19 april 2024, 22:36:05

1 donsje uit het ei ! maar bezorgd !!

Gestart door Francoos, 18 juli 2007, 22:03:10

« vorige - volgende »

Francoos

Hallo allemaal,

Vandaag is het eerste donsje uitgekomen van ons koppeltje, in totaal lagen er 5 eieren. Nu liggen er nog 4 eieren en 1 donsje.

Kan het kloppen dat het jong zo beweeglijk is dat het telkens ergens anders ligt in het blok ???

Ik maak me zorgen ... ik ben bang dat het zo te koud gaat worden !!
Ik heb ook niet het idee dat het koppeltje er veel naar omkijkt !

Het is het eerst levend geboren jong ! Ze hebben al eerder eieren gehad maar daar is het niet goed mee gegaan !! 4 eieren waarvan 2 onbevrucht ,1 donsje helemaal "voldragen" maar niet krachtig genoeg geweest om uit het ei te komen en 1 ei is het vrucht afgestorven voordat het zover was !!

Ik weet dat de ouders het eerste dag niet voeren, maar wat te doen wanneer ze morgen nog niet voeren ??? Ik ben een voorstander van de natuur z'n gang laten gaan ,maar zal het wel erg vinden wanneer het jong komt te overlijden  :'( :'(

Groetjes Francoos.

vickie

Hey Francoos,

Jonkies kunnen heel beweeglijk zijn. Dat is op zich geen probleem, zolang de ouders het maar warm houden.

Als het donsje niet gevoerd wordt en de ouders kijken er ook niet naar om, dan moet je zelf beslissen of je handopfok wil proberen. Handopfok is sowieso niet gemakkelijk en al helemaal niet bij zo'n jong valkje. En het beestje gewoon laten sterven is ook niet echt fijn  :-\

Je moet het zelf weten. Als je beslist om toch tot handopfok over te gaan, licht jezelf dan heeel goed in en zorg dat je al het nodige in huis haalt.

Veel succes.
Groetjes, Vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Francoos

Hallo allemaal,

Het jong heeft de nacht overleefd ! In het blok liggen houtkrullen ik heb daarmee een soort van dijkje gemaakt om het kuiltje in het blok ! Daardoor blijft het jong nu beter op z'n plekje en wordt het ook warm gehouden !

Er staat inmiddels een tweede ei op springen   ;D Je kunt het jong horen tjilpen door de schaal ! Prachtig allemaal.
Ik ben het wel gewend bij duiven maar nog nooit een jong in het ei horen tjilpen !

Het mannetje (Tommie) laat onze pop (Pino) niet meer in het blok toe ! Zodra ze probeert om erin te gaan dan jaagt hij haar onmiddelijk weer weg !
Het al geboren jong wordt wel gevoerd want zijn krop is gevuld ... denk ik  :-\
Ik ga vandaag proberen om er een foto van te maken en te plaatsen !

Groetjes Francoos.






Francoos

Hallo allemaal,

1 donsje helaas vandaag overleden   :'( :'( !! Het ander donsje leeft nog maar is niet erg aktief dus ik vrees ook het ergste voor dit jong !!
Er liggen nog drie eieren ! 1 is hoogstwaarschijnlijk onbevrucht gebleven ! En de twee andere zullen ook een dezer dagen uit moeten komen ,maar er is nog niets van te zien of horen ...


Helaas, maar we zien wel wat een volgend legsel ons zal brengen !

Groeten van Francoos.