22 mei 2025, 03:25:02

Albino Man

Gestart door Sanne., 2 juli 2007, 17:19:16

« vorige - volgende »

Sanne.

Hallo allemaal,

Ik heb 't een en ander gelezen over mutaties en over kweken bij valkparkieten. Nou heb ik gezien dat je in sommige gevallen weet wat 't geslacht is bij een bepaalde kleurslag. Ook heb ik een combinatie gevonden waarbij je direct kan zien dat de albino's allemaal poppen zijn (combinatie: albino man x witmasker pop).
Maar zijn er ook combinaties mogelijk waarbij je direct kan zien dat het een albino man is? volgens mij niet. Want vrouwtjes hebben maar 1 X chromosoom en mannen hebben er twee nodig. Dus voor Albino mannen heb je twee albino vogels nodig en dan kunnen de jongen ook vrouwtjes zijn...
Klopt dit? Kortom: is bij mannen altijd een geslachtsbepaling test nodig om zeker te weten dat het een man is?

Stel dat ik graag een TAM koppeltje albino's wil om mee te kweken. Hoe kom ik hier dan aan? De meeste koppels die te koop aangeboden worden komen uit de voliere... dus die zijn niet tam.

Is het moeilijk om twee albino's uit elkaar te houden? Als ze allebei in de huiskamer gehouden worden zal ik ze aan 't gedrag na een poosje wel uit elkaar kunnen houden. Maar is dit qua uiterlijk ook gemakkelijk? Anders weet ik niet meer welke nou 't mannetje en welke 't vrouwtje is...

Groetjes Sanne

Lin

Beste Sanne,

ik zou zelf geen roodogen tegen over elkaar zetten dit kan (hoeft niet) leiden tot zwakkere jongen en kale plekken achter de kuif.

Neme dan een witmasker split lutino man en een lutino split witmasker pop bijv.

Aan de ring kan je ablino's uit elkaar houden. Maar ik zou dus geen koppel albino's nemen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Sanne.

Bedankt voor je snelle reactie Lin :D

Wat vind je van een Albino man en een (geparelde) witkop pop? (daar komen toch ook albino jonkies uit?)

En van Albino x Lutino split? Is dat wel een goede combinatie?

Zijn albino's op zichzelf ook al zwakker dan "normale" kleurslagen?

Ik wil ook graag nog meningen van andere mensen over kweken met twee Albino's. Omdat ik die witte vogels toch wel heel erg mooi vind.

Lin

albino en lutino hebben beiden roden ogen. Zou ik dus niet doen  :D

bij mij zijn de albinos wel zwakker. ik kan namelijk albino poppen en mannen kweken en die doen het bij mij niet goed.. :-\

je kan ook de mutatiecalculators uitproberen.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9887.0.html

Sanne.

2 juli 2007, 17:50:04 #4 Last Edit: 2 juli 2007, 18:01:24 by Sanne.
Sorry had je vorige berichtje niet helemaal goed gelezen lin ;) Ennuh... die mutatiecalculator maakt overuren hier :)
Vind 't echt superinteressant hoeveel daarover bekend is :)

Maar dan wordt 't denk ik een albino x geparelde witmasker.

Maar bij de mannen verdwijnen de parels. En omdat ik die juist mooi vind zou ik dus het vrouwtje met de parels willen. Dus dan zou 't mannetje een Albino moeten zijn. Maar das dus moeilijk te "zien"? Is daar altijd een geslachtsbepaling voor nodig?

Wat is d'r mis met jou Albino mannen en poppen? gaan die niet broeden ofzo? of gaan ze snel dood?

Nog een vraagje: is het moeilijk om de jongen "kwijt" te raken als je er gewoon normale prijzen voor vraagt? (normaal zoals de meeste prijslijstjes hier op de site) Blijven jullie wel eens met jongen zitten? Zo ja heb je die dan tam gemaakt of zijn dat jongen die mensen zelf tam moeten maken? ('k wil de jongen namelijk wel tam maken, en dan zijn ze ook wat gemakkelijker te verkopen)

Hoe komt het dat sommige vogels die geen witmasker zijn toch witte parels hebben? welke factor zorgt daar dan voor? (voorbeeld bij de mutaties staat onderaan een foto van een witgepareld vrouwtje?)
Komt het veel voor dat ze witte parels hebben ipv gele?

