waarom de naam getekend al gebruiken???

Gestart door nick01, 23 juni 2007, 14:12:52

« vorige - volgende »

kun je de term split getekend al gebruiken?

ja
3 (25%)
nee
8 (66.7%)
geen mening
1 (8.3%)

Totaal aantal stemmen: 11

nick01

hoi ludo.

ik blijf t helaas niet eens met jou.
de reden die ik geef waarom je ook witmasker , cinnamon enz kweekt in combinatie met getekend heb ik gegeven in mijn eerste antwoord.
mijn mening is dat t een bepaalde patroon is dat valt bij de zware bonte.
aangezien je ook al zwaar bonte cinnamon , witmasker enz hebt kan dat patroon ook vallen bij die mutatiecombi's.
jij en andere met jou zijn nog steeds bezig met dat kweekprogramma dus dan kun je toch concluderen dat de vererving niet vast staat???? , anders was dat toch overbodig om nog op te zetten?

ik blijf er tot nu toe bij dat inderdaad de theorie split getekend nog niet te onderbouwen is.
hoe denken andere mensen uit jouw werkgroep daar over dan?


•=Bonnie=•

27 juni 2007, 09:11:24 #16 Last Edit: 27 juni 2007, 10:21:53 by Bonnie
Ludo,

Je opmerking over dit (en andere fora) klopt niet, niet leden kunnen hier wel degelijk mee lezen, ze kunnen alleen niet posten. Alleen als je anoniem kunt posten krijg je last van spambots zoals bijv. het verkoop deel van valkparkiet.com, maar dat is geen onderdeel van het forum. Het kan dus wel degelijk anders, ook op dat forum van jou, kwestie van de rechten aanpassen. Maar dat is een heel andere discussie, de handleiding van het forum zal je hiermee vast verder kunnen helpen. Doe ermee wat je wilt.  ;)

Dat keurders de discussie op dat forum volgen is prachtig  :) maar nog altijd geen bewijs dat "split getekend" een corecte benaming is. Op basis van hetgeen je hebt geschreven in deze discussie is je eigen standpunt eigenlijk niet eens duidelijk dus feitelijk heb je een boel geschreven maar nog niets gezegd ::)

Overigens ben ik wel klaar met het onderwerp aangezien er verder nog geen interesse voor is. Mijn mening lijkt me duidelijk en ik heb tevens uitgelegd waarom ik er zo over denk. Tot het tegendeel bewezen wodt, koop en verkoop ik dus vogels als zijnde split bont al zijn de ouders getekend of 'zwartoog'.

p.s. Door te schreeuwen (typen in hoofdletters) wordt een tekst niet duidelijker hoor, het leest alleen erg vervelend.  ;)

Peter

Citaat van: Ludo op 27 juni 2007, 06:58:50net zoals ook hier op DIT forum waar je ook niks kan op zien zonder je in te schrijven.

Hallo Ludo,

Op dit forum kun je alle berichten als gast lezen die ook als lid kunt lezen... Registratie is alleen verplicht als je wilt posten, om zo misbruik zoals spambots te voorkomen...

Ik ben zeker voorstander van informatie delen zonder dat de gebruiker daar veel moeite voor moet doen, en gesloten fora voldoen bij mij niet aan dat beeld. Een open fora heeft ook altijd meer leden omdat gasten vaak al een tijdje rond kijken en pas later besluiten om lid te worden, bij een gesloten fora kan dat niet. Zelf ben ik dan ook niet aktief op gesloten fora...

Groeten,
Peter

Ludo

Hoi Peter,

je hebt gelijk, ik zal het voorleggen aan de andere bestuursleden.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nick01

graag on topic blijven anders gelieve een ander topic hierover openen.

ik hoor liever een duidelijke theorie van jou ludo (zonder een heel verhaal om heen wat er niet echt direct mee te maken heeft) waarmee je de term split getekend wel onderbouwd.
of dat je misschien toch eens bent dat split getekend NU nog niet echt op gaat.

of anderen die een theorie of verklaring hebben.

Mariska

Ik heb nee gestemd.

Zolang niet onomstotelijk is bewezen dat die tekening vererfd vind ik niet dat je mag spreken van split getekend.
Je kunt alleen aangeven dat de ouders zwaar bont dan wel getekend zijn.
Dat is mijn mening.

Met de term split getekend wek je de indruk dat je met die valk getekende valkjes kweekt en dat hoeft helemaal het geval niet te zijn.
Ik vind het dus een misleidende term..


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Rianne

Wat ik me dan afvraag, als de symmetrische tekening dan blijkt te vererven, dan zou dat in principe met elke tekening moeten lukken toch? Dus de geheel gele zwartoog of witte zwartoog moet dan ook stabiel kunnen vererven met het juiste kweekprogramma. Je zou dan kunnen zeggen dat een bepaald bont patroon doormiddelvan strenge selectie exact doorgegeven kan worden, misschien nog mooier zelfs, aan de jongen. En dan hoeft dat patroon niet perse "getekend" te zijn.

Ludo

27 juni 2007, 23:31:54 #22 Last Edit: 27 juni 2007, 23:35:45 by Ludo
Daar ben ik het volledig mee eens Rianne.
Er zijn bij andere dieren absoluut patronen die vast overerven.
Waarom dus niet bij de valkparkiet.
De omschrijving van de getekende is puur kunstmatig (dit zet ik even cursief omdat Bonnie doof wordt van hoofdletters) :) Net als alle omschrijvingen in de standaard.

Er zijn veronderstellingen (geen bewijzen) dat er niet zomaar sprake is van één bont mutatie, maar dat er meerdere zijn, waarbij er zijn die vast overerven net zoals de getekende maar met een verschillend patroon.
Ik denk persoonlijk dat één van de zogenaamde zwaar bonte vormen, namelijk een op de getekende lijkende maar dan wel met een zwarte band over de borst ook een stabiel verervende mutatie is. Alleen staat die (nog) niet in de standaard. Als iemand moeite genoeg doet om dit aan te tonen misschien ooit wel ?

Het probleem is dat alle bontvormen door elkaar gekweekt zijn en je niet weet of je homozygote vogels hebt, behalve als je ziet dat de afstammelingen op de ouders lijken.


Wat de vraag van Nick betreft, als iemand een getekende afstammingslijn heeft en zo'n vogel tegen een andere mutatie zet dan mag hij wat mij betreft gerust de jongen die daar uit voortkomen split getekend noemen.

Iemand die een willekeurige zwaar bonte die er dan wel goed uitziet tegen een andere mutatie zet en de daar uit voortkomende jongen split getekend noemt daar ben ik het niet mee eens.



Groeten
Ludo

PS bij pluimvee en kleinvee is het zo dat als je een aantal generaties kan aantonen en showen op tentoonstellingen die er hetzelfde uitzien je vanzelf een erkende kleurslag krijgt.
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Citaat van: Rianne op 27 juni 2007, 23:01:58
Wat ik me dan afvraag, als de symmetrische tekening dan blijkt te vererven, dan zou dat in principe met elke tekening moeten lukken toch? Dus de geheel gele zwartoog of witte zwartoog moet dan ook stabiel kunnen vererven met het juiste kweekprogramma. Je zou dan kunnen zeggen dat een bepaald bont patroon doormiddelvan strenge selectie exact doorgegeven kan worden, misschien nog mooier zelfs, aan de jongen. En dan hoeft dat patroon niet perse "getekend" te zijn.


Als het zo blijkt te zijn dat door middel van strenge selectie een patroon vast te leggen valt dat zou je dat inderdaad voor meer patronen verwachten. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn, zolang je op phenotype kweekt is er niets aan de hand, het is niet gezegd dat daarmee het genotype eveneens veranderd.

Punt is datje pas kunt spreken van stabiele vererving als deze ook daadwerkelijk stabiel is. Twee valkjes "split voor getekend" zouden dan uitsluitend getekende bonte valkjes moeten geven. Twee split voor zwartoog uitsluitend zwartoog bonte valkjes.

Dat zou zelfs betekenen dat wanneer je een gewone bonte en een getekende tegen elkaar zet, en je zet de nakweek hiervan tegen perfect getekenden je naast gewoon bont ook perfect getekende jongen zou verwachten.

Pas dan mag je vind ik spreken van split getekend. Tot die tijd is split bont met vermelding van de tekening der ouders meer op zijn plaats vind ik.

Persoonlijk verwacht ik dat als je door gaat met getekend tegen elkaar te zetten de bont tekening al maar minder en minder wordt. Ik vermoed dit door hetgeen ik om me heen zie gebeuren. Ik ben nu al erg benieuwd naar de uitkomst van mijn bijna zwartoog koppel volgend jaar. Als mijn theorie klopt zouden er perfecte zwartogen moeten bij zitten.

