3 mei 2025, 09:45:12

Re: Handopfok

Gestart door carolinetjeuh, 15 juli 2007, 20:27:24

« vorige - volgende »

carolinetjeuh

15 juli 2007, 20:27:24 Last Edit: 19 juli 2007, 09:56:19 by Rianne
Ja wat ze allemaal vertellen over die handopfok, vind ik persoonlijk overdreven!  :-\ :-[
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en ze worden echt wel veel tammer (blijven makkelijker tam).
Bedankt voor jouw mening! ;)

groetjes, Caroline

Dit topic is gesplitst vanaf een onderwerp bij Huisvesting. Omdat het over handopfok gaat, heb ik dit verplaatst. Vandaar dat het eerste bericht geen vraag bevat.

Rianne, moderator Huisvesting.

Mara

Hoi Caroline

Ieder heeft zijn eigen mening daarover, en ik ben ook geen voorstander van volledige handopfok tenzij het niet anders gaat. Ik weet niet of sommige verhalen overdreven zijn maar ik neem de raad wel ter harte die gegeven wordt.

Mara

Ivy

Hoi Caroline.
Ik denk ook dat 3 koppels max. is.
Verder ben ik ook geen voorstander van standaard kleintjes met handopfok grootbrengen. Dat het bij jou goed gaat - je hebt geluk en inmiddels ook ervaring. De verhalen die bij handopfok staan over de valkjes die dood gingen door handopfok zijn niet overdreven maar gewoon waar. Soms krijgen kleintjes te veel voeding wat kropverzuring kan veroorzaken, soms juist te weinig en dan gaan ze ook achteruit en als er niet snel wordt ingegrepen ook dood.
Vaak kopen mensen een handopfok valkje zonder dat ze eerst genoeg informatie over zoeken en dan gaat het gewoon fout.

Maar goed, dat hoort eigenlijk niet in deze topic...

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

carolinetjeuh

hoi,
Ja, ik weet het jullie hebben gelijk!  ;)
De meeste mensen die beginnen daar aan zonder er echt veel
over te weten, dan is de uitleg inderdaad heel goed.
Maar ik heb dit geleerd van een papegaaienkweker met 15 jaar ervaring. Ik vroeg het aantal koppels van mijn volière en vind dan ook niet dat het over de handopfok gaat.  :-X
Bedankt voor jullie raad!

groetjes, Caroline

Karin

Citaat(maakt ze met het spuitje groot).

Maar als je dit neer zet krijg je er zeker meningen over  ;D Overigens hebben we het allemaal heel netjes gezegt vind ik  ;D Dat we er geen voorstander van zijn. Maar als je hier al jaren op het forum komt en ieder jaar weer tig jongen dood "ziet" gaan moet je het gewoon zeggen, kun je niet voor je houden  ;)
Maar goed, even weer on topic, we zitten dus allemaal een beetje op dezelfde lijn, 2, hooguit 3 koppels....
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carolinetjeuh

Ik begrijp jullie reactie wel hoor!    ::)
Ik wou gewoon even zeggen dat ik ervaring heb en dat ik niet iemand ben die dat "uitprobeerd" met valkjes!  ;)
Bedankt voor jullie reactie, die ga ik zeker volgen!  :D

groetjes, Caroline
tot de volgende!

Mara

Hoi Caroline

Ik zelf heb vorig jaar ook twee van mijn jongen met de hand moeten groot brengen en ik zie het gewoon te vaak misgaan. Ik zelf had al zoiets van als dat maar goed gaat.....En zelfs bij ervaren mensen die heel veel van handopfok weten kan het nog wel eens misgaan, ik zeg dit niet om je angst aan te jagen, maar ik zie gewoon te vaak dat het mis gaat.

En nu weer on-topic, jij zei op mijn berichtje dat je twee koppeltjes wel erg weinig vond, maar zoals je ziet, de meesten zijn het er over eens, 2-3 koppeltjes en meer niet in een voliere met die afmeting.

Mara

carolinetjeuh

Dan ga ik jullie raad natuurlijk opvolgen!  ;) ::)
Maar ik begrijp nog altijd niet goed wat er dan juist
allemaal kan gebeuren bij handopfok en waarom het niet te doen!?  :-\
Iemand die met dit duidelijk kan uitleggen?

groetjes, Caroline

Rianne

Hoi Caroline,

je kunt de verhalen wel lezen op het Handopfok forum. Valkjes die niet aankomen in gewicht, valkjes die maar niet zelfstandig worden, valkjes met kropverlamming of kropverzuring, valkjes die zich verslikken en sterven... allemaal niet prettig.

Lin

ik denk dat rianne alles al gezegd hebt. Het is nu dat het stuk bij handopfok staat maar voor velen kwam dat te laat omdat ze ene valkje van 3 weken kochten en die lieten verzwakken.

Elk valkje is anders en zal ook anders reageren. Vanaf 5 weken is het "eenvoudiger" als je het eens hebt gedaan. Des te jonger des te moeilijker is het. Teveel mensen denken er te makkelijk over omdat het nog nooit mis is gegaan of ze hebben alleen maar valkjes vanaf 5 weken met de hand gevoerd.

Zelf heb ik 1 verloren die verstoten was vanaf dag 1. Met 5 weken verslikte ie zich en stierf ie in mijn handen. dan stort even alles in. ook al is het maar 5 weken oud..

ik maak de valkjes tam door gewoon aandacht te geven en ze worden dan ook lief. ook als ze in een voliere worden geboren. Ik ga geen onnodige risico's nemen. Pap geven is ook geen garantie dat een valkje tam blijft dat ligt ook aan de volgende eigenaar. Er zijn kwekers die elk jong met de hand voeden maar die hebben er ook veels te veel om aandacht aan te geven. Dat is hun keuze en straks ook de jouwe.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carolinetjeuh

Bedankt voor al jullie informatie!
Ik zal eerlijk zijn dat ik ze toch wel blijf grootbrengen met het spuitje!  :-X Maar ik geef ze gewoon wat eten bij als ze in de nestkast zitten en laat de rest aan de ouders over!  ;)
Kan dit?

groetjes, Caroline

Lin

ja je kan beter gaan bijvoeren dan het helemaal overnemen. Dat si veel beter voor de jongen. En ervaring heb je pas met 'tig valkjes hoor.  :) niet na drie bijv.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)