7 juli 2025, 07:51:42

Derde ronde verantwoord?

Gestart door Ivy, 22 juni 2007, 08:31:23

« vorige - volgende »

Ivy

Hoi.
Ik heb 2 koppels. De eerste mocht in januari en in maart een nestje van vier jonkies. De tweede koppel is nu bezig voor de tweede ronde, maar de eerste koppel zoekt ook weer continu naar nestgelegenheid. Zo heb ik een paar dagen terug hun ei gevonden in het blok van de tweede koppel, een paar weken terug een ei onder de bed en vandaag dus weer een ei in een voerbakje.
Ze zijn in een goede conditie en hebben dus 2 maanden pauze gehad, ze zijn alleen continu aan het rondsnuffelen waar ze een nest kunnen gaan maken. Is het verantwoord om ze een derde nestje te laten krijgen? Ik dacht dat als ik ze nog 3 eitjes geef (de rest omruilen), en daarna de blokken van beide koppels weghaal, dat ze dan misschien stoppen?

Is er iemand die wel eens derde ronde jonkies toelaat en is het wel aan te raden? Ze zitten binnen.

Volgende jaar ga ik ze samen laten broeden, dan hoop ik van het probleem af te zijn, maar nu kwam het even anders uit...
Bedankt alvast!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Hoi,

je valkjes geven in principe aan dat ze er zelf klaar voor zijn. Als ze zich te vermoeid zouden voelen zouden er ook geen eitjes komen denk ik dan. Zolang ze niet in de rui zijn, zou ik ze een klein nestje laten doen. :)

Karin

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van 3 nestjes, ik vind het zelf te zwaar. Ik heb ooit een koppel door omstandigheden wel 3 nesten laten grootbrengen ( een ander koppel was van eitjes afgegaan die bijna uit moesten komen en ik had hun op nepeitjes gezet omdat ze maar door bleven gaan ) en toen is de man vlak na dit nest ziek geworden en overleden  :'( Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar ik verwijt het mezelf nog steeds, ik ben bang dat ik teveel van hem geëist heb. Maar andere kwekers zullen waarschijnlijk hele andere ervaringen hebben. Ik weet dat Mandy en Angelique ook af en toe 3e rondes toe laat als het zo uit komt, en bij hun gaat het prima.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Arno

Hoi,
Ik denk dat het wel kan als de valkjes in een goede conditie zijn.
Ze hebben ook al twee maanden rustig aan gedaan dus lijkt het mijn geen probleem.
Bij mijn hangen er nestblokken in de volière vanaf maart tot september en het ene koppel broed soms drie keer en een ander koppel maar een keer.
Hier mee bedoel dat de valkjes het zelf ook wel aanvoelen of dat ze nog een nestje zullen doen.
Zijn de valkjes in een slechte conditie dan merk je dat aan de eitjes deze zullen dan niet bevrucht zijn.

Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Theo_Hoorn

t moeilijk hieraan , vind ik

dat we de valkjes nooit in de natuur kunnen volgen!!
dus nooit echt kunnen weten wat er van de vogel gevraagt kan worden

t lijkt mij dat een vogel in de natuur veel meer energie heeft dan een vogel in de huiskamer dan een kooitje
zelf over een valk in de voilere denk ik dat

ik las dat valkparkieten echt kilometers afleggen en dan weer alles leeg vreten en dan weer verder trekken

dus tsjah , ik denk dat we er niet achter kunnen komen wat er gevraagt kan worden van een valkparkiet

ik denk als je ziet dat ze willen laat ze maar , want ik denk dat een beest wel zelf kan nadenken van hey ik ben er klaar voor of ik wil t , en dat met instinct ja dat voel ik ook wel.

jonkies jonkies jonkies

k denk dat de persoon / verzorger zelf wel weet wat wel en niet kan met hun vogels..

Ivy

Hoi.
Bedankt voor de reacties iedereen. Karin, ik hoop dat mijn vogels het overleven, ik heb het toch maar gedaan.  :)
Ik ga het bij 2 jongen houden, dat is niet zo erg zwaar voor ze, en dan kunnen de blokken tegelijk weg en is de verleiding ook gelijk weg.
De topic mag dus op slot.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie