ja en dan gooi je hem gewoon op marktplaats walgelijk

Gestart door Franny, 1 juli 2007, 01:37:20

« vorige - volgende »

Franny

dit las ik vandaag op marktplaats hier gaan mijn haren van overeind staan wat vinden jullie ervan?

groetjes Franny

zeer tamme valkparkiet eventueel met kooi
deze valkparkiet is zeer tam en nog maar een paar maandjes oud.
in verband met aankoop van een papegaai doen wij m weg.
de kooi waar hij in zit is ook zo goed als nieuw die kan je er ook bij kopen.
maar los van elkaar kan natuurlijk ook.
doe een goed bod en hij is van jou.   


Moppers

Het is inderdaad schandalig. Absoluut.

Maar het is wel hoe Nederland met huisdieren omgaat. Het overgrote deel van huisdieren wordt aangeschaft zonder dat er goed over nagedacht is. Bij meer de helft van die mensen blijkt de realiteit dan iets te zijn wat ze niet aankunnen. Eén keer per week een kooi verschonen is voor veel mensen echt te veel van het goede. Of na een maand of drie is het dier volwassen, en niet zo poezelig schattig meer. Of het diertje wordt niet binnen 3 seconden volledig handtam, en blijkt een eigen wil en karakter te hebben.
Vervolgens wordt het diertje via bijvoorbeeld marktplaats aangeboden. Dat vind ik nog de netste manier om van je dier af te komen. Zo heeft het dier namelijk nog een onderkomen terwijl er een nieuw baasje gezocht wordt. Veel dieren worden gewoon gedumpt: gewoon loslaten, over het hek bij de kinderboerderij 'want die hebben vast nog wel plek', met hok en al ergens neerzetten, ga zo maar door. Of naar het asiel gebracht. Vaak met het excuus 'ja ik werd ineens allergisch'. Slechts in 20% van de gevallen is daadwerkelijk waar, weet ik uit ervaring.

Daarnaast heerst in Nederland bij velen de fok/kweek maar raak mentaliteit. Met als gevolg een ernstig overschot aan dieren. Alles wat 'over' is, is slangenvoer, of als het mazzel heeft gaat het gelijk door naar een asiel.

Als mensen hun dier op marktplaats aanbieden, heb ik er altijd een dubbel gevoel bij:
- had er dan beter over nagedacht, stelletje *willekeurig scheldwoord*.
- bij jullie krijgt het dier niet de aandacht en liefde die hij verdient, dus dan is het inderdaad maar beter dat hij naar een ander gaat, naar iemand die dat wel kan en wil bieden.

(dan heb je nog de uitzonderlijke gevallen zoals bijvoorbeeld het overlijden van de eigenaar, dat is weer iets heel anders)


Het is een frustrerend iets. Maar het zal altijd blijven bestaan. Het is dweilen met de kraan open. Maar goed, iedere gedweilde emmer is er een.

(en de moraal van dit verhaal: denk goed na en haal je huisdieren bij asiels en dergelijke instanties. Er zitten er genoeg te wachten op een tweede kans)

snowhawk

Mijn vriendin fokt af en toe een nestje Alaskan Malamutes.

Met zorg wordt de reu uitgekozen, worden beide ouders fysiek goed doorgelicht enz.

Mensen die bij haar een pup kopen, tekenen een contract: dat indien herplaatsen noodzakelijk is, mijn vriendin daarbij betrokken wordt.

Van haar eerste nestje moest de hond van de nieuwe eigenaars met een half jaar al weg. Hij was te druk. Ja jeetje, het was een jonge hond. Iedere week stopten ze hem in bad "want hij speelde buiten zoveel en werd daar vies van".

Enfin, mijn vriendin was aan het zoeken naar een nieuw thuis. Krijgt ze ineens een berichtje van kennis dat de hond op marktplaats te koop werd aangeboden.

Enfin, zij haar man gebeld: Ga hem maar terug kopen zei hij. Dus heeft ze voor 500 euro de hond weer teruggekocht.

Nu zit hij nog steeds bij haar. Ze zijn inmiddels verhuisd en er is plaats genoeg.

Met valkjes gaat dat vaak ook zo: Hij fluit zo hard, hij ruit, hij knoeit met zijn eten.

Van fretjes ken ik het ook: hij stinkt.. hij sleept overal mee rond enz.

Zulke mensen moeten het gewoon houden bij een pluchedier.

mees

Vreselijk gewoon!

