19 mei 2025, 19:09:43

gelige ontlasting

Gestart door Sjeufke, 12 juli 2007, 10:40:16

« vorige - volgende »

Sjeufke

12 juli 2007, 10:40:16 Last Edit: 12 juli 2007, 10:44:59 by Sjeufke
Hoi,

Ik heb sinds enkele dagen een nieuw valkje van bijna 2 jaar, Beppie, dat sinds gisteren een gelige, vrj waterige ontlasting produceert  ???.
Ze heeft in de afgelopen dagen al veel meegemaakt (verhuizing van 1e eigenaar naar vakantiehuisje met allemaal vreemden; onbekende kleine kooi waar ze zich doodongelukkig in voelde; 2e verhuizing naar ons huis; 2e onbekende grote kooi, e.d). Veel nieuwe indrukken, m.a.g. dat ze nu al 4 dagen nauwelijks iets gegeten heeft( een enkel zaadje gepikt) :-.[Ze drinkt wel nog, slaapt ook nog met een opgetrokken pootje. Kan die ontlasting het gevolg zijn van niet eten en alle stress?
Ik weet van haar vorige eigenares dat het bij een ander valkje dat ze pas heeft weggedaan ook een week heeft geduurd voor zij ging eten. De vorige eigenaresse behandelde haar valkjes regelmatig tegen parasieten e.d.; heeft nog nooit een ziekte onder haar valkjes gehad.
Wie heeft goede raad voor mij?

Karin

Ivy

Hoi Karin.
Ik denk dat het inderdaad aan de stress ligt. Ik heb vorige jaar een valkje gehaald die ook eerste vier dagen niet van 1 plek kwam. De trosgierst en water heb ik onder zijn neus gehangen en pas de derde dag heeft hij een paar zaadjes van de trosgierst afgeknabbeld - ik maakte me erg zorgen over hem.
Maar vierde dag heeft hij van de trosgierst al veel beter gegeten en hierna ging het steeds beter.
Is het valkje tam? Dit valkje was niet tam... mijn andere valkjes waren wat beter aan mensen gewend en die hadden geen moeite om gelijk hun buikjes vol te eten, alleen Jelle was erg gestressd.
Na twee weken heb ik een popje bij hem gezet - hij bloeide helemaal op en hij is nu een zeer gewaardeerd kroelpartner :D
Ik denk dat jouw valkje ook gewoon wat tijd nodig heeft.
Weet je welke voer ze gewend was bij de vorige eigenaar?
Misschien ligt het daar ook aan - nieuwe voer?

Succes!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sjeufke

Ze is tam, maar ik wil haar nu toch eerst eens in de kooi laten om goed te wennen. Blij om te horen dat er meer valkjes zijn die langer tijd nodig hebben eer ze gaan eten.
De vorige eigenaresse heeft me wel verteld wat Beppie allemaal lekker vind, maar we hebben het inderdaad niet over het soort voer gehad. Echter, van de trosgierst en het brood (die ze normaal heel lekker vind) eet ze nu ook (nog) niet.
Ik maak me alleen nog zorgen over die ontlasting. Is dat normaal als ze zo lang nauwelijks of niet eten?

Karin

Ivy

De eerste paar dagen was de ontlasting normaal?
Jelle zijn ontlasting was toen nog wel groen, alleen poepte hij erg weinig en hele kleine poepjes.
Maar als jouw valkje meer drinkt dan eet dan kan het waterige poep ook daardoor komen.
Met rust laten is een goede taktiek ;), ik hoop voor je dat ze gauw gaat eten.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sjeufke

Dank je voor je reacties! Ja, de eerste dagen was de ontlasting normaal. Werd op een gegeven moment wel wat wateriger, maar ja, ze dronk wel nog. Ik wacht dan nog maar even af.

Karin

Lin

Kan je een foto ervan maken?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Sjeufke

Oeps, ik ben een held met computers. Heb geen benul hoe ik een fot o moet invoegen. Heb wel al eens gelezen hoe dat op deze website aangegeven staat, maar daar snap ik niks van. Maar ik zal eens kijken of ik wat ontlasting kan opvangen en of ik er dan wat van kan brouwen.

Karin

Sjeufke

De ontlasting die ik zojuist heb opgevangen ziet er gelukkig weer vrij normaal uit! Beppie heeft zojuist ook met smaak een beetje trosgierst gegeten ;D.
Het lijkt er dus toch op dat het een kwestie van stress was.

Karin

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)