19 april 2024, 11:08:12

papegaaien,hoe en wat......

Gestart door eefje nieuwenburg, 21 juli 2007, 15:32:51

« vorige - volgende »

eefje nieuwenburg

21 juli 2007, 15:32:51 Last Edit: 25 juli 2007, 09:38:27 by eefje nieuwenburg
ik ben verliefd en wel op deze vogel(de rechtse van het stel)
de ara severa.

nu ben ik op zoek naar ervaringen met deze papegaai,ik wil nl koste wat het kost voorkomen dat ik zo'n dier aanschaf en dan erachter moet komen wat het eigenlijk inhoud.
Bij de valkjes is het makkelijk,die hebben elkaar maar zo'n papegaai heeft alleen ons.

Wie heeft ervaring met specifiek deze soort en kan me vertellen hoe ze zijn?Heb ook al bij lorre&co geinformeerd maar hoe meer info hoe beter!
en alle andere ervaringen met papegaaien zijn ook welkom!!!

groetjes eefje

Karin

Eh, ik weet zoveel van papegaaien dat ik weet dat ik er geen neem  ;D ;D ;D Gewoon echt te weinig tijd voor. Je moet er echt heel veel tijd in besteden en dan nog kunnen ze zich gaan plukken en andere gedragsafwijkingen krijgen.... Ik ben daarvoor gewoon te veel tijd bezig met zijn hond en valkjes. Ik denk dat je er goed aan doet om je aan te sluiten bij een papegaaien forum en dan een flink tijd mee te lezen en dan pas te beslissen. Ik heb begrepen dat de makkelijkst te houden papegaaiensoort toch de grijze roodstaart is. Ara's zijn moeilijker. Zelf zou ik het liefst een kaketoe hebben, maar dei zijn helemaal moeilijk  ;D Ik hou het dus bij mijn minikakatoetjes  ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

eefje nieuwenburg

Hoi Karin,

ik ben donderdag in het nop geweest en gewoon alleen al vanwege het plukken zie ik het niet zitten om een grijze roodstaart te nemen,ik heb er nog nooit 1 gezien die zich niet plukte.
Er zitten er in het NOP ook zo ontzettend veel en ik ben gewoon bang dat ik er dan over een aantal jaar ook 1heen kan brengen,geldt dus ook voor andere soorten,vandaar ook dat ik echt aan het inlezen ben overal.

Kakatoe's zijn bij ons echt niet op dr plek,vanwege het vele schreeuwen en het schijnt dat ze zo rond hun 5e jaar behoorlijke gedragsproblemen kunnen ontwikkelen vanwege het geslachtsrijp worden......

Ara's (de grote soorten) zijn dus te groot om hier te houden,ik wil er nl niet maar1 maar 2 zodat ze elkaar hebben,gaat hier dus niet passen.

Bonte boertjes schijnen heel eenkennig te zijn en dat kan ik echt niet hebben want dat zou betekenen dat als diegene waar de vogel naartoe trekt niet thuis is het beestje niet los kan......

en zo zijn er wel meer die ik waarschijnlijk af kan schrijven,de vogel die naast de ara op de foto zit is ook erg leuk maar die maken dus ook vreselijk veel herrie,die 5 op een rij die ik bij mijn fotoserie had zitten hebben echt een uur lang onophoudelijk hard zitten gillen vreselijk.

nou ja ik blijf gewoon lezen,het heeft totaal geen haast maar ik wil het graag goed doen.

groetjes eefje

Coco en Chantal

Hoi Eefje

Je zegt dat je nooit een grijze hebt gezien die niet plukte!
IK heb 2 grijze roodstaarten , 1 van 3 jaar en en 1 van 38 jaar en beide plukken niet.


Ik vind persoonlijk dat je een papegaai nooit alleen moet houden.
En het hoeft dan nog niet eens 2 van de zelfde soort te zijn die je houd, maar het is de aanwezigheid van een andere papegaai soort waar het om gaat.

