28 maart 2024, 21:14:47

Dit kan echt niet!!!

Gestart door jamy, 12 juli 2007, 22:24:00

« vorige - volgende »

hennie

Hallo,

Ik dacht dat een slang alleen levend voedsel tot zich neemt en dat een diepvriesrat dus niet werkt.....maar dat kan ik fout hebben, hoor!

Ik heb er geen verstand van...gelukkig!

Ik vind het even erg of het een muisje is of een valkje. Een dier is toch een dier. En dat het in 1x gaat wil niet zeggen dat het niet erg voor het dier is.

Ik heb het een keer op de TV gezien en ik hoorde dat ratje behoorlijk gillen   ( door merg en been)

Ik vind het dus ook echt heel vreselijk allemaal en ik vind eigenlijk dat een slang gewoon niet bij iemand in de huiskamer thuis hoort. Als dit zou worden verboden, dan was het probleem er niet dat sommige mensen hun slang van alles voeren wat ze in de weg zit!!

Maar diepvriesmuizen en ratten zijn net zo zielig. Die diertjes worden er gewoon voor gekweekt om als slangevoer te dienen. Krijgen geeneens geen kans op leven. Is dit dan niet zielig. Dat is meten met twee maten!

groetjes, Hennie

jamy

Hoi Hennie,dat bedoelde ik met dat ze gedoemd zijn om te sterven ze worden gekweekt om opgegeten te worden,en natuurlijk is het niet prettig voor die diertjes maar slangen hebben natuurlijk recht om te leven maar ze hebben niet het recht om eender wat opteeten als in het amazonen woud iemand word gewurgt door een slang zou je de slang ook doden om jezelf te redden juist ? Bij die arme muizen enzo is dat juist hetzelfde , alleen maken ze geen kans. Maar een slang die zijn prooi zelf zoekt is meer natuur dan iemand die een slang thuis houd en iets geeft om te eten. Het is doden of gedood worden voor die slangen.

Groeten Jamy.
P.s. Hetgeen ik nu schrijf zal wel een beetje raadzelachtig zijn maar ik heb zoveel punten om te bespreken dat ik ze gewoon in 1 post heb gezet :-\.       

hennie

Hoi Jamy,

Ik denk dat we eigenlijk allemaal best wel op één lijn zitten. We vinden het allemaal zielig.

Een slang hoort naar mijn mening, in de natuur en dan kan hijzelf jagen op prooi. Wat hij dan pakt....zielig....maar is de natuur.

Helaas hebben we het als mensen opeens in ons hoofd gehaald dat we slangen als huisdier moeten gaan houden. Dan hebben we dus de taak op ons genomen om hem zelf te voorzien van voedsel.

En hoe het dan gaat....hetzij met diepvriesdieren hetzij met levend voedsel....ik vind het geen van beiden kloppen.
Maar het gaat naar mijn mening al mis bij de oorsprong....nl dat we een prooidier als huisdier hebben genomen.

groetjes, Hennie

nick01

ik vindt t nier echt jofel van hem om dat net aan jou te vertellen maar goed slangen zijn slangen.
de wilde natuur is bikkelhard , ze kennen geen spijt of medelijden.

en dat jullie zeggen dat t voor een muis erger is is niet echt terecht t zijn allemaal levende wezens.
ook die diepvriesrat was ooit levend , hoe hebben ze die dood gemaakt dan?
wij zijn allemaal valkparkiet-junkies daarom vinden wij t zieliger voor een valkparkiet , maar t blijven allemaal beesten.

en ja slangen horen in de natuur , maar waar horen valkparkieten eigenlijk dan?
en ja die valkparkiet kan niet zo in de natuur losgelaten worden omdat die niet onafhankelijk genoeg is , maar datzelfde geldt voor die slang.
en ook prooidieren kunnen heel mak worden , kijk naar de hond die was lang lang geleden ook zo wild als t maar kan.

ik ken iemand die koopt jonge gehandicapte vogels op , ook kruipers , en geeft die aan zijn slangen.
dat zet hij ook zo in zijn adv.
maar goed wat hebben die beestjes anders voor een leven?
kruipers zijn toch al ziek voor de rest van hun leven en niemand wil ze hebben.

nee ik praat niet om slangenliefhebbers goed te praten , ik heb persoonlijk niks met slangen.
maar je moet t wel reëel bekijken.
nogmaals jouw buurman had dat beter niet kunnen zeggen tegen jou , en de reden is ook niet echt je van het , omdat ie niet tam wou worden :-\ .
maar gewoon t feit dat slangen andere lieve beestjes opeten is nou eenmaal zo.
ik heb er niet zo'n moeite mee , je kunt niks veranderen aan zo'n oerinstinct van een slang.

Inger m

26 juli 2007, 19:21:37 #19 Last Edit: 26 juli 2007, 19:41:00 by Inger m
In één woord vind ik een groot deel van deze reacties HYPOCRIET.

*Een muis of diepvriesrat mag wel, maar een valkparkiet niet?

*We mogen geen slangen houden, omdat ze prooidieren eten?!

De bekende uitspraak is hierop zeker van toepassing:
Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan andere

Ten eerste hebben alle warmbloedige dieren gevoelens en speelt het m.i. meer mee of de dieren goed behandeld worden gedurende hun leven (huisdieren) dan het soort dieren. Ik hou muizen, die ik ook fok als prooidieren. Mijn dieren hebben het goed en worden niet levend gevoerd (niet dat ik daar op tegen ben, mits het snel gaat).

Dat geldt niet voor alle prooidieren. Soms worden ze onder rotte omstandigheden opgefokt en LEVEND ingevroren...een walgelijke dood. Hoe kun je nu levens redden door diepvriesratten te voeren? Die worden echt niet in de fabriek gemaakt...

De reden dat de valkparkiet is gevoerd aan de slang vind ik dan wel weer wat minder... Ik kan me ook voorstellen dat het gevoelsmatig anders is.

Daarnaast zijn honden en katten ook ROOFdieren, en geloof me, in die brokjes zit ook vlees (serieus!). Alleen het is niet herkenbaar en dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker.
(nb. een hond of kat hoort NIET vegetarisch te eten)

En nu komt het ergste...er zijn zelfs mensen die vlees eten van dieren  :o Onbegrijpelijk. Die dieren worden er speciaal voor gefokt en vervolgens gedood. En diezelfde mensen vinden dat we geen prooidieren mogen voeren?

En eigenlijk vind ik het eten van vlees door mensen en dieren volkomen normaal. Ook mensen zijn alleseters en we mogen best vlees eten. Als we er maar bij stilstaat dat de dieren wel een fatsoenlijk leven hebben gehad.

Klik even hierop: http://www.voedingscentrum.nl/
Voor de duidelijkheid. Ik eet zelf geen vlees, maar ik ben niet tegen het doden van dieren en niet tegen vlees eten. Toch merk ik vaak dat mensen wel commentaar op anderen hebben, maar er zelf net zo hard aan bijdragen. Dat vind ik jammer. Ook merk ik dat deze mensen daar liever niet mee worden geconfronteerd, maar je kunt zelf wel verschil maken!

Er hoeft hier niet op gereageerd te worden, maar als er eventjes tijd wordt genomen om erover na te denken...

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hi Inger,

Je schreef dat er niet perse gereageerd hoefde te worden, maar toch wil ik hierop reageren.

Het woord 'hypocriet' vind ik in deze te ver gaan, omdat een ieder zo eerlijk mogelijk zegt wat hij/haar denkt of voelt, maar in de context van je tekst begrijp ik het wel enigzins.

Dat diepvriesratten levend worden ingevroren, had ik geen idee van en vind ik dan ook weerzinwekkend. Walgelijk gewoonweg.
Mijn vriendin voert vaak levende muisjes aan haar slang, deze slang doodt zijn prooi in 1x, dus het is in deze niet zielig voor de muis omdat hij er weinig tot niets van merkt.

Je hebt het over mensen die vlees eten en dat de dieren daarvoor worden gefokt. Natuurlijk is de bio-industrie ook een afgrijselijk iets, maar daar is weer een keuze die je maakt: of je eet geen vlees, of alleen biologisch (zoals ik dat doe) en dan ook nog eens met mate (1x per week).

Het is zo dat in principe elk dier in de vrije natuur thuishoort (dus slang of valkje) maar vandaag de dag is dit niet meer zo. Dus moeten we er naar beste weten voor zorgen.
Mijn hele idee hieromheen was dat die man het valkje uit verkeerde redenen aan zijn slang had gevoerd, en sowieso is een valkparkiet nu ook niet echt een beest dat een slang zou vangen (tenzij het ziek op de grond zit in de natuur).
Dus ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel?
Dat van die diepvriesratten kom ik dus op terug, vreselijk zeg.

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

Hoi Manja,
Hypocriet is wat hard gesteld en ook meer algemeen bedoeld.
Ik weet niet of je weleens een markt hebt gezien, waar prooidieren werden verkocht of bij een handelaar bent geweest. Ideaal is anders, net als zoveel.

Ik heb geen probleem met prooidieren en geen probleem met het houden van slangen, mits het verantwoord gebeurd en daar schort het helaas nogal eens aan. Dat geldt ook voor veel andere diersoorten.

Ik lees dat jij een verantwoorde vleeskeuze maakt, prima! Maar soms lees ik reacties van mensen en dan vraag ik me af: 'en wat ligt er bij jou op je bord?'. Allerlei excuses zoals geld vind ik onzin. Het gaat erom waar je je prioriteiten legt en een beetje minder en beter, daar wordt niemand slechter van!

Bedankt voor je reactie. Ik wil er geen eindeloze discussie van maken, maar wel iets neerzetten om over na te denken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

valkparkietvirus

 :censuur ik las net hier dat iemand valkje aan slang heb geven jaaaah is niet normaaal...en ja ik weet da slangen moet eten doe dan muizen want daar zijn ze speicaal voor gekweekt in slagen winkel ...maar een valkje niet geloven  >:( bah ik hoop voor het valkje dat die trug op aarde mag komen in de natuurlijk lekker vliegen eten met zijn vriendjes of hij is lekker bij een goede valkparkiet lief hebber!

Zo dit was mij menning .... :) Groetjes en vleugel e snaveltjes Rocky en Jena :-*


»»»»»» kom naar me verhaal lezen van Rocky en Jena Groetjes en Vleugeltje en Snaveltje Rocky en Jena««««««

Lique
ik heb jou profiel plaatje gebruikt sorryXxX

Doret

Goede discussie alhoewel ik 'm nu pas lees.

Ik heb zelf ook een slang die muizen eet.
In de reptielenwereld is het vrij normaal dat er diepvries gevoerd wordt en ook dat de muis of rat voor het invriezen snel wordt gedood. Levend invriezen gebeurd meestal alleen bij pinkies omdat je die niet makkelijk hun nekje kan breken (priegelwerkje).

Ik kweek mijn muizen zelf en ze hebben een goed leven voordat ze aan m'n slang gevoerd worden. Ze hebben een groot hok, looprad, allerlei doosjes om te schuilen, verse groenten, kaas en gevarieerd voer, dat komt mijn slang ook ten goede uiteindelijk.
Helaas eet mijn slang alleen levend voer maar ze is zeer bedreven geworden in het vangen en wurgen van de prooi, je hoort er niks van alleen als ze toehapt. Daarna loop ik weg, ik hoef het niet te zien.

Een muis wordt lang zo oud niet als een valkparkiet. Als ik een muis voer heeft ie er al minimaal z'n halve leven opzitten.
Een valkparkiet heeft dan amper 1 tiende van z'n leven erop zitten.

Een valkparkiet zou ik niet voeren, hooguit als ie mismaakt zou zijn en toch al geen kans van leven had maar zeker niet om die rare reden dat ie niet tam werd. Maar zodra ik me gehecht heb aan een dier kan het geen voer meer worden. Eigenlijk denk ik dat die man het valkje speciaal heeft gekocht om z'n slang eens wat anders te voeren, misschien at de slang niet goed en dan is het gebruikelijk dat je eens wat anders probeert. Meestal een veeltepel muis ofzo.
Er gaan ook wel eens verhalen in de rondte dat mensen met slangen jonge, gratis  katjes ophalen om te voeren maar dat is echt onzin. Slangen houden niet van de geur van katten maar op een katten forum kom je dit verhaal zeker tegen.





snowhawk

Tja, de maatstaf of het zielig is, is blijkbaar of je een gevoelsband met een dier hebt of niet.

Dat is jammer, want dat betekent dat duizenden dieren jaarlijks onder erbarmelijke omstandigheden in de bio-industrie om het leven komen.

Ik hou ook fretjes en die van mij krijgen frettebrokjes. Echter, het is op dit moment niet ongebruikelijk ze natuurlijke rauwe voeding te geven (prooidier dus) reeds dood overigens.

Ook op het frettenforum waar ik rondhang zijn reacties als zielig enz. te vinden, maar waar denken deze mensen dan dat het hoge aandeel vlees en dierlijk eiwit in de frettebrokjes vandaan komen?

Je kunt het terecht zeer discutabel vinden dat deze man het valkje heeft opgevoerd.
Maar om als argument aan te voeren dat het voor muizen minder zielig is, is een non-argument.
Zelfs vissen kennen stress en angst bij het gevangen worden.

Een dier is een dier, en er zijn dieren waar wij ons hart aan hebben verpand.

Dat wilt niet zeggen dat onze normen en waarden aangaande die betreffende diersoort maatgevend zijn. 

eefje nieuwenburg

Ik weet niet precies hoe het met frettenbrokjes zit maar in katten en hondenbrok zit praktisch geen echt vlees,alleen maar kunstmatige geur kleur en smaakstoffen,niks natuurlijks aan dus voor een vleeseter.
En hoe je het ook wendt of keert een vleeseter moet echt vlees eten,en of dat dood of levend is ja dat is je eigen keus en de keus van het dier.
Mijn hond zal geen muizen eten maar krijgt wel vlees als maaltijd,hij jaagt niet.Dit geld ook voor mijn katten,wel vlees maar niet jagen(als ze kans krijgen doen ze dit wel )
Maar je kan omdat je prooidieren zielig vind niet je vleeseter zijn hoognodige voeding ontzeggen vind ik.

Blijft het natuurlijk vreselijk als de buurman idd zijnvalk heeft gevoerd omdat ie niet tam wilde worden :o

groetjes eefje

timmie

Hallo Jamy

Ik lees dit verhaal nu pas dat kom dat ik niet veel op deze site kom.Maar je buurman mag van mjin ook op......... worden.maarnu ik meer tijd heb kom ik er meer op.           

gr sjaak (timmie)