8 mei 2025, 08:34:35

handopfok van een 5 weken oud jong

Gestart door michel01, 26 juni 2007, 16:35:42

« vorige - volgende »

michel01

ik heb sinds twee dagen een 5 weken oud valkje in huis omdat zijn ouders hem in de buitenvoilere helemaal kaal plukte ik heb hem eruit gehaald omda thij begon te bloeden.
nou is mijn vraag normaal moeten ze toch tegen deze leeftijd al een beetje zelf beginnen te eten.
ik probeer hem met een spuit eigeel en pap naar binnen te krijgen maar het is een drama er zit wel eten in zijn krop maar niet veel hoevaak en hoeveel moet ik hem voeden
heb ook gewoon voer/water/trosgierst in de kooi maar daar wil die niks van weten
groetjes joke

Lin

Hier vind je vrijwel alle info op je vragen.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Met 6/7 weken zijn ze zelfstandig ik zou zelf wat uierzalf op de veren smeren en nog 1/2 weken bij de ouders laten. Blijft het plukken zo hevig dan naar binnen halen. Maar zelf vind ik dat geen reden. Een valkje dat geen handopfok egwend is laten wennen aan pap is niet meteen gedaan. dat moeten ze eerst accepteren.

eigeel moet je niet geven. Pap is namelijk voldoende.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

michel01

Citaat van: Lin op 26 juni 2007, 17:19:38
Hier vind je vrijwel alle info op je vragen.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Met 6/7 weken zijn ze zelfstandig ik zou zelf wat uierzalf op de veren smeren en nog 1/2 weken bij de ouders laten. Blijft het plukken zo hevig dan naar binnen halen. Maar zelf vind ik dat geen reden. Een valkje dat geen handopfok egwend is laten wennen aan pap is niet meteen gedaan. dat moeten ze eerst accepteren.

eigeel moet je niet geven. Pap is namelijk voldoende.

ik heb de jonge valk vanmorgen vrij gelaten omdat hij niet wou eten
zijn vader ging hem direct voeden maar de moeder wil er niks van weten ze begint hem direct te plukken ik wil nog even aangeven dat ik een dierenarts in opleiding ook naar hem heb laten kijken en die vond hem er nog goed uitzien ondanks dat hij op een gier lijkt hij heeft alleen nog veren op de vleugels
dus jij vind dat dat plukken niet erg is ???

Lin

Het is heus wel erg natuurlijk. Maar ik vind de voeding door de ouders belangrijker... daarnaast gaat er vaak teveel mis bij handopfok en dan kijk ik liever een week het plukken aan. kan je de moeder niet apart houden in een kooi ernaast?

michel01

ik kan de moeder niet echt er bij weg houden want ze heeft alweer 2 eieren gelegd en ze gaan dus omste beurten erop zitten.ik kijk het gewoon aan en hou het goed in de gaten
de jonge valk was vanmiddag ook aan het zoeken op de grond dus heb de hoop dat hij het al een beetje begint te leren

ROCKS

Hoi,

Ik denk dat de moeder de baby plukt omdat ze al weer eitjes heeft. Je ziet dan vaker dat de jongen die er nog zijn geplukt worden, je moet dat zien als afstoten van de baby.
Is het een optie om het jonkie apart te zetten en af en toe alleen de vader erbij laten op het moment dat de moeder broedt op de eitjes? Je hebt kans dat de vader het dan gewoon blijft voeren. Hou wel het gewicht in de gaten, dat is heel belangrijk.

Groetjes, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

michel01

het gaat erg goed met mijn valkje ;D
hij wordt nog gevoed door zijn vader en de moeder leid hem steeds naar de voederbak
zie hem ook steeds vaker van het voer eten
ik heb er een goed gevoel bij  :D
hij heeft erg veel lawaai en is erg druk gaat steeds van binnen naar de buitenverblijf en probeert steeds meer te vliegen af en toe nog uit balans maar hij redt zich prima

Lin

fijn dat je hem terug gezet hebt en alles goed gaat.