Overigens zie ik heel erg vaak zwartogen vermeld staan terwijl het gewoon albino's zijn, geboren met rode ogen en later donker gekleurd. Een kennis van me kocht zo'n man en zette hem tegen een bonte pop, uitkomst was 100% albino popjes en 100% wildkleur mannen ;) Als het een echte zwartoog was geweest had de uitkomst 100% bonte mannen en poppen moeten zijn.

nick01

hoi ludo.

zeg je nou zelf niet precies wat wij zeggen.
jij zegt :

PS bij pluimvee en kleinvee is het zo dat als je een aantal generaties kan aantonen en showen op tentoonstellingen die er hetzelfde uitzien je vanzelf een erkende kleurslag krijgt.

nu behoord de valkparkiet niet tot t pluimvee maar t gaat om t idee.
wat jij daar zegt kun jij nog niet waarmaken met getekende valken.
heb jij al met een koppel getekende meerdere nesten alleen maar echte getekende gekweekt?
en met meerdere generaties?
ik denk t niet he? dus...?????

ik zeg niet dat dit nooit wat wordt , dit hele getekende-verhaal , maar nu kun je gewoon nog niet praten van split getekend.
in de standaard staat alleen vermeld hoe die er uit moet zien niet hoe die zou moeten vererven dus dan kun je je conclusies toch trekken.
plus dat jullie nog bezig zijn met t kweekprogramma dat doe je toch ook niet voor niks.

Ludo

28 juni 2007, 20:16:51 #25 Last Edit: 28 juni 2007, 20:20:40 by Ludo
Ik ben aan mijn derde generatie.
Met mijn tweede generatie heb ik vorig jaar brons gewonnen bij de speciaalclub exoten en parkieten.
Hier heb je ze


Ik heb het ook ooit geprobeerd tegen zwaar bont met tegenvallende resultaten en ben daar mee gestopt.

Nu ben ik ook bezig met geelwanggetekend moet je maar eens vragen aan Rianne (haha)



En hier is generatie 3, twee split geelwangen dan nog wel !!
(ook al had ik liever geelwanggetekende poppen gehad, maar de pleegouders willen niet meewerken)samen met een stiefzusje. (intussen vliegen ze al uit)



Groeten

Ludo

PS de symmetrie is voorlopig nog het moeilijkste


Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nick01

bij die 2de generatie , heb je daar puur alleen getekende mee gekweekt (met die koppels) of zaten daar ook gewone bonte bij?
ik heb uit mijn koppel cinnamon bont witmasker (getekend) x (licht) bontgeparelde witmasker ook wel eens getekende gekweekt maar ook gewone bonte en zelfs licht bonte dus dan heb ik toch sterk t idee dat zoiets valt uit toeval.

Ludo

Alleen getekenden !

In het allereerste begin had ik ook koppels waar bonte uit kwamen. Die heb ik uit elkaar gehaald en opnieuw gecombineerd en tot mijn grote verassing lukte het dan wel !
Vandaar dat ik vermoed dat er ergens zoiets moet bestaan als getekend split bont of een andere soort van vererving.
Misschien een soort van "stammen" die wel of niet "compatibel" zijn met elkaar. Of gewoon weg zoals ik al eerder zei, verschillende soorten van bont.

Ik denk dat als je twee goede getekenden tegen elkaar zet en die zijn beiden drager van "gewoon" bont, je een mengelmoes krijgt.
Ik ga hier nu niet gaan beweren dat dit klopt en zou niet weten hoe je dat kunt gaan bestuderen.

Mijn eigen ervaring is dus dat je twee goede getekenden tegen elkaar kan zetten en dat daar dan ook bonte uit komen.
Herkoppel je die vogels dan kan je met wat geluk tot een koppel komen waar alleen getekenden uit komen en dan ben je vertrokken ;)


Nogmaals, ik weet niet hoe dit komt en heb eigenlijk ook geen zin om er een discussie over op te zetten.
Ik heb het gevoel dat het allemaal een beetje te ver gaat en zou er graag over stoppen, zonder iemand op de tenen te willen trappen.
Hopelijk kunnen we wat conclusies trekken uit het kweekprogramma.

Dit is dus voorlopig mijn laatste input op dit topic.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Ludo

Hierbij nog even de geelwanggetekende pa en zijn popje

en de twee jongen


Er zitten nog een 4 tal getekende in de blok van een ander koppel

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nick01

en hoe zit t met al die andere die met t kweekprogramma meedoen?