Wat kan ik het beste doen... dillema... :(

Gestart door ziralioness, 21 juli 2007, 17:07:45

« vorige - volgende »

ziralioness

21 juli 2007, 17:07:45 Last Edit: 21 juli 2007, 17:09:30 by ziralioness
Hallo allemaal,

Ik zal even mijn situatie voorleggen. Ik zit nl. met een behoorlijk dillema.

Ik heb in totaal negen valkparkieten:

Nina & Wuppie, een koppel, en Nina is tam en was mijn eerste valkje, dus is heel speciaal voor me...

Kiko & Chiko, ook een koppel, Chiko is halftam.

Ricky, een tamme wildkleur man

Minki, een lutino met een spreidpootje

Breezer, een bonte man

Parel & Bontje, de dochters van Kiko & Chiko, beide tam


Nu zitten Kiko & Chiko, Parel & Bontje en Breezer buiten, vijf stuks dus.

De andere vier zitten nog binnen... maar ik merk dat ik vaak weinig tijd heb en dus ook niet altijd aan de binnenvogels toekom. (Qua aandacht geven en lekker los laten vliegen)
Ik durf ze alleen zo slecht in de voliere te doen... ik maak me zorgen of ze dat redden. Minki is zo'n klunsje, Ricky is al ruim 4 jaar en zit zijn hele leven al binnen, Nina is mijn eerste en ik moet er niet aan denken dat hem iets overkomt... eigenlijk maak ik me alleen over Wuppie geen zorgen, maar uiteraard wil ik Nina & Wuppie niet scheiden.

Daar komt nog bij dat ik op dit moment zowel binnen- als buiten kweek... ik vraag me af of ze elkaar in de weg gaan zitten als ze alle negen buiten zitten. Tot nu toe willen ze juist graag zoveel mogelijk bij elkaar; Nina en Wuppie hebben een nest met Breezer, Minki en Ricky erbij gehad... juist als ik ze apart zette, ging het fout...


Nou ja, het is dus een dillema...


Wat zouden jullie doen? Allemaal naar buiten, of toch een paar binnen houden?

De voliere is trouwens ''slechts'' 2 x 2 x 2 m, dus geen supergrote. Maar eerlijkgezegd merk ik daar verder weinig van, want de groep is het liefste samen als ik het zo meemaak, en er is nog geen ellende van gekomen.


Ik leg dit nu vast voor, omdat ik er goed over wil nadenken en alle voors en tegens tegen elkaar af wil wegen. Nina en Wuppie hebben nu jongen liggen, dus voorlopig zitten de vier nog wel even binnen... het is gewoon orienterend...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Ik heb van de week mijn eerste valkparkiet en z'n maatje naar buiten gedaan... het was zulk mooi weer en ik gun het ze ook om in de buitenlucht te kunnen zijn, om lekker te kunnen vliegen... maar ik maak me er ook zorgen over. Mijn voliere is iets kleiner als jouwe, 2 diep, 2 hoog en 1.80 breed. Er zitten nu 6 valkjes in, waarvan er 1 volgende week naar z'n nieuwe baasje gaat, het is nog een jonkie.
Dit kan prima, er is plaats genoeg. De rangorde wordt zo langzaamaan verdeeld en het broedend koppel gaan onverstoord verder.
Je kunt ook 1 koppel binnen houden en de rest buiten doen. Ik heb nu ook nog 1 koppel binnen zitten, hiermee ga ik in het najaar nog een kweekronde doen. Het popje is een geelwang dus dit koppel mag niet buiten tijdens de kweek.
Als je ze buiten wil doen, zoek een warme week uit met nachttemperaturen van 15 graden. Of doe ze alleen overdag eens buiten om te zien hoe het gaat. :)