9 mei 2025, 21:19:20

Jong word niet meer gevoerd???

Gestart door mikey, 7 juli 2007, 09:49:29

« vorige - volgende »

mikey

Hallo allemaal,

Mijn koppeltje heeft een nestje, waarvan 1 van de 4 eieren is uitgekomen. Het ging allemaal prima en het donsje groeit goed en is 11 dagen oud nu.

Gisteren heb ik echter op advies het broedblok schoongemaakt en de overige eitjes weggehaald (eitjes waren donker van kleur).

Nu heeft echter sinds gisteravond niemand in het broedblok gezeten, en piept het kleintje non-stop. Ook na het voeren vanochtend lijkt het koppeltje geen interesse te hebben en negeren het gepiep.

Wat is hier aan de hand? en wat kan ik eraan doen?  ???

gr

Michael

Ivy

Hoi Michael.
Waarmee heb je het blok schoongemaakt? Heeft het geen rare geur gekregen ofzo? Normaal gesproken zou het niet uit moeten maken en de ouders zouden gewoon terug gaan naar hun kleine...
Ken je iemand die jongen heeft in jouw omgeving? Als het jong binnen een paar uur nog niet gevoerd wordt, kan je het beter ergens anders onderbrengen.
Is dat niet het geval, zal je het moeten zelf voeren.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html
Hier staat alle info betreffende handopfok. Heb je al Nutribird A21 in huis? Het is altijd handig om te hebben, nu zijn de dierenwinkels al open, maar de pap hebben ze niet altijd op voorraad. Je kan beter de winkels opbellen of ze het hebben en dan een pak gaan halen.
Na de voeding kan je het jong terug leggen, hopelijk zullen de ouders nog in de loop van de dag terug gaan...
Sterkte ermee
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

mikey

Hoi Ivy,

Bedankt voor je snelle reactie.
Het is gelukkig vals alarm gebleken, want vlak na mijn post hier kroop het mannetje er weer in en begon te voeren  :D

Ik vond het al zo raar dat ze hem ineens begonnen te negeren terwijl het daarvoor zo goed ging.

om dit topic niet geheel nutteloos te maken hier een foto van het kleintje, gisteren genomen (10 dagen).

Enig idee wat voor kleur hij gaat worden? Ik denk zelf bont, gezien de ouders (bont mannetje en wildkleur gepareld popje)

Groetjes

michael

Ivy

Hoi Michael.
Gelukkig maar. Beter vals alarm dan niet gevoerde jonkie.
De kleur is moeilijk te zien nog, de foto is ook niet zo duidelijk. Om een bonte jong te hebben zou je pop split moeten zijn voor bont. Weet je of ze dit heeft?
Als er in het kuifje geel komt, dan is het inderdaad een bonte.
Nog een paar dagen wachten en dan komen er meer pennetjes, dan kan je het veel beter zien.

Of probeer anders wat meer foto's te maken, goed scherp op de vleugels en op het kuifje, misschien kunnen de mutatie experts het dan al zien.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

mikey

Hoi Ivana,

Het kleine beetje kuif dat ie heeft is inderdaad geel, dus het zou bont kunnen zijn.

Wat de ouders voor split hebben durf ik niet te zeggen.. ze komen beide uit de dierenwinkel.

Verder wil ik het nestje nu eerst even met rust laten voor ik nieuwe foto's maak. Ik schrok toch een beetje van die situatie vannacht :P

Ik hoop dat het een bonte word, want het mannetje is verreweg de mooiste vogel die ik heb.

De topic kan wat mij betreft een slotje krijgen, bedankt voor je hulp :)

Michael