, kan me voorstellen dat het haar uitput.

moet ik me zorgen maken?

Kan ik het ei laten liggen (het is nog heel)! Simba kijkt er zelf helemaal niet naar en Poemba zit op zijn stok te slapen, alsof hij/zij niets doorheeft;-)

Ivy

Hoi.
Ik denk dat jouw valkje gewoon uitgeput is van het leggen. Valkjes leggen om de dag, dus volgende ei kan je dinsdag verwachten.
Hou oud zijn de valkjes? Is het een koppel? Wil je jongen? Hebben ze een blok?
Ei kan je het beste laten liggen. Nadat je de vragen beantwoord, kunnen we je wat makkelijker verder helpen.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

simba@zazou

het valkje dat het ei heeft gelegt is van vorige jaar april (dus ongeveer anderhalf)
Volgens mij is het niet echt een koppeltje (maar het kan zijn dat ik het mis heb) of we jongen willen? pfe dat weet ik eigenlijk niet, het is natuurlijk wel leuk, maar volgens mij ook zwaar! ze hebben nu nog geen blok.
Simba, doet de laatste tijd aan, hoe moet ik dat netjes zeggen, zelfbevrediging, daar lijkt het op, ze daar zo onder een speeltje in de kooi zitten dat dat speeltje haar rug raakt en dat schuift ze daar onder door! dan maakt van van die zacht piep geluidjes! kan het zijn dat ze daarom een eitje legt?

Poeba is van maart afgelopen jaar, of hij nu een mannetje of een vrouwtje is, daar komen we uit eindelijk vanzelf achter:-)

ik zal het ei laten liggen, het ligt nu op de bodem van de kooi, ik zal morgen iets halen waar we het ei in kunnen doen zodat ze kunnen broeden als ze dat uberhaubt willen.

ilona

Ivy

Hoi Ilona.
Hm, als Simba alleen met haar speeltje vrijt dan hoef je geen jongen te verwachten. Het kan ook dat ze helemaal niet gaat broeden. Poemba zal waarschijnlijk helemaal niet mee doen.
Als ze geen koppeltje zijn en ook niet paren, dan hoef je niet geen blok gaan kopen. Je kan het ei gewoon op de bodem laten liggen.
Kijk maar wat ze verder doet, als ze na 5 dagen nog niet gaat broeden en komen er geen eitjes bij, kan je deze ei gerust weggooien. Legt ze wel nog eitjes bij, zal ze later waarschijnlijk ook gaan broeden. Dan moet je de eitjes zo'n 3 weken laten liggen tot ze er zelf niet naar omkijkt en dan kan je ze weghalen.

Hebben de valkjes sepia en mineralen in de kooi? Dat is heel belangrijk voor aanmaak van eitjes.
Succes!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

simba@zazou

hi Ivana,

Bedankt voor je snelle reactie! Simba zit er weer wat helderder uit! wat wel wat vreemd is ze staat hoog op haar poten!

Ze gebruikt niet alleen speeltjes, maar ook zonder maakt ze die geluidjes met haar staar omhoog.

Je vraag of we sepia en mineralen in de kooi hebben! Ja dat hebben we, wat me nu ook te binnen schiet, Simba heeft hier de laatst week extra veel aangeknaagt, is dat een voorteken geweest!
Ook wil ze sinds een aantal dagen niet meer aangehaald worden, voor heen onze kroel koniging!

we wachten af of dat er nog meer eitjes komen en of ze erop gaat zitten.

ilona

simba@zazou

hallo

ik heb nog wel een andere vraag, moet ik nog op speciale dingen bij Simba letten? ze heeft ondertussen wel gedronken maar nog niet gegeten bijv.

ilona

Marietje

Hoi Ilona,

Ik geef mijn valkje ook altijd wat levertraan door de zaadjes (theelepeltje) en vitaminedruppels door het water als ze eieren legt. Ook eivoer! Hoog op de poten klinkt me heel bekend! Heeft Pimpel ook altijd als ze net gelegd heeft (ze is al 10 jaar). Let op dat ze af en toe van de eitjes afkomt als ze gaat broeden, anders wordt ze broodmager. Mijn valkje heeft (ook) geen man en gaat soms nogal op in het broeden. Ik strooi dan vaak wat snoepzaad in haar nestje en roep haar er een paar x per dag vanaf (doen alsof je iets heeeeel lekkers hebt). Dan lekker op schoot eten, vaak ook rijst, macaroni , wilgentakje ed).
Extra eten van sepia is idd een voorteken. 
Goh, haar eerste ei! Gefeliciteerd, ha ha

Groet

simba@zazou

hi

we komen er net achter dat het ei toch stuk is, er zit een barst en een gat in, simba heeft er nog steeds niets mee gedaan! behalve wat tegenaan getikt, zo ook Poemba die ging er zelfs op staan. Voor nu is er dus niets aan de hand, ik laat het ei nog wel even in de kooi liggen.

Simba heeft onderstussen wel gegeten.

ilona

Marietje

Hoi Ilona,

Dat ei kan je weg gooien aLs het stuk is. Als ze erop gaat zitten, komt haar hele buik onder! Morgen even nepeitje halen bij de dierenwinkel. Hoe is het nu met Simba?

Groetje Berkie

simba@zazou

goedemorgen,

ik zal het ei zo weg halen, met simba gaat het nu goed.....
buiten het feit dat ze van ons niets wil weten ???

Wel heb ik gezien dat haar ontlasting aan haar veertjes blijft hangen, maar ik neem aan dat dat bij het proces hoort!
het lijkt wel of haar tweede ei tussen haar poten "hangt" bij haar onderbuikje.

Zometeen ga ik naar de dierenwinkel om nepeitjes te halen.

ilona

simba@zazou

het is bij 1 (gebroken) ei gebleven............ helaas!

ik ga er dan ook maar vanuit dat het ei niet bevrucht is geweest, onze Poemba is denk ik ook een vrouwtje :-\