3 mei 2025, 13:32:58

Waar heeft Perry last van?

Gestart door MartijnOnline, 26 juni 2007, 20:08:39

« vorige - volgende »

MartijnOnline

Hallo!
Leuk en leerzaam forum trouwens, ik kom hier regelmatig om wat rond te snuffelen. Nu dan toch echt een vraag.

Perry heeft sinds een week ongeveer in zn nek boven zn buik wat wild uitziende veren. Aan het begin dacht ik aan rui. Maar het wordt toch wel pittig nu, op zn rug heeft ie het ook al aardig te pakken. Is dit gewoon rui? Of toch een infectie ofzoiets? Hij zit er wel vrij veel met zn snavel in te vroeten, maar niet aan veren te trekken. Ik heb er een foto van gemaakt in de hoop dat iemand me kan helpen hiermee.
Mijn dank is groot :)

ManjaV

Hoi Martijn,

Het lijkt alsof hij zijn dekveren heeft uitgetrokken en er nu alleen maar donsveertjes te zien zijn? Klopt dat?
Als ik het goed zie, dan is hij zich misschien aan het plukken.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Eenzaamheid, verveling of een schimmelinfectie.
Als ik jou was, zou ik Dr. Feld raadplegen (staat hier in de lijst van dierenartsen). Je kan hen dan telefonisch je vraag voorleggen. Misschien vragen zij je wat veren op te sturen of langs te komen.
Aan de andere kant kan je zelf proberen na te gaan waarom hij zich plukt. Als hij alleen zit, dan is het wellicht eenzaamheid.

Ik weet niet of ik je hiermee geholpen heb? Zoals ik al zei, weet ik niet of het plukken is, maar zoals je het omschrijft en wat ik zie, zou het eventueel kunnen.
Hoe dan ook, als je je zorgen maakt, gewoon bellen naar Feld! (Of met een andere vogelarts die jij eventueel weet, reguliere dierenartsen weten het meestal niet zo heel goed).

Misschien weet iemand anders nog een tip?

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

MartijnOnline

Dankjewel voor je reactie! :)

Ik ben vanmiddag maar even naar het spreekuur geweest bij de dierenarts hier, ze doen ook wle wat aan vogels, zij het in mindere mate. Ze denkt aan mijt, hoewel ze er zo snel niet eentje kon zien. Ik had een dikkige vloeistof meegekregen die ik tussen de veren moest druppelen, en vitaminen voor door het drinkwater.
Net ook weer even de kooi goed schoongemaakt, nu maar kijken hoe het gaat de komende weken.

Groetjes Martijn

ManjaV

Hoi Martijn,

Graag gedaan! Wat goed dat je al bij de dierenarts bent geweest!
Aan mijtjes had ik inderdaad nog niet gedacht. Gelukkig is dit snel te verhelpen. Succes met Perry, ik hoop dat hij snel van die vervelende mijtjes af is! Trouwens, als je goed kijkt, kan je de mijtjes ook zien lopen. Nu waarschijnlijk niet meer. ;D
Ik heb zelf een keer Bogena Birdspray gebruikt. Die werkt ook prima.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki