hoe vaak eivoer? en fluiten/praten

Gestart door melloney, 29 december 2006, 16:09:33

« vorige - volgende »

melloney

hoi,
ik krijg een valkparkiet maar hoe vaak moet hij eivoer hebben?
en kan een pop leren praten en deuntjes leren fluiten? ???
groetjes melloney 8)

peetje81

Hallo Melloney,

Je vraag over het eivoer word hier beantwoord:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php?topic=22162.0

Over je andere vraag: Een vrouwtje zal doorgaans niet zo mooi leren fluiten (en al helemaal niet zo goed praten) als een mannetje. Zelfs als je een mannetje hebt is het nog niet zo dat hij dan dus ook mooi kan fluiten, om hem dit te leren gaat veel tijd inzitten en dan nog is de ene valk nou eenmaal wat muzikaler aangelegd dan de andere.
Overigens zijn er wel vrouwtjes die fluiten hoor, alleen doorgaans doen de mannetjes dat vooral.

En over het praten? Tja daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn, maar verwacht niet dat een valkje zo duidelijk verstaanbaar gaat praten als de grote papegaaien soms wel doen. Vaak als iemands valkje praat kan alleen de eigenaar hem verstaan omdat die nou eenmaal weet wat er gezegd word, het is echt het nabootsen van de klanken wat je hoort.
Zelf hou ik het bij fluiten, want een pratende valkparkiet klinkt mij toch als gebrabbel in de oren (kan ook aan mijn oren liggen hoor ;D) en dan hoor ik liever een mooie melodie.

Groetjes Petra

melloney

hoe veel moet ik dan van het eivoer geven?

peetje81

Tja, ik moet je eerlijk zeggen dat ik het nooit afweeg. Ik heb gewoon een klein bakje met eivoer naast het gewone voer staan en ze nemen naar behoefte.
Bij mij in de kooi word er de ene week best veel eivoer gegeten en de andere week weer bijna niet maar ik heb het dus altijd in de kooi staan. (Je moet dan natuurlijk wel in de gaten houden dat je valkje z'n eivoer niet als hoofdvoer gaat beschouwen ;))

dees

mag je het eivoer niet onder het andere voer mengen?
mij is verteld dat een valkparkiet elke dag eivoer moet hebben?

Groetjes Dees

Rianne

Nee hoor, als ze geen jongen hebben hoeven ze het niet dagelijks te krijgen. Je kunt het 2 keer per week droog aanbieden, dan kun je het wel door het zaadvoer mengen. Je kunt het ook in een apart bakje geven en eventueel wat vochtig maken. :)