Schimmelinfectie of toch iets anders?

Gestart door tck, 6 februari 2007, 21:39:06

« vorige - volgende »

tck

Mijn 13 jarige valk heeft al zo'n twee maanden soms een bloeding aan haar cloaca. Ik ben 5 weken geleden bij dokter Feld geweest en hij kon niks raars aan haar cloaca zien. Er is ook een kweek gemaakt op bacterieen, maar alles was goed. Dokter Feld dacht aan een schimmelinfectie en mijn valk heeft hier een kuur van 3 weken voor gehad. Gemiddeld was er toch een keer per week een bloeddruppel te zien en het advies was na 3 weken toch te stoppen met de medicijnen en het even aan te kijken. Als het te vaak zou terugkomen moet ik bellen voor verlenging van de medicijnen.
Twee weken lang heb ik geen bloeddruppel gezien, maar vandaag is het dus weer terug. Ik heb gisteren gezien dat ze wat moeite met poepen had, ze drukte een beetje (heeft ze wel vaker). Nu is mijn vraag: kan er toch wat anders aan de hand zijn dan een schimmelinfectie? Kan het komen door het soms te hard persen bij het poepen en zo ja hoe kan dit verbeteren?

Alvast bedankt voor de reacties!

Inger m

Hoi,
Mogelijk heeft ze een inwendige afwijking/ beschadiging aan de cloaca/ darmen. Bv. beschadiging van het slijmvlies (of bv. een gezwel ergens), waardoor er wat bloed meekomt.
Is het echt vers bloed?
Wat zou het verder kunnen zijn volgens de dierenarts?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tck

Hoi Inger,
ik was twee maanden geleden naar mijn eigen dierenarts geweest. Zij zag niks vreemds aan haar cloaca maar voelde wel een verdikking in haar buik. Mogelijk kon dat op een tumor wijzen. Ik ben toen doorgestuurd naar Dr. Feld.
Hij voelde alleen maar de maagspier en geen verdikking. Volgens Feld wijst alles op een schimmelinfectie, maar na 3 weken kuur (Trisporal) zou het wel weg moeten zijn. Ik kreeg het advies het na die 3 weken even aan te zien en als de bloeding toch vaker terugkwam weer te bellen zodat ik verlenging van de kuur kreeg.
De bloeding is na de kuur zo'n twee weken weggebleven maar gisteren is het dus weer terugkomen. Het is steeds een grote druppel vers bloed. Zodra de druppel is gevallen is het weer weg.
Verder lijkt mijn valk niet ziek, eet goed, slaapt op 1 poot. Ze is sinds ik haar heb wel een kieskeurige eter, eet bijvoorbeeld geen eivoer en grit. Voorheen had ik altijd schelpenzand op de bodem, daar at ze wel eens van. Sinds kort heb ik beukensnippers. Kan het zijn dat het schelpenzand voorheen goed hielp voor de vertering en dat ze nu een tekort heeft waardoor het poepen bemoeilijkt wordt?

Inger m

Hoi,
Nee, schelpenzand helpt niet bij de vertering. Wat wel helpt is maagkiezel. dit zijn kleine steentjes die in de spiermaag helpen met het vermalen van de zaden. Maar bij een gebrek zou het slecht verteerd voedsel tot gevolg moeten hebben.
Mogelijk is de schimmelinfectie terug, want die kunnen redelijk hardnekkig zijn.

Verder weet ik niet op welke wijze de DA de diagnose heeft gesteld? Heeft hij daadwerkelijk schimmel aangetoond of is het een vermoeden?
Een DA kan van buitenaf ook niet makkelijk zien of er sprake is van een gezwel in de darmen oid.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tck

Dr. Feld heeft alleen een kweek gemaakt (met een wattenstaafje wat uit de cloaca genomen) op bacterieen. Dit was meer voor de zekerheid want hij was er vrij zeker van dat het een schimmelinfectie was (maar dat is niet met onderzoek vastgesteld). Tijdens de kuur heeft ze nog wel twee keer een bloeding gehad maar het leek wel steeds iets minder te worden. Gisteren was er weer een vrij grote druppel (na twee weken geen bloeding te hebben gehad).
Ik denk dat ik het nog even aankijk en als het weer gebeurt zal ik Feld weer bellen. Het lijkt me wel verstandig om eerst onderzoek te laten doen of het wel daadwerkelijk een schimmelinfectie is voordat er weer een kuur wordt gegeven. Weet je ook hoe zo'n onderzoek gaat? Kan ik bijvoorbeeld ontlasting opsturen of moet ik haar weer meenemen naar Feld (is nogal een reis en geeft ook stress)

tck

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en heeft mijn valk toch nog eenmaal per week een bloeddruppel aan haar cloaca.
Ik heb Hedwig v.d. Horst gebeld voor een second opinion.
Zij denkt dat de kans op schimmel niet groot is omdat de bloeding eenmaal per week is en bij een schimmel zou het toch eerder dagelijks zijn.
Zij denkt eerder aan Flagelaten en dat kan worden verholpen door eenmaal een dosering Flagyl in de bek te geven.
Het zou ook (gezien haar leeftijd van bijna 13 jaar) een tumor aan de eileider/eierstok kunnen zijn en daar kan helaas niet veel aan worden gedaan. Een hele lichte dosering Aspirine door het drinkwater kan wel ontstekingsremmend werken en ook pijnstillend.
Maar goed, ik ga eerst eens langs mijn eigen dierenarts voor een dosering Flagyl.