Het beste is je aan te sluiten bij verschillende papegaaien forums en daar ervaringen te lezen van mensen die zo'n ara soort hebben die jij graag wilt.
Maar houd er rekening mee elke papegaai die kan schreeuwen, het is maar waar jouw grens ligt van wat je kan hebben.

Successs




Groetjes Chantal en de valkjes


bobbie

22 juli 2007, 10:46:59 #4 Last Edit: 22 juli 2007, 10:55:21 by bobbie
Hoi,

Van de ara severa weet ik echt helemaal niets.
Ik zal je vertellen waar ik ervaring mee heb.

Ik heb valken en papegaaien.

Ik had 2 jardine papegaaien waarvan er 1 is overleden.

De jardine die overbleef was dus 10 maanden de enige papegaai in huis en ondanks de valkjes die bij haar in de buurt staan vond ik toch dat ze iets miste. Kan aan mij liggen maar dat gevoel had ik gewoon. Dat komt waarschijnlijk omdat (ook) ik vind dat je een papegaai niet alleen moet houden.

Aangezien Dinky de jardine (poicephalus gulielmi gulielmi) heel zacht van karakter is (dit wisselend echt per vogel) heb ik een meyertje (poicephalus meyeri meyeri) met een uitzonderlijk zacht karakter erbij gekocht. Ondanks dat ik zo gratis een jonge bonte boer kon krijgen. Het ging mij vooral om het zachte karakter.Allebei de soorten die ik nu heb wonen in Afrika in hetzelfde gebied.

Dit gaat heel goed.

En over plukken: er is een langdurig onderzoek naar gedaan:
vogels die jong (vanaf plm 3 weken) bij hun ouders zijn weggehaald zijn zeer geneigd om op volwassen leeftijd veren te gaan kauwen/plukken. En dat heeft niet met grijze roodstaart te maken. Mijn jardine is achteraf ook jong bij haar ouders weggehaald en die kauwt ook veertjes sinds ze volwassen is.

Ik zal je wat linken geven van papegaaiensites:

http://www.parkieten-land.nl/smf/

http://www.fluffies.org/nl/?sid=df8014b4abf41fb97eef83445386318a

http://www.birdplanet.nl/forum/index.php

Heel verstandig dat je je zo inleest en ervaringen vraagt.

Op deze site staat ook nog een dagboek van mijn papegaaien waarmee ik een tijdje geleden ben gestopt. Ik zal hem opzoeken voor je.

Succes met je speurtocht.

Groetjes, Nel :)

Gevonden:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,8904.0.html

Paauwtje

Ik heb je in een ander topic een kweker genoemd, nou zeg ik niet meteen dat je hem daar moet kopen, maar ik zou je wel adviseren om contact met ze op te nemen.
Dat kan natuurlijk ook bij een kweker bij jou in de buurt maar ik wil als wat meer tijd heb een of 2 grijze roodstaarten.
Ik heb hiervoor contact met ze opgenomen en ze wouden graag dat ik langs kwam.
Zo kunnen hun bekijken wie je bent en kan jij wat meer te weten komen over de soort die jij wilt.

Hier de site nogmaals
http://www.hobbykwekerijtkoppel.nl/
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Mara

Hoi Eefje

Ik ben het met Chantal eens, ik heb nu al drie grijze roodstaarten gezien die niet plukken, eentje daarvan is van eigenaren van een dierenspeciaalzaak. De andere twee zijn die van Chantal en die zien er echt super uit. Het hoeft dus niet altijd te zijn dat ze plukken.

Heel veel lezen en informatie inwinnen, dat is het beste.

Mara

eefje nieuwenburg

Hallo Allemaal.
ik weet dat niet alle grijsjes plukken maar dat zijn dan dus meestal diegene die niet alleen gehouden worden,dat wil ik ook niet maar de 1e zal voorlopig even alleen zitten,vanwege het tam maken maar ook omdat ze niet goedkoop zijn(papegaaien in  het algemeen)

Wat betreft het schreeuwen ben ik me ervan bewust dat alle papegaaien een behoorlijk stemgeluid hebben.
maar kaketoes en ara's schreeuwen zo hard dat het echt  aan de andere kant van het dorp te horen is,we hebben veel ramen open altijd.
Maar die severa vind ik gewoon echt supermooi,maar ze kweken niet makkelijk heb ik al gelezen dus zijn ze wat kostbaarder.
Hoe zit dat trouwens met die testen waar ik steeds over lees?
Moet dat en breng ik mijn papegaai straks in gevaar als ik mijn valkjes niet test bijv?

