7 mei 2025, 22:45:05

Eitje gelegd,  wat nu

Gestart door roaneric, 17 september 2003, 22:31:05

« vorige - volgende »

roaneric

17 september 2003, 22:31:05 Last Edit: 17 september 2003, 23:19:59 by roaneric
Hoi allemaal

Zoals jullie misschien al weet, is de eerste 3 jonkies een week geleden overleden toen ze maar 3 weken oud was.  Ik had na de laatse jonkie de nestblokken weggehaald,  maar ik  zag de moeder en vader nog geregeld paren.  En ja hoor, nu net zat de popje heel raar te doen op het voerbakjes en toen ik keek, lag er een ei.  Wat moet ik nu?  De  nestkast weer ophangen of het eitje weghalen?  Het zou wel bevrucht kunnen zijn.  Is het niet te laat voor jonkies?  Gezien het weer toch nog zo mooi zijn? ? ?  Wat moet ik nu doen.  Ik hoopt dat iemand mij hiermee kan helpen.  
Groetjes
Marijke

Lique

Hoi Marijke,

Moeilijke situatie is het he.
Maar ik zou het nestkastje weer ophangen, en ze hun gang laten gaan.
Er komen hoe dan ook meerdere eitjes, en met weghalen bereik je weinig, want ze leggen zo weer bij.

Hopelijk gaat dit nestje wel goed. Maar het gebeurt vaker hoor, dat valkjes na de jongen weer eitjes gaan leggen.

groetjes lique

roaneric

Hoi Lique,

Ik heb net het nestkast terug gehangen met het eijte erin, en ik heb me nog niet omgekeerd en ze zater er allebij in.. Echt broeds dus.  Ik heb wel een andere nestblok gebruikt, ben bang dat er toch de een of andere ongedierte of ziekte in het andere nestblok zat. Is het niet te koud voor het jongen?  Gaat ze het wel overleven?  Ik maakt me nu al zorgen.  
Maar wij hopen maar dat het nog goedkomt
Groetjes
Marijke

Stijn dc

hello

ik denk dat je nog net op tijd gaat zijn, maar als het vriest kan het wel eens te koud worden!
je zou eigenlijk beter je valkjes op krachten laten komen dat ze volgend jaar terug goed kunnen starten!
anders ga je ze mss uitputten!
hoe dan ook, het is jouw keuze!

SDC:D

Lique

Hoi,

De kooi staat toch binnen?
Want dan is er niks aan de hand, alleen buiten is oppassen.

Stijn dc

hello

ja, als ze binnen staat dan is het goed, maar ik dacht dat ze in een buitenvoliere zaten!
dan was het niet goed!

roaneric

Hoi,

Nee, het gaat om een buitenvoliere met een binnenverblijf in de schuur.  Wat kan ik dan het beste doen.  De eitje weghalen, of misschien de nestblok in de schuur hangen?
Groetjes
Marijke

Stijn dc

hello

je kan mss het schuurtje bijverwarmen!
anders kan je mss beter het eitje weghalen!!

roaneric

Ik gaan morgen maar de eitje weghalen en begraven bij de andere jongen die dood ging.  Dan maar in de voorjaar weer proberen.  Bedankt voor de reacties
Groetjes
Marijke

Is er nog misschien iemand die binnen een koppel heeft die aan het broeden is,  dan kan die misschien het eitje overnemen? ? ?  Ik weet niet of dat kan?
Groetjes
Marijke

Paul

18 september 2003, 06:24:35 #9 Last Edit: 18 september 2003, 06:25:23 by Paul
Hoi Marijke
Ik heb zelf een broeds koppel binnen zitten dus als je niet wilt broeden wil ik dat wel hebben.
Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon het broedhok bijten neerhangen hoor.
Cobie had vorig jaar in de winter zelfs nog jongen want die ouders gingen te keer als gekken en bleven maar leggen.
Twee nestjes achter elkaar is geen probleem maar daarna moeten ze zeker rust hebben.
Maar ik hoor wel wat je plannen zijn.
Ik ben regelmatig bij mijn huis in Zwanenburg dus kan zo het eitje of als het er ondertussen dan 2 zijn ophalen :-)

Groetjes, Paul

roaneric

Hoi Paul

Je mag de eitje komen ophalen als je dat wilt hoor, het gaat misschien volgende week koud worden en dan ben ik gewoon te bang dat het nu helemaal weer mis gaat, en dat is zielig net omdat ik gewoon zo graag nog een nestje wilt.  Bij jou heeft die jongen veel meer kans.  Ik denk dat er meer eitjes eeraan komen.  Ze zijn wel geregeld aan het paren.  Ik stuur wel een instant message naar je met mijn tel. nu.
Groetjes
Marijke