tck

Het is weer een tijdje geleden en momenteel gaat het bergafwaarts met m'n valk. Ze heeft vanaf december elke week een bloedruppel gehad bij haar cloaca. Er is ook een warme-mest kweek geweest, maar daar kwam ook niks uit. De verdenking op een tumor werd zo erg groot. De laatste maand kwam er geen bloeddruppel, dus ik had even goede hoop, maar helaas. Afgelopen vrijdag viel het me op dat ze al de hele dag niet had gepoept en ze zat af en toe te drukken en met haar staart te wippen. Ik ben zaterdag naar de dierenarts geweest en daar heeft ze waarschijnlijk van de stress ineens heel veel gepoept, met als gevolg een kleine prolaps aan de cloaca. Dit heeft de arts voorzichtig teruggeduwd.
Hierna heeft ze bijna niks meer gegeten, wel gedronken. Ik zag dat de prolaps toch niet helemaal goed is gekomen want ik zie weer een klein bultje. Ze zat vanmorgen al op de grond in te dommelen en ik was al van plan om de arts te bellen om haar in te laten slapen. Maar nu zit ze weer op de hoogste stok, aan een beetje trosgierst te knabbelen. Wel heel weinig en uit haar zaadbakje heeft ze sinds zaterdag niet meer gegeten. Ze vraagt wel om aandacht en wil steeds gekroeld worden.
Ik vraag me af of ik haar nu moet laten inslapen of gewoon de natuur zijn gang moet laten gaan. Dat het een aflopende zaak is is me wel duidelijk helaas :-[

Rianne

Hoi,

ik ben het wel met Inger eens, ik dacht ook meteen aan een beschadiging oid aan de darmen.
Ik wens je er in ieder geval veel sterkte mee... :(

tck

Hoi Rianne,
dank je voor je antwoord. Mijn eigen dierenarts zag zaterdag ook iets wat er niet hoorde. Ze had het over iets donkers net in de cloaca. Hoe of wat kon ze niet zeggen omdat ze weinig verstand van vogels heeft.
Wat me verder is opgevallen is dat ze sinds 10 jaar ineens weer kippetje zit. Toen het zo slecht ging hoorde ik het midden in de nacht in het donker. Ik ging kijken en ja hoor.
Ik vraag me af of het iets met verstoorde hormonen te maken heeft (i.v.m. mogelijke tumor aan de eierstok/eileider)

Omdat ik nu geen vervoer heb, lukt het nu niet om naar Amersfoort te gaan naar Dr. Feld. De gewone dierenarts zit aan de overkant.
Gisteren ging het heel slecht, ik had al een afspraak voor vanmorgen om haar in te laten slapen, maar 's avonds ging ze ineens weer op haar stok zitten en at ze ook weer wat trosgierst en een klein beetje zaad uit m'n hand. Ook drinkt ze wel en poept ze (met wat moeite).
De afspraak van vanmorgen heb ik afgezegd, ik heb afgesproken dat ik het aankijk en zelf aangeef wanneer het tijd is om haar in te laten slapen.
Tja, dat is heel moeilijk. Ze is erg alert en roept steeds om aandacht en wil gekroeld worden. Ze drinkt wel zelf (er zit wat druivensuiker in haar water en ook osteovit/amino/calcitad van Dr. Feld) Maar ze eet niet meer uit het voerbakje. Ze pakt wel kleine zaadjes uit m'n vingers, maar hele kleine beetjes (niet zoals ze normaal eet). Ik ga nu zowat elk uur een paar zaadjes voeren. Volgens mij zou ze zelf niks meer eten als ik niks zou geven.
Wat is het beste om te doen? Afwachten of ze zelf gaat eten en zo niet haar laten inslapen?  :-\

Rianne

Misschien kun je haar wat zachtere voeding geven zoals vochtig eivoer en met water nat gemaakt brood?

tck

Bruinbrood eet ze wel in hele kleine stukjes, maar wel als ik het zelf uit de hand geef, net als de zaadjes. Het is vreemd, ze lijkt wel honger te hebben en eet dan een paar zaadjes uit de hand (en na zo'n 10 zaadjes heeft ze er ook weer genoeg van en dat herhaalt zich een paar keer per dag), maar ze pakt het niet meer zelf uit haar bakje, terwijl er nu 2 bakjes vol in de kooi hangen.
Alles wat nat is lust ze helaas niet.
Ik vraag me echt af waarom ze het eten niet zelf meer pakt ???

tck

Goed nieuws, ik kwam net thuis van werk en zie dat ze zelf weer is gaan eten. Een hele streng trosgierst is op en ze heeft ook uit beide voerbakjes gegeten.  Ze heeft een aantal keer gepoept, het ziet er normaal uit. Ook heeft ze me gebeten toen ik niet op de juiste plek kroelde dus ook dat is goed nieuws  ;)

Nu zal ik haar komende tijd goed in de gaten houden, want ik neem aan dat het dit niet heel lang goed zal blijven gaan.

Dafrinja

Hoi!

Ik hoop voor je dat t goed blijft gaan..we blijven duimen voor je :)

Groetjes Dafrinja

tck

Dank je!
Voor nu ziet het er goed uit. Ze eet en drinkt goed. Ook lijkt het poepen haar niet zo veel moeite meer te kosten.  :)
Ik hoop dat het zo een poosje mag doorgaan.