Deze advertenties heb ik rechtstreeks via marktplaats gekopieerd:

hoi ik heb un valkparkiet te koop en un grasparkiet te koop ik wil un leuk prijsje voor hebben

dan mag je ze kommen op hallen met kooi er bij


Tss.. net alsof je het over een broodtrommeltje hebt om het zo maar te zeggen..

een broedrijpe grasparkiet pop

Zo zielig, die mensen geven gewoon niet om die beestjes, het gaat ze gewoon om het geld.. "broedrijp".. daar kan ik gewoon niet tegen hoor..

Aangeboden: Vogelkooi 70x70,5x46 (hxbxd), samen met 1 grasparkeit, badje, schommel en speeltje

Nu behandel je de parkiet dus hetzelfde als de kooi.. niets geen uitleg, is het een lief parkietje, ik wil dat hij een goed huis krijgt etc, gewoon ter decoratie..

Jonge grasparkiet, geel, inclusief kooi en toebehoren

moet helaas weg ivm allergie van een van de kinderen


En als je kinderen nu allergies zijn voor elkaar..? ook maar eentje weg, dan.. ?

Wegens beiëndeging hobby aangeboden:


Grasparkiet met grote kooi.


Wegens "beiëndeging hobby"!? je weet niet eens hoe je het spelt, man!! Je neemt een huisdier, dan ben je verantwoordelijk voor hem en heb je er eerst goed over nagedacht.. "beiëndeging hobby"... Ja, maak het nou effe zeg!!

Ik zou al die kietjes en gaaitjes zo willen halen, maarja, dat is dan toch ook weer een beetje onmogelijk..

Ik kan er gewoon echt niet tegen, die harteloze advertenties..

Maar idd, een dubbel gevoel krijg je er wel van.. die beestjes kunnen bij anderen een veel beter thuis krijgen, is het dan niet egoistisch om ze bij jou te laten zitten..?

En kweken vind ik al helemaal gewoon het stomste wat je kunt doen. iedereen die er goed over na heeft gedacht en echt wil, moet gewoon naar marktplaats gaan en de beestjes daar een goed huis geven.
En als je kweken goed bedoeld, dan stop je ermee, want er zijn nog genoeg bestaande dieren die geen huisje hebben, en daar moeten we eerst aan denken voordat we er alweer nieuwe dieren bijnemen!
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Gerda

Citaat van: mees op  8 december 2007, 10:31:38
En kweken vind ik al helemaal gewoon het stomste wat je kunt doen. iedereen die er goed over na heeft gedacht en echt wil, moet gewoon naar marktplaats gaan en de beestjes daar een goed huis geven.
En als je kweken goed bedoeld, dan stop je ermee, want er zijn nog genoeg bestaande dieren die geen huisje hebben, en daar moeten we eerst aan denken voordat we er alweer nieuwe dieren bijnemen!


Hoi Loes,

Ik weet niet wat je bedoeling is met alle topics die je opent en nu weer deze reactie. Het is net alsof je er van geniet de discussie aan te gaan!

Er zitten hier vele kwekers op het forum en ik kweek zelf ook (maar een nestje per jaar, maar toch). De markt wat valkparkieten betreft is zeker niet verzadigd.
Als je het over konijnen hebt zou ik inderdaad zeggen: neem geen nestje, neem er eentje uit de opvang.
Maar voor valkparkieten is een markt!

Dus informeer je eerst voordat je dit soort dingen gaat roepen.

Gerda


mees

Ik geef gewoon mijn mening, dit is toch een discussie forum  ;)

Maar idd over kweken kan ik heel fel zijn zonder dat ik het zelf door heb.. maar ik snap gewoon niet dat je kweekt terwijl er nog zoveel diertjes op marktplaats op een goed huisje wachten..
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Gerda

Hoi Loes,

Natuurlijk is het zo dat er valkjes op marktplaats staan. Wij hebben zelf ook een herplaatsingstopic. En de valkjes worden op zich best snel herplaatst!

Maar in sommige gevalllen is het voor mensen gewoon niet mogenlijk om een valkje op te vangen. Gewoon omdat er met dat valkje op zo'n manier is omgegaan dat hij niet in een nieuwe groep past.
Als ik bijvoorbeeld jouw valkje zou moeten opvangen, zou hij in de groep vliegers die ik heb niet meekunnen!

Wanneer ik zie hoe snel een valkje herplaatst is en hoe snel ik mijn jonkies 'kwijt ben', dan lijkt het er niet op dat de markt verzadigd is! Zeker niet!

Ik heb zelf een valkje dat aan is komen vliegen, een valkje dat herplaatst is (overgenomen van mensen die het als impuls-aankoop hadden genomen, man vond het leuk, vrouw vond het niets) en een valkje van een kweker van het forum. Dat valkje heb ik gevolgd vanaf het moment dat het in het ei zat!
Dat is geweldlig om mee te maken, het wachten op een valkje, het zien opgroeien, op visiste gaan om te kijken.

