12 mei 2025, 11:46:40

Roest / Kooi

Gestart door Jacco, 21 september 2003, 02:45:56

« vorige - volgende »

Jacco

Hallo liefhebbers,

Ik heb via via een grotere kooi gekregen voor mijn valkparkiet
opzich geen probleem alleen de kooi heeft een tijdje buiten gestaan en is hier en daar een beetje verroest op sommige plekken van de tralies. Ik weet dat dit zeer schadelijk is en vroeg me af of het voldoende is als ik de roest verwijder met brillio of schuurpapier ? Ik was niet van plan om de stukjes waar de roest is verwijderd te gaan verven omdat dat alleen maar meer risico's met zich meebrengt.....

Uiteraard zal ik de kooi verder goed ontsmetten! :)

Hopende op een reactie en vriendelijke groet,

Jacco.

Paul

Hoi Jacco,
Als de roest weg is zal dat geen probleem meer zijn voor je valkje lijkt me.
Ik had ook een kooi die buiten had gestaan en heb dat afgeschuurd en met verf bijgewerkt.
Daarna wel een week laten drogen en uit laten dampen zodat de giftige dampen in elk geval weg waren.
Na een paar dagen begonnen de tralies op andere plaatsen af te bladeren omdat de valkjes in de tralies beten.
Het bleek door het vocht dat de verf op een heleboel plaatsen los zat.
Eigenlijk was dat onbegonnen werk om dat allemaal bij te werken want je zou de kooi dan helemaal kaal moeten maken door te laten zandstralen of heel veel schuren.
Dan helemaal in de niet giftige grondverf zetten en weer met niet giftige verf overspuiten.
De kosten van alleen de verf komt dan al over de 20 euro en een andere mooie tweedehands kooi kocht ik voor 30 euro van hetzelfde model.
Dus opknappen zou dan duuder worden dan een andere dus gebruik die lelijke kooi dan ook maar voor noodgevallen.
maar alleen de roest weghalen is in elk geval al geen probleem meer voor je valkjes lijkt me.

Groetjes, Paul

Sanna

Dus roest is gevaarlijk voor je valkjes? :o In hoeverre? Ik krijg nl. over 2 dagen een tweede vakje erbij. Ik heb van iemand een kooi gekregen die ik dan kan gebruiken om de nieuwe en Pepper aan elkaar te laten wennen. Maar die kooi is inderdaad ook verroest. Vooral bovenin aan de binnenkant heel erg, en de rest van de tralies zit een beetje roest op. Ik heb alles al schoongemaakt met een schuursponsje met schuurmiddel, maar de roest kreeg ik daar niet mee wel. Nu hoop (en verwacht) ik dat Pepper niet zo moeilijk zal doen en Kaily gauw bij hem naar binnen mag (misschien zels de zelfde dag al) en bovendien is Kaily nog maar 6 weekjes oud en verwacht ik niet dat ze al die kooi helemaal gaat rondklimmen. Zou het onverantwoord zijn om haar in die roestige kooi te laten?

Groetjes,
Sanna & Pepper

Inger m

Hoi Sanna,
Aangezien de kooi bij mij vandaan komt, heb ik het even nagevraagd. En ik heb een geruststellende mededeling dat roest in principe ongevaarlijk is. (het is zoals  geoxideerd ijzer = ijzer in contact met zuurstof geeft roest),
Ik denk zelf niet dat ze er echt van zullen eten (is niet echt lekker denk ik zo). En anders zullen ze het weer uitscheiden. Ijzer is niet echt gevaarlijk, want dan zou de kooi op zich zelf al niet goed zijn.
Met zware metalen zoals koper (kanariekooien vroeger, mijn moeder had in kanaries in een koperen kooi en die gingen steeds dood, totdat ze hoorde dat koper gevaarlijk was en ze een nieuwe kooi kocht en probleem was opgelost).
Veel ongeverfde kooien en voorfronten van kweekkooien zijn ook van ijzer gemaakt.
Mijn parkiet heeft al een groot deel van de verf vsan haar kooi verwijderd, maar is al ruim 6 jaar en gezond, waarschijnlijk vallen de meeste verfdeeltjes op de bodem.

Je kan evt wel nog proberen de roest te verwijderen met van de pannenschuursponsjes van ijzer, zodat er geen loszittende delen meer aan zitten, is wel misschien een mooier gezicht. Maar het ging toch vnl om de bovenkant?

Ben trouwens benieuwd hoe je nieuwe valkje is (is zeker een jong van Punky die op de verkooppagina staat?)

Veel succes! Is Pepper al een beetje gewend aan de aanwezigheid van de nieuwe kooi?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sanna

Hey Inger!

Bedankt voor de uitzoekerij hoor! :P Ben ik weer helemaal gerust op. Het lijkt mij ook niet dat ze de hele kooi rond gaat klimmen, maar ik las dat zo en ik dacht: maar wat als ... ?? Ik hoop dat ze eigenlijk dezelfde dag al bij Pepper zit. Ik heb het in ieder geval heel goed schoongeschuurd met een schuursponsje met schuurmiddel en de meeste roest zit inderdaad aan de bovenkant binnenin. Pepper vindt de kooi nog maar niets, hij laat hem lekker links liggen :D.

Dat van die geverfde kooien, dat is verf die onschadelijk voor vogels is, want veel parkieten en papegaaien knagen het eraf.

Je hebt gelijk hoor ;) Kaily is een dochter van Punky. Ik hoorde anderen ook al over die verkooppagina praten, zo maar eens gaan kijken. Arme sufferd, dat-ie nou niet van z'n kindereren af kon blijven...

Nog bedankt hè?

Groetjes,
Sanna