28 april 2024, 08:30:47

vraag: een of twee vogels?

Gestart door mdj1972, 10 juli 2007, 20:19:29

« vorige - volgende »

mdj1972

Ik heb een aantal vragen over de aanschaf van een nieuwe vogel.

Tot vorige week had ik een valkparkiet, maar die is helaas plotseling gestorven. (Zie topic Pico bij In Memoriam)
Nu wil ik wel een nieuw vogeltje, want zo zonder huisdier vind ik maar niks. Zo'n beestje geeft zoveel vriendschap enzo, mar dat hoef ik hier denk ik niet uit te leggen.

Nu wordt overal aangeraden om twee vogels te nemen, omdat een alleen gehouden vogel gauw eenzaam wordt. Tot nu toe heb ik altijd maar een vogel tegelijk gehad, en ik heb zelf weinig met dit probleem te maken gehad. De vogels mochten bovendien dagelijks los vliegen en waren behalve mijn tweede vogeltje erg tam.

Aangezien ik fulltime werk en dus overdag niet veel thuis ben, denk ik erover om twee vogeltjes te kopen. Ik weet niet of het twee valkparkieten worden. Ik woon nl. momenteel bij mijn ouders en ik weet niet hoe zij over twee vogels denken (dat ga ik natuurlijk nog wel even navragen); zij zijn overdag ook vaak weg. Als ik twee vogels ga nemen, worden het waarschijnlijk of twee valkparkieten, of een valkparkiet en een grasparkiet.

Bovendien denk ik eraan om over niet al te lange tijd op mezelf te gaan wonen, dus dan zit het vogeltje overdag alleen. Natuurlijk kan ik dan alsnog een vogeltje erbij kopen. Bij Pico loste ik het gebrek aan menselijk gezelschap op door overdag de radio aan te laten als mijn ouders bv. op vakantie waren. Dat leek goed te helpen. En ook het overbekende spiegeltje hangt in de kooi. Bovendien mocht Pico ook gelijk uit haar kooi als ik thuis kwam.

Bij deze dus een aantal vragen, ik hoop dat iemand er antwoord op weet:
- Mocht ik maar een vogel nemen, is een spiegel, wat speeltjes en een radio dan afdoende om zo'n beestje overdag te behoeden voor eenzaamheid?
- Is het mogelijk om bij gelijktijdige aanschaf de vogels gelijk bij elkaar in de kooi te zetten (ik heb er nl. maar een en we wonen nogal krap bemeten)?
- Als ik twee vogels neem, hoe krijg ik ze dan allebei tam? Is het zowiezo wel mogelijk om ze tam te maken?
- Wat als een van de vogels komt te sterven en de andere alsnog alleen achterblijft? Of als ik nu een vogel neem en er pas later een tweede bij neem? Kan ik dan zo een ander vogeltje erbij doen of beter van niet?

Alvast bedankt.

Anke

Hallo,
Ik ben er altijd erg voor om twee valkjes te houden.
Als je de twee beestjes bij het zelfde adres haalt dan kennen ze elkaar al en hoef je niet bang te zijn voor ziektes en kunnen ze dus direct bijelkaar.
Een spiegeltje ziet een valkje ook als partner en de radio zorgt voor wat reuring. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit lapmiddelen zijn en dat een valkje veel gelukkiger is met een soortgenootje in zijn kooi.
Is je huidige kooi groot genoeg voor twee valkjes?

Twee vogels tegelijk tam maken is lastiger maar gaat ook.
Voorals als je je valkjes bij een kweker vandaan haalt die de jongen al veel aandacht geeft als ze nog bij de ouders in het nest zitten.
Valkjes uit een dierenwinkel of uit een voliere waar geen extra aandacht is voor de jongen is veel lastiger en kost veel tijd en energie.

Als de partner van een valkje sterft en deze dus alleen achterblijft, kan je altijd weer een nieuw valkje aanschaffen.
Lastig is dan wel even dat ze eigenlijk niet direct bij elkaar in de kooi kunnen maar eerst moeten wennen aan elkaar.
Dit zelfde geldt als je nu 1 valkje neemt en later er 1 bijneemt.

Of je valkje samenkan met een grasje?  Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Het is wel bekent dat Valkjes heel sociaal zijn en makkelijk samen gaan met andere vogels.

Succes!!
Groetjes Anke





Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

mdj1972

12 juli 2007, 19:18:46 #2 Last Edit: 12 juli 2007, 19:29:20 by mdj1972
Bedankt voor de info. Hier kan ik wel een eind mee uit de voeten.

Citaat van: til op 10 juli 2007, 20:33:31
Is je huidige kooi groot genoeg voor twee valkjes?


Mijn kooi is ong.  H. 60 x  B. 70 x D. 40. Ziet er in onze klein bemeten woonkamer redelijk groot uit, maar ik betwijfel of dat groot genoeg is voor twee valkparkieten.

Citaat van: til op 10 juli 2007, 20:33:31
Twee vogels tegelijk tam maken is lastiger maar gaat ook.
Voorals als je je valkjes bij een kweker vandaan haalt die de jongen al veel aandacht geeft als ze nog bij de ouders in het nest zitten.
Valkjes uit een dierenwinkel of uit een voliere waar geen extra aandacht is voor de jongen is veel lastiger en kost veel tijd en energie.


Ik zou mijn nieuwe vogeltje(s) ook het liefst bij een kweker halen, maar ik kon zo gauw geen kweker hier echt in de buurt vinden (Terneuzen; Zeeuws-Vlaanderen). Ik heb al op internet gezocht (misschien niet goed genoeg)... de dichstbijzijnde die ik kon vinden is bijna een uur rijden. Bovendien bieden de meesten volierevogels aan, en de mijne komt in huis te zitten.
Met de dierenzaken hier in de stad is het ook niet bar. We hebben er maar twee, en de Boerenbond.
Misschien heeft iemand nog een interessant adres? Dan hou ik me aanbevolen! Het mag ook over de grens zijn, in Oost-Vlaanderen, en dan vooral omg. Zelzate. Dat is maar zo'n 15 km. bij mij vandaan.

ps: het 3e vogeltje van links lijkt op het eerste gezicht heel erg op mijn Pico. :)

Anke

Hallo,
Wat die kooi betreft: die vind ik inderdaad te klein voor 2 valkjes.
Hier : http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19924.0.html
staat informatie over huisvesting.

Ook staat er een lijst met kwekers op het forum.
die staat hier: http://www.valkparkiet.com/nl/files/kwekers.htm

succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

mdj1972

Op deze lijst staan helaas geen kwekers in de buurt (de dichtstbijzijnde is Hoogerheide en Bergen op Zoom, maar dat is ook algauw zo'n 70 km). Toch bedankt voor de tip...
Tja, ik woon nu eenmaal in een uithoek van het land...  ::)
Ik ga in ieder geval morgen eens rondkijken bij de verschillende dierenwinkels. Er is er ook een vlakbij mijn werk, die ga ik na werktijd gelijk met een bezoekje vereren.

Rianne

Hoi,

als je 2 vogels neemt zou ik je aanraden om 2 dezelfde vogels te nemen. Een valkje en een grasje kunnen op zich prima met elkaar in een kooi maar ze hebben niks aan elkaar: Ze spreken elkaars taal niet. Ook kunnen grasjes soms agressief zijn wat kan leiden tot tenen bijten oid.

mdj1972

Afgelopen zaterdag heb ik een andere vogel gekocht. Weer een valkparkiet. Eentje maar, want mijn kooi is te klein voor twee en er is geen ruimte voor een tweede of een grotere kooi.

Het beestje is een mannetje van ong. een half jaar oud. Ik heb hem Punky genoemd.

Hij is volgens mij in een buitenvoliere opgegroeid. Hij is nog niet op zijn gemak met allerlei dingen zoals het geluid van de tv, mensen of auto's die voorbij komen, enz. Ook van mensen moet hij nog niet veel weten, die moet hij nog leren vertrouwen.

Het is nog afwachten hoe hij zich ontwikkelt, maar ik hoop dat hij net zo'n leuk huisdier wordt als Pico was en dat we een beetje maatjes worden.