5 mei 2025, 19:01:32

Pino komt niet bij me zitten

Gestart door Martijn Nijmegen, 30 juni 2007, 22:44:20

« vorige - volgende »

Martijn Nijmegen

HAllo,

Allereerst goed nieuws. Pino stapt inmiddels op en laat zich uit de kooi halen. Het is me zelfs al gelukt met hem te kroelen als hij op mijn hand zit. De eerste paar dagen gingen fantastisch, hij bleef op mijn hand en schouder zitten. Erg gezellig.
Sinds vandaag echter vliegt hij meteen weg. Als ik hem weer op laat stappen vliegt hij meteen weer van mijn hand af. Hij gaat direct op de spiegel zitten, waar hij verder geen kant op kan. Hij vliegt nooit uit zichzelf van een plek weg. Wel doet hij dit van mijn hand. Ook komt hij nooit bij mij zitten uit zichzelf. Ik moet hem altijd weer ergens vanaf halen en zelf toenadering zoeken. Ook komt hij niet naar me toe als ik trosgierst in mijn hand neem. Hij ziet dit helemaal niet. Hij kan uren op een plek blijven zitten en zal uit zichzelf nieet ergens anders heenvliegen. Ik snap er niks van.

Iemand tips?

GRoetjes,
Martijn

Sjeufke

Hoi Martijn,

Ook ik ben bezig met het tam maken van een nieuw valkje. Ik heb haar nu 2 weken en in de kooi stapt ze op mijn hand om trosgierst te eten. Buiten de kooi stapt ze ook wel op, maar vliegt ook weer snel weg. Net als jouw Pino.
Ik denk dat voor mijn Stienke de overstap van 'veilig in de kooi op een hand met lekkere trosgierst' naar 'de vrijheid van een grote kamer' te groot is. Ik ben dus gaan nadenken over tussenstappen om haar nog meer vertrouwd te maken met mijn hand. Vandaag heb ik haar in de kooi het gewone voer uit mijn vlakke hand laten eten. Na enige huivering en twijfel kwam ze inderdaad eten en ging uiteindelijk ook uitgebreid op mijn hand zitten. Voordeel was wel dat ze honger had.
Ook heb ik een ketting met allerlei frutseltjes aan haar kooi gehangen, omdat ze graag speelt met vanalles. Als ze eraan gewend is wil ik die om mijn pols doen als ik haar voer. Misschien dat ze er dan ook mee gaat spelen als ze in de kooi op mijn hand zit.
Zo hoop ik haar meer vertrouwd te maken met mijn hand en met mij. Het vraagt dus wel enige creativiteit. En ondertussen klets ik maar veel tegen haar en ga regelmatig even voor de kooi zitten.
Hopelijk heb jij hier iets aan. Ik hoor graag hoe het verder gaat met jou en Pino. Veel succes!

Karin

Rianne

Valkparkieten zitten graag op het hoogste punt van de kamer als ze zich onveilig voelen. Om met je valkje te oefenen, zou je hem dus naar een kleinere ruimte mee kunnen nemen, zoals een slaapkamer of badkamer. Ook zijn er mensen die hun valkje meenemen naar het toilet. Hier zien ze vaak geen mogelijkheid om hoog te kunnen zitten.