8 mei 2025, 08:29:46

zaden in poep

Gestart door Romy, 23 juni 2007, 21:17:33

« vorige - volgende »

Romy

Dag iedereen

Vandaag heb ik bij Flupke 2 maal zaadjes in haar poep opgemerkt. Tussen deze 2 poepjes in was er een gewoon poepje.
Verder is er helemaal niks aan haar gedrag veranderd, ze is erg levendig, poetst zich, eet goed, poepjes zien er ook normaal uit van kleur.

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik hoop heel erg dat het niet ernstig is natuurlijk!

Groetjes
Romy

Karin

Kan een keer gebeuren hoor, hoef je je geen zorgen om te maken. Alleen als het constant is zou ik even contact opnemen met een vogeldierenarts.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Romy

Karin,

Je kan niet geloven hoe opgelucht ik ben met je snelle antwoord! Ik vreesde echt dat er iets heel erg fout was of zo, omdat ik zoiets gelezen had via de zoekfunctie. (wel in een heel andere context, maar toch...)

Ik zal het ZEKER verder in de gaten houden om te zien of het nog gebeurt.

Nogmaals heel erg bedankt voor je snelle antwoord!  :-*

Romy

Romy

Hoi Karin

Daarnet had Flupke opnieuw een poepje met stukjes onverteerde graantjes in.
Nu vraag ik mij af : je zegt dat het wel eens kan gebeuren. Bedoel je dan : eenmalig zo'n poepje, of eens enkele dagen zo'n poepjes?

Wat is de oorzaak van onverteerde (stukjes) granen in de poep? Kan ik er iets aan doen?
Zijn er andere 'symptomen' die ik in de gaten moet houden, behalve dan de algemene kenmerken van ziek zijn?

Alvast heel erg bedankt!
Romy

Marc van de Kuifjes

Bij Fikske heb ik dat ook al opgemerkt. Verder lijkt er niets aan de hand te zijn...

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

Romy

Dank je voor je bericht, Marc van de Kuifjes!

Blij om te horen dat het niet uitzonderlijk is.
Heeft Fiske het altijd? Of nu en dan zo'n poepje?

Groetjes
Romy

Lin

ik heb het liever niet bij mijn valkjes. Vooral kleine valkjes kunnen eraan doodgaan. Neemt ie wel genoeg maagkiezel op?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Romy

Hoi Lin

Ik vind het eigenlijk ook niet fijn dat er ineens zaadjes in de poep zitten. Gelukkig, toen Flupke vandaag een poepje liet vallen op het bureau en ik het controleerde, zaten er geen meer in.
Flupke is geen jong valkje meer, ze is ondertussen al meer dan 1 jaartje oud.
Ze heeft onderaan haar kooi een bakje met maagkiezel staan. Ik heb haar echter nog niet veel ervan zien nemen, maar ze kan het natuurlijk doen als ik er niet bij ben. Ze zit trouwens wel regelmatig onderaan haar kooi hoor, ze scharrelt erg graag rond tussen de houtsnippers. Maar ik zal het bakje eens uithalen en aanbieden als ze bij me zit.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat het enkele maanden geleden een paar weken niet in haar kooi stond, omdat ik het vergeten was er opnieuw in te zetten na het poetsen. Kan dit een oorzaak zijn?

Bedankt voor de tip, Lin!
Groetjes
Romy

Romy

Hoi

Ik heb net haar maagkiezel aangeboden terwijl ze bij me zit en ze neemt er toch wel veel van. Dus misschien ligt de oorzaak hier?

groetjes
Romy

wim roskam

beste lezers , een fout die veel mensen maken is , het maagkiezel te weinig verversen , waardoor de valkjes te weinig opnemen , en hierdoor weer problemen krijgen met hun  spijsvertering , de oplossing is dus eenvoudig , altijd maagkiezel aanbieden , en op tijd verversen , ik deed het zelf om de week , groeten wim roskam

Annouschka

Bij mijn valkjes is dit al 3 jaar aan de gang (dat ik het opmerk tenminste)  niet teveel zorgen in maken.  De DA zei tegen mij dat het kliermaagdilatatiesyndroom was en ik maakte me heel erg veel zorgen, terwijl het eigenlijk voor niks nodig bleek te zijn.
Moest het nu zijn dat er een heleboel onverteerde zaden in de onlasting zitten en je valkje zich ziek toont en vermagerd, dan zou ik alarm slaan maar zoals ik nu lees heb je geen reden tot paniek.

Bij mij is het ook niet constant, af en toe vind ik mest met een onverteerd zaadje in.  Dit ligt ook volgens mij  aan de maagkiezel.

groetjes

Romy

Dag iedereen

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal er zeker voor zorgen dat haar maagkiezel op tijd ververst wordt. Tevens blijf ik haar poepjes in de gaten houden. Vandaag heb ik geen onverteerde zaadjes meer gevonden, gelukkig!

Groetjes
Romy

Anja

Ik wil hier toch even op reageren. Ik ververs mijn maagkiezel en grit elke week en ik zie toch ooit dat een van mijn valkjes wel eens zaadjes in de poep heeft zitten dus het lijkt me niet dat het daar aan kan liggen.

Groetjes Anja

Inge88

Ik heb ook eenmalig een poepje met een zaadje gevonden. Ik ververs mijn grit/maagkiezel niet wekelijks. Waarom moet dat vraag ik mijzelf af? Het is niet een heel klein laagje dat er in zit, dus er zit nog genoeg in... en bederven doet het ook niet lijkt me?

Lin

Maagkiezel regelmatig verversen doe ik ook niet elke week. Het hoeft niet de oplossing te zijn maar kan hier wel een bijdragen. Soms eten ze te gulzig en vergeten ze goed te pellen. Een enkel zaadje is geen ramp.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)