Ivy

Hoi.
Als je witte vogels mooi vind, kan je ook kijken naar zwaar bonte witmaskers. Deze zijn wel zwartoog en kan je ze ook met albino's combineren. Voorbeeld hiervan staat hier http://www.valkparkiet.org/forumupload/juli2007_10.jpg

Om jonkies kwijt te raken kan je het beste de broedperiode 'omdraaien'. Als je binnen kweekt, kan je dus in winter kweken ipv in de zomer, dan heb je veel minder concurrentie.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sanne.

Hey Ivana,

Maar lukt het dan om twee nestjes te doen in de winter? (volgens mij niet namelijk)
kan je ongeveer aangeven wanneer het hok dan opgehangen moet worden enzo? Is het rond april/mei echt een probleem om de jongen kwijt te raken?

Hoeveel jongen krijgen jullie gemiddeld per nestje?

Hoe zit 't met wit gepareld / geel gepareld?

Ivy

Hoi.
Als je de blok in september ophangt, lukken twee rondes makkelijk. De eerste jongen zijn dan in november/december zelfstandig en tweede ronde dan nog voor het begin van de 'buitenbroedsezioen'.
Ik heb nu drie tamme jongen en heb al een paar weken advertenties staan, maar het wil niet... dus ja, volgend jaar ga ik wachten tot de grote kwekers klaar zijn buiten... Misschien heb je meer geluk met witmaskers, het hangt ook af van waar je woont en of je een webiste hebt, of je kieskeurig ben aan wie je verkoopt (ik wel, ik zet ze ook liever niet op marktplaats)... wie kan het zeggen.
In mei lukt het nog wel, dan begint het broedsezioen pas voor de kwekers buiten, maar juni t/m augustus is gewoon lastig.

Ik weet niet over de witte parels.

En ja, grootte nestje kan je beinvloeden. Ik laat ze maximaal 4 jongen krijgen, dat gaat uitstekend. Met grote nestjes loop je risico dat de kleinste jonkies niet of slecht gevoerd worden ed. Hier ging het wel goed, maar ik vond het te zwaar voor de ouders, ze waren ook helemaal uitgeput nadat ze zes jongen grootgebracht hebben.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sanne.

2 juli 2007, 19:07:03 #8 Last Edit: 2 juli 2007, 23:38:44 by Sanne.
In de periode Juli/Augustus wil ik toch geen jongen omdat ik dan op vakantie ben ;) (niet de gehele periode hoor :P)

'k woon in Eindhoven. Is er iemand die weet hoe 't zit met de verkoop van witmaskers / geparelde / albino's / Lutino's in de omgeving van Eindhoven??

Website heb ik nog niet... maar kan ik wel maken ('k heb ook nog geen valkparkieten)

Lin

Arno

Hoi,
Ik zat dit net te lezen en dacht hier wil ik toch even op reageren.
Er zijn Albino's in verschillende soorten en maten inderdaad zijn er veel die nog al eens wat mankeren.
Let goed op bij de aanschaf van een Albino valkparkiet beide ouders moeten goed in de veren zitten geen kale plek achter de kuif hebben en het formaat moet goed zijn.
Dit geld uiteraad ook voor het jong die moet fors zijn en geen kale plek hebben.
Ik zelf heb twee mooie Albino valken (een man en een popje) en daar heb ik geen problemen mee deze zijn net zo fors als de andere en vertonen ook geen ander gedrag.
Echter ik heb ze ook wel eens gehad die niet helemaal tof waren maar dat merk je gelijk aan hun gedrag (stuntelig)
Als je eenmaal goede vogels hebt is het ook geen probleem om ze tegen elkaar te zetten.
Groet Arno.
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/