Dus ik heb een mengeling van afkomsten!

Maar nogmaals, de markt is niet verzadigd, En ik denk dat je de kwekers hier erg tegen de haren instrijkt!

Gerda

Rianne

Bovendien is er enorm veel vraag naar valkparkieten met speciale mutaties. Mensen halen zo'n valk liever bij een kweker vandaan zodat ze zeker zijn van de splits, omdat ze ook de ouder vogels kunnen zien.

Kaatje

Citaat van: mees op  8 december 2007, 10:56:31
Ik geef gewoon mijn mening, dit is toch een discussie forum  ;)

Maar idd over kweken kan ik heel fel zijn zonder dat ik het zelf door heb.. maar ik snap gewoon niet dat je kweekt terwijl er nog zoveel diertjes op marktplaats op een goed huisje wachten..


Dit is inderdaad een discussie forum maar dit topic en jouw reacties ( vorige over kwekers ) lijken meer op een reageer maar af topic en ik geloof niet dat dit de bedoeling is  ::)

Ook strijk je niet alleen de kwekers in de haren maar ook mij !! Ik heb namelijk ook via dit forum bij een hele goede kweekster al eitjes besteld, nog voordat deze gelegd waren.

Ben het dan ook helemaal eens als ik lees over herplaatsing van bijvoorbeeld jouw valkje, ... dat zou bij mij dus ook niet gaan omdat jouw valkje mee mag naar feestjes en verjaardagen, buiten mag spelen, paard mag rijden, ect ect ... En ja daar begin ik niet aan dus zou ik jouw valkje ( in jouw ogen ) tekort doen !

Nog even een vraagje, .... komen al jouw vogels wel van marktplaats en de advertenties die je beschrijft af !?

Groetjes Karin

P.S even een kantekening plaatsen om misverstanden te voorkomen : het is niet zo dat op mijn commando gedwongen eitjes zijn gelegd ... Dit koppel was al aan het paren, dit even voor de goede orde !!!

mees

Nu, sorry dan dat ik jullie beledigd heb.. ;)

Codie komt uit een asiel, en Kuifje is eerst van andere mensen geweest, is daarna opgevangen door een dierenwinkel, en daar heb ik hem vandaan.

Maar Kiwi en Mees komen idd rechtstreeks uit een dierenwinkel. Ik snap dus ook goed dat het moeilijk is om dieren in de winkel te laten zitten, ik heb het zelf meegemaakt.

Maar het blijft evengoed mijn mening dat je, als je een dier koopt, ze beter van markplaats of uit het asiel kunt halen, dan weer een nieuw nestje te nemen.

Maargoed, mijn mening hoeft die van jullie niet te zijn :)

Maar ik begrijp dat ik hier nogal voor onrust zorg, als jullie liever hebben dat ik hier weer wegga, dan ga ik, want om nou door een iemand het hele forum op stang te laten jagen.. ik heb het zelf namelijk niet door als ik in jullie ogen iets fouts zeg..  :-\
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


Gerda

Hoi Loes,

Je hebt ons niet beledigd, maar je deponeert een stelling die niet gebaseerd is op feiten.
En de manier waarop je het doet komt over alsof je gewoon graag de discussie aangaat.

Zoals ik al zei tegen je, discussies zijn goed als er argumenten worden gebruikt die gebaseerd zijn op persoonlijke ervaring, of literatuur of welke goede bron dan ook!

Dan pas kan er een goede discussie ontstaan.

En dan zou je het beter vanuit een vraag kunnen doen en dan nog duidelijk maken dat de stelling niet iets is wat bewezen is, maar iets wat jij denkt:
Zoals: is het wel verstandig dat er zoveel valkjes gekweekt worden, terwijl ik denk dat er nog zoveel valkjes wachten op herplaatsing

Nu roep je dingen, die op andere fora misschien wel ondersteund worden, maar hier zitten mensen die kritisch kijken en niet meteen met de groep meepraten!

Gerda


Romy

Hoi Mees

Ik wil je zeker niet aanvallen, integendeel, ik probeer het wat duidelijker te maken naar jou toe :
Maar ik denk dat de meeste mensen aanstoot nemen aan jou berichtjes over jou mening, omdat je jou mening als de beste beschouwt en de andere mensen hun mening afkraakt (dat is misschien niet jou bedoeling, maar het komt wel zo over).
Misschien is het goed om een verschil te maken tussen gewoon je mening geven, en verkondigen dat jou mening het beste is, dus een waardeoordeel erover uitspreken.