Ik ben nu rustig aan een beetje op zoek naar een leuke goede kooi die groot genoeg is voor 2papegaaien en wie weet kan ik die alvast voor een prikkie op de kop tikken en dan gaan we langzaam aan onze keuze maken welke soort het word en wanneer.
Zijn grijze roodstaarten ook eenkennig of zijn die heel makkelijk?
we willen er echt samen plezier van hebben.
ik ben al op diverse fora aan het lezen en lezen dus ik hoop dat ik straks een weloverwogen keus kan maken.
groetjes eefje

johanna

Ik heb sinds een paar maanden een ara nobilis van bijna 2 jaar.
Dit is volgens mij de kleinste soort onder de ara's  Hij word ook wel roodschouder ara genoemd.

Ik weet niet of je wat aan m'n info heb. Maar ik plaats het toch maar.

Bongo is een lieve vogel maar niet de makkelijkste! Deze is behoorlijk verkeerd opgevoed en nu ben ik hem dus aan het heropvoeden en dat is lang niet altijd makkelijk! Ik merk ook wel dat het heel anders is dan ik me had voorgesteld met een papegaai! Maar ik vind het niet tegen vallen. Je moet ze gewoon echt zien als een klein kind van een jaar of 4. En ze hebben best wat aandacht nodig maar als ik soms een dag echt geen tijd heb dan vermaakt hij zich best alleen. Bongo kan behoorlijk goed manipuleren en als hij zijn zin niet krijgt laat hij zich horen. Hij heeft echt veel structuur nodig. Hij gaat nu sinds 3 dagen ook mee naar buiten. Nog met een handoek om m'n arm omdat hij het bijten nog niet goed heeft afgeleerd. Maar ik blijf streng en dat werkt wel. Bongo kan trouwens ook wat praten en leert behoorlijk snel nieuwe woorden en geluiden! Dat had ik zelf niet zo heel erg van een ara verwacht.




Hij lijkt nogal boos op de onderste foto maar hij was net een heel verhaal aan het kletsen ;)

Groetjes,
Johanna

eefje nieuwenburg

tuurlijk vind ik het leuk dat je je verhaal verteld,daar had ik om gevraagd ;),ik weet nog niet welke soort het beste bij ons past dus beshrijvingen van zoveel mogelijk soorten is heel erg welkom

groetjes eefje

Paauwtje

Misschien is het slim om ze allebei te testen dus valkjes en papagaai.
Dit om grote problemen te voorkomen.


Bongo is overingens een hele mooie vogel
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

johanna

Ik moet er nog wel bij zeggen dat Bongo nu nog niet los met Twinkle m'n valkje kan want helaas heeft Bong Twink al eens te pakken genomen.. en het pootje van Twinkle bloede behoorlijk en was goed gekneusd, Nu is dat wel weer goed gekomen hoor  :) Maar ik laat ze niet meer te gelijk los.


eefje nieuwenburg

Hallo allemaal,

ik wil niet dat de valkjes in kontakt komen met de papegaaien,ze zullen in aparte ruimtes gehouden worden,de valkjes zitten in een vogelkamer en de papegaaien zullen huiskamervogels worden.

Maar ik kan nergens vinden wat het wijste is,de valkjes per stuk testen of gewoon 2of 3 vogels en de papegaai ook natuurlijk.

Maar dan,stel nou de valkjes mankeren wat,wat moet ik dan?
hoe los je dat op?
Dat is een vraag die me heel erg bezig houdt en ik heb het al gevraagd op birdplanet maar daar is niet zo druk geloof ik vandaar dat ik het hier even probeer.

groetjes eefje