29 maart 2024, 15:24:02

'Schermen' met m'n vinger.

Gestart door Damien, 21 juli 2007, 10:34:21

« vorige - volgende »

Damien

Gisteren deed Saya iets vreemds:
Toen ik haar er uithaalde om even aan mn moeder te laten wennen, begon ze te 'schermen' met de vinger van m'n moeder toen ze dr wilde kroelen.
Nu kan ik begrijpen dat ze niet gekroeld wil worden door iemand die ze niet 100% vertrouwd, maar toen ik haar over wou laten stappen begon ze ook met mijn vinger te schermen. Toen ze eindelijk overgestapt was en ik haar wilde kroelen begon ze weer, en toen ik een beetje mee begon te schermen gingen zelfs haar vleugels helemaal wijd. Op een gegeven moment was ze het zat o.i.d. en toen mocht ik haar weer kroelen en was ze gewoon weer de schattige Saya die ik ken.

Weet iemand wat voor soort gedrag dit is?

Ik kan het echt niet ander beschrijven als schermen; ze gaat met haar bek open snel heen en weer over m'n vinger en ze tikt er ook op. Dit alles doet ze heel snel, maar bijten of vasthouden doet ze nooit.
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

Spanksel

Dat heeft mijn tamme valkje ook altijd. De laatste maanden laat ze zich sowieso niet meer kroelen en reageert ze ook altijd zo en loopt ze van m'n hand/vinger weg.

Voorheen, toen ze het nog wel eens toe liet, was het eerst ook bitchen, en dan na 2 sec. gingen de veren weer omhoog voor het kriebelgenot.

Ik denk dat het gewoon een humeurige reactie is, stelt niet veel voor in mijn ogen.

Inger m

Haha, die heeft waarschijnlijk last van haar hormonen. Wordt ze alleengehouden? Popjes die alleen gehouden worden gaan de mens als partner zien. Dat wil zeggen dat ze ook met je willen paren, daarom doet ze haar vleugels omhoog. Ga er niet op in! Aai haar niet over de rug en geef haar geen voer (meer) uit de hand. Dit kan tot problemen lijden en kan ervoor zorgen dat ze eitjes gaat leggen, dat is meestal niet gewenst. Lees meer bij: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidziekevogel.htm
bij broeds gedrag.

Het stelt dus niet per se weinig voor. Ken het gedrag van de vogel en dat verklaart veel.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Damien

Zou ze nu al broeds zijn? Ze is pas van 1 April....bijna 4 maanden oud pas..
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

Spanksel

Nee, ik weet duidelijk dat ze mij niet als partner zien hoor :P

Ze heeft 2 jaar met een man gezeten, en sinds ze waren weggevlogen, was zij meteen terug en met de man duurde het een maand voor ik 'm terug had. Dus nu laat ik haar ook alleen, binnenkort met een andere (geslacht nog onbekend). En de man gaat in een buitenvoliere met 2 andere chickies :)

Damien

Er is ook een verschil tussen het 'omhoog houden' van de vleugels en rechtop gaan staan en je zo breed mogelijk maken, dus door de vleugels helemaal wijd te doen. Dan nog de bek/snavel open en af en toe een beetje blazen en de dreiging is compleet.

Vandaag zat ze weer met me te 'vechten'.. terwijl ik haar nog geen 2 minuten daarvoor had zitten kroelen. Ze gaf zo'n "kroel mij" geluidje, dus ga ik netals altijd met mn vinger rustig haar kant op. Opeens gaat ze weer knokken.. Opstappen? Vergeet het maar.
Ik heb haar maar opgepakt en ik dr kooi gezet. Stoute valkjes krijgen straf.
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

Inger m

Hoi,
4 maanden is inderdaad nog wat jong, maar uit je beschrijving van het gedrag leek ik dat wel te kunnen opmaken. Uiteraard ken ik de complete situatie daaruit niet. Wel zie je bij jonge mannen dat ze vaak al met 4 -6 maanden echt mannetjesgedrag gaan vertonen, dus de hormonen spelen op. Poppen laten dit wat minder expliciet blijken.

Overigens zijn valkparkieten als koppel ook niet altijd zo vriendelijk tegen elkaar. Vaak eindigt een kroelpartij in een kort bekgevecht. Dat kan de valkparkiet bij jou ook doen.
Belangrijk is daarom te weten wat het normale gedrag is.

Hou er overigens wel rekening mee dat als je haar alleen houdt (wat ik uit je stukje begrijp), dat dit wel problemen kan gaan opleveren. Een valkparkiet is zo'n sociale vogel, dat ze eigenlijk niet alleengehouden zou mogen worden. Ik weet verder niet hoe jij je vogel verder houdt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Damien

Saya zit idd alleen. Ik doe mijn best om het zo leuk mogelijk voor haar te maken. Ze kan naar buiten als ik in mijn kamer ben (wat nu heel vaak is in de vakantie) en ze heeft een groot speeltoestel waar ze kan doen en laten wat ze wil. Als ze er uit is komt ze ook vaak naar mij toe om lekker op mn schouder te gaan zitten slapen of gewoon om haar heen kijken.


Dat bekvechten, hoe moet ik hier op reageren? Gewoon negeren, of ik het een soort dominantie strijd waardoor ik toch moet 'terugvechten'?

Het liefst negeer ik dit, omdat ze anders misschien bang gaat worden voor mn vingers, en dat wil ik natuurlijk niet.

Wanneer gaan valkjes eigenlijk puberen?
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

ann_dam

Mijn valkje Onan doet dit ook vaak. Wij vatten dit op als een teken van ongenoegen. Dat je te lang doorgaat.

Hij doet het ook als hij de kooi niet ingaat. Hij doet dit vaker bij mijn man dan bij mij trouwens. Als hij dit doet krijgt hij een ferme nee te horen (hij weet heel goed wat nee is) en pak ik zijn snaveltje beet.
Hij weet dat dit niet mag.

Mijn man is hier minder consequent in, daarom doet hij het bij mijn man vaker.
Onan:
- Legdatum : 01-04-2005
- Datum van uitkomen : 20-04-2005
- Geslacht : Man