18 april 2024, 06:53:16

Hoe krijg ik Valco tam?

Gestart door ~Maria~, 2 juli 2007, 12:49:20

« vorige - volgende »

~Maria~

Hallo allemaal,

enige tijd geleden heb ik bij 't valkje een valkparkiet gekocht. helemaal blij natuurlijk... en vol vertrouwen begonnen met het tam maken. van jullie site het formulier 'tam maken' geprint. Ik ben nu al een aantal weken bezig maar ik kom nog steeds niet verder dan stap 5. Valco dreigt verschrikkelijk zodra hij je ziet. ook als je gewoon langs de kooi loopt. zelfs nu ik achter de pc zit en hij mij kan zien dreigt hij. als je met je handen in de kooi komt word het allemaal nog veel erger. het rare is dat hij wel onmiddelijk aan het trosgierst begint te eten zodra ik dat aanbied. en als ik de trosgierst zo hou dat hij op mn hand moet gaan zitten dan doet ze dat ook. ze eet dan heel gulzig van het trosgierst en blijft de gehele tijd dreigen. dit doet ze al weken iedere dag weer.

Heeft iemand een idee wat ik niet goed doe?

groetjes, Marina

Inge88

Hoe bedoel je dreigen? Dreigen om te gaan bijten? Dat doen veel valkjes hoor, maar dat stelt meestal niks voor. Mijn valkenpop dreigt soms ook om te gaan bijten/happen, als ze geen zin heeft om over te stappen, maar bijten kan ze niet eens (of doet ze gewoon niet)... als ik dan doorzet doet ze vervolgens niks en stapt ze wel netjes over. Misschien zou je dus gewoon door moeten zetten en dat gedreig moeten negeren. En ook al bijt ze eens een keer, je niet laten kennen en niet gelijk je hand terug trekken. Waarschijnlijk weet ze nu dat het gedreig altijd nog heeft geholpen om je van een afstand te houden, dus blijft ze dit steeds doen. Zodra ze door heeft dat dit niet (meer) werkt, zal ze er waarschijnlijk mee stoppen.

Sjeufke

Zo te lezen voelt jouw valkje zich nog niet veilig in jouw aanwezigheid. Ik heb ook een jong valkje dat ik tam aan het maken ben. Om haar zo goed mogelijk aan mij te laten wennen heb ik haar kooi direct naast de bank gezet waar ik zelf zo veel mogelijk zit. Zo kan ze mij in alle rust van dichtbij observeren terwijl ik vanalles doe: eten, lezen, bewegen, tv. kijken, met de hond bezig zijn, etc. In het begin was dat stress voor haar, maar nu zit ze vaak nieuwsgierig te kijken. En als ik eet gaat zij nu ook eten!
Mogelijk heb jij hier ook iets aan.

Groetjes, Karin

~Maria~

Met dreigen bedoel ik dat hij blazende, krijzende geluiden maakt en met zn bek open doet alsof hij mij gaat bijten. wat hij overigens inderdaad niet doet. ik ben gelukkig totaal niet bang voor hem en heb het vanaf dag één genegeerd. maar het is een naar geluid en hij doet het ook heel erg hard. ik denk dat ik zijn kooi maar verplaats naar de woonkamer... hij staat nou in de achterkamer. ik kan ook de kooi open zetten. dan vliegt ie wat rond en dan kan ik hem gemakkelijk weer in de kooi krijgen met trosgierst. maar het wordt gewoon niet echt beter.

gr. marina

Gerda

2 juli 2007, 16:49:28 #4 Last Edit: 2 juli 2007, 17:09:20 by Gerda
Hoi Maria,

Wat voor geluid maakt je valkje?
Misschien is hij aan het bedeleln om eten, dat is ook een zeer indringend geluid en hij heeft dan ook zijn bek open en beweegt dan zijn kop op en neer.

Vaak is blazen van angst of boosheid een kort geluid. Het bedelen is lang en doordringend.

Ik zal even een filmpje voor je zoeken

Groetjes, Gerda

Gerda

2 juli 2007, 16:54:54 #5 Last Edit: 2 juli 2007, 17:09:40 by Gerda
Hoi Maria,

Hier twee filmpjes met bedelgeluidjes:

Eerst mijn valkje die haar jongen aan het voeren is:
http://nl.youtube.com/watch?v=UH4A-EWvl5o

En hier een jong met ouder in de voliere van Marlies:
http://nl.youtube.com/watch?v=i74uNEtPn0k

Groetjes, Gerda


~Maria~

jeetje... het is inderdaad precies dat geluid... het was me inderdaad wel opgevallen dat hij het minder/ niet doet als hij net nieuw voer heeft gehad en zn buikje vol heeft.... zou dat het zijn? voer ik hem dan te weinig?

ik heb hem vandaag trouwens bij me op schoot gehad op de bank... ging erg goed.

gr. marina

Gerda

Hoi Maria,

Je valkje is toch volledig zelfstandig en eet zelf?
Wanneer je gewoon een bakje met grof parkietenzaad en wat trosgierst in de kooi hangt (naast andere dingen zoals sepia, grit, kiezel, af en toe wat groente of fruit - geen avocado - en vers water) dan moet het goed gaan.
Misschien in het begin wat extra voer voor grasparkieten door het voer voor grote parkieten mengen.

Je valkje is dus aan het bedelen, dus geen reden om bezorgd te zijn. Ga maar lekker verder met tam maken, het zal allemaal wel lukken!

Veel succes!

Groetjes, Gerda