5 mei 2025, 12:18:52

Vogeltje raar na leggen van ei

Gestart door punkypunkpunk, 22 juni 2007, 16:59:31

« vorige - volgende »

punkypunkpunk

Mijn valkparkiet is 1,5 jaar oud en heeft vanochtend onverwachts 1 eitje gelegd. Sindsdien komen er telkens grote hoeveelheden doorzichtig drap i.p.v ontlasting uit haar. Het is geen diaree of vogelpoep zoals het oogt, maar wat dan wel? Ze trilt de hele tijd en ik mag haar niet pakken of aaien (terwijl ze normaal heel mak en tam is). Dan vind ze het oppeens vervelend. Ze heeft ook de hele dag nog geen enkel geluidje gemaakt. Ik weet niet zo goed of dit nu wel zo gezond is. Wat moet ik doen?

Romy

Hoi Punkypunkpunk

Ik kan je niet echt verder helpen, maar ik vraag me wel iets af wat misschien wel belangrijk is :

Heeft je valkje al gegeten vandaag? Want dat is erg belangrijk.

Die 'doorzichtige drap', hangt die aan haar kontje, of valt het naar beