28 maart 2024, 15:53:04

ZELFSTANDIG

Gestart door carolinetjeuh, 18 juli 2007, 22:41:42

« vorige - volgende »

carolinetjeuh

Hej,
Hoe kan je een valkparkiet zelfstandig leren worden?
Bij men andere valkjes lukte dit goed, maar bij deze echt niet!

groetjes, Caroline

Lin

Hoe oud zijn ze en eten ze al trosgierst? Want over welke van je valkjes heb je het nu?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carolinetjeuh

Ik heb het over een ander valkje dan die 2 arme beestjes! ;)
Deze valkparkiet is 8 weken ongeveer. Mijn andere valkjes aten al toen ze 6 weken waren. Trosgierst eet hij ook nog niet.

groetjes, Caroline

Lin

Hoe zwaar weegt ie en hoe vaak en hoeveel geef je pap?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carolinetjeuh

ben ik wel even geschrokken van het gewicht!
ze weegt 122 gram nadat ze spuitvoeding heeft gekregen en krijst nu nog voor honger en wordt zot als ze een spuitje ziet!
Ik geef ze 2 keer per dag eten!

groetjes, Caroline

Rianne

Hoeveel voeding geef je dan per keer?

carolinetjeuh

Eigenlijk veel te veel! vandaag at hij nog 18 ml, als hij niet meer krijgt springt hij in de beker pap en denk hij dat mijn vinger een spuitje is enzo!  ::) :-X
Ik weet dat het veel te veel is, maar hij wordt echt zot anders!  :-\

groetjes, Caroline

Rianne

Sja, als je zoveel blijft voeren, motiveer je niet echt om zelf te gaan eten. Ik zou 1 voeding per dag geven, en dan maar wat hongerig laten worden. Zelfstandig maken houdt ook in dat jij consequent moet zijn. Wel blijven wegen natuurlijk.

De obsessie voor handen en spuitjes vind ik ook een nadeel van handopfok. Als ze niks krijgen kunnen ze zelfs (wel zachtjes) gaan bijten.

carolinetjeuh

Om welk uur zou ik ze dan eten moeten geven?
Hoeveel ml?

groetjes, caroline

Ivy

Hoi.
Je kan hem het beste alleen 's avonds een voeding geven en niet meer dan 13 ml. Als hij zelf in het bakje pap gaat, kan je hem ook zelf laten eten. Gebruik een lepeltje ipv een spuitje. Als hij dan op andere keren zeurt, zet een bakje eivoer voor zijn neus of trosgierst. Hier had ik ook 1 handopfokje, die leerde het ook zo - toen hij het lepeltje zag dacht hij - eten. Ik zette het lepeltje in het bakje eivoer en hij ging zelf eivoer eten. Later zette ik er ook een bakje zaadjes neer of trosgierst. Het helpt ook als je een valkje hebt die al zelf eet, die kan het hem laten zien.

Zoals Rianne zegt, discipline is heel belangrijk. Je moet streng kunnen zijn en het zeuren negeren. Je kan hem niet half jaar pappen.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin

Citaat van: carolinetjeuh op 19 juli 2007, 22:50:39
Eigenlijk veel te veel! vandaag at hij nog 18 ml, als hij niet meer krijgt springt hij in de beker pap en denk hij dat mijn vinger een spuitje is enzo!  ::) :-X
Ik weet dat het veel te veel is, maar hij wordt echt zot anders!  :-\

groetjes, Caroline


even voor mijn beeldvorming 18 ml per keer? Of bedoel je 2x 9 ml? want met 2x op een dag dan moet je dus 1x geven zoals al  gezegd is en ik zou vervolgens gaan afbouwen naar 1 spuitje s avonds.

als het wel 18 ml per keer is dan heb je nog geluk dat je valkje geen kropverlamming heeft.. want dat is geen 10%.  ::)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carolinetjeuh

Ja, ik geef ze dus inderdaad véél te veel!  :-X  :o
Maar ze smeekt altijd zo om eten!  ;) :-\

groetjes, Caroline

Ivy

20 juli 2007, 14:45:04 #12 Last Edit: 20 juli 2007, 14:48:46 by Ivy
Dat is pech voor haar.
Je moet streng zijn, anders kan het misgaan. Te veel voeren is gevaarlijk.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin

20 juli 2007, 15:21:17 #13 Last Edit: 20 juli 2007, 15:35:09 by Lin
Dit is normaal en vaak blijft dit gedrag nog een aantal weken doorgaan. Maar dat is niet bij elk valkje zo.
ik sluit mij bij Ivana aan en gewoon hard zijn en afbouwen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carolinetjeuh

Ik heb ze daarjuist een beetje rul eivoer gegeven met een lepeltje. Daar at ze een beetje van, heb het even in de kooi laten staan en zag dat ze dat op de bodem was aan het opeten.

groetjes, caroline