CitaatEn kweken vind ik al helemaal gewoon het stomste wat je kunt doen. iedereen die er goed over na heeft gedacht en echt wil, moet gewoon naar marktplaats gaan en de beestjes daar een goed huis geven.
En als je kweken goed bedoeld, dan stop je ermee, want er zijn nog genoeg bestaande dieren die geen huisje hebben, en daar moeten we eerst aan denken voordat we er alweer nieuwe dieren bijnemen!


Deze quote van jou neem ik eventjes als voorbeeld.
Hier zeg je dat mensen die jou mening niet delen, stom zijn. Dat vind ik er een beetje over en ik denk dat het dat is wat de meeste mensen ook stoort.
Je zegt in dit stukje ook wat mensen MOETEN doen volgens jou.
Ik begrijp wat je bedoelt met dat stukje, maar het komt heel erg dwingend en beschuldigend over, waardoor de boodschap die jij wil overbrengen, er helemaal door overschaduwd wordt. Dus mensen lezen niet meer jou mening, maar jou beschuldigingen en dat is best jammer, aangezien er dan gereageerd wordt op jou beschuldigingen en niet op je mening.

En dat is het verschil tussen je mening geven, op een discussieforum, en het veroordelen van mensen in een 'reageerje af-topic'.

Groetjes
Romy

Rianne

Hoi Loes,

discusseren en daarin je mening geven is niet iets wat iedereen zomaar kan. :) Door van dit forum weg te gaan los je het probleem niet op. Gelukkig krijg je van Gerda en Romy goed advies.

Het asiel bij ons in de buurt herbergt op dit moment zo'n 100 katten, waarvan er +/- 30 katten onplaatsbaar zijn. Deze zijn te wild om bij mensen onder te brengen. Dus er zijn daar zo'n 70 katten die op een nieuwe eigenaar wachten. Natuurlijk heb je dan gelijk als je zegt, haal liever een kat uit het asiel dan dat je een jonkie koopt.
Voor valkparkieten ligt dit vaak toch anders. Deze hebben 9 van de 10 keer al een huisje, en wordt er een nieuw huisje gezocht, zoals hier gebeurd bij Herplaatsing.
Ook past niet ieder ouder valkje van Marktplaats bij iedereen in het gezin. Of voor iemand die wil kweken, is het lastig om een herplaatsingsvalkje te vinden met de juiste mutatie en splitten. Zo'n valkje haal je dan liever bij een kweker vandaan.
Ook is het nog maar afwachten of het valkje op Marktplaats wel zo tam is als gezegd wordt. En het is mens eigen, om dan tóch het valkje mee te nemen, omdat men niet voor niks is gekomen, of omdat ze niet durven weigeren. Wat voor leven krijgt zo'n valkje dan?

Alles heeft z'n voors en tegens. En mensen blijven mensen, MET meningen. En die komen niet altijd overeen ;)

mees

Het spijt me dat het allemaal zo is overgekomen, dat was absoluut niet mijn bedoeling   :o

En het is ook helemaal niet zo bedoelt dat jullie dat ook per se moeten vinden, maar ik snap dat het zo is overgekomen! Op die manier had ik mijn berichtjes helemaal niet doorgelezen  :-[

Ik zal mijn best doen om in mijn volgende reacties wat aardiger over te komen  :)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!


ManjaV

Als ik dit topic zo lees, denk ik dat Loes het goed bedoelt. ;) Ik neem er helemaal geen aanstoot aan, alhoewel ik momenteel ook aan het kweken ben.

Ik vind wel dat een ieder zijn mening moet kunnen zeggen, alhoewel een uitspraak als 'het stomste dat je kunt doen' misschien wat overtrokken en generaliserend is.

Er zitten inderdaad veel vogeltjes op een nieuw thuis te wachten.
Helaas is dit ingebed in de maatschappij en moet een ieder voor zichzelf weten hoe hij of zij daar mee omgaat.

Ik heb zelf twee herplaatsingsvalkjes, een aantal komt bij kwekers vandaan, en er komt er ook eentje uit de dierenwinkel.

Vaak kopen mensen geen valkjes via Marktplaats, omdat je de personen er achter niet 'kent', en je ook niet weet of de valkjes eventueel ziek zijn of een ziekte bij zich dragen. Quarantaine sluit namelijk niet alles uit. Dan koop je liever een valkje bij een kweker waarvan jij weet dat eventuele ziektes niet zullen voorkomen (helemaal uitsluiten doe je dit uiteraard nooit).

Een ieder voor zich moet persoonlijk handelen hoe hij of zij dit het beste acht. Zodat je met een goed gevoel je vogeltjes ergens vandaan haalt.

Groetjes,
Manja

PS Op mij kom je helemaal niet onaardig over Loes. ;) Je denkt over de zaken na en dat vind ik heel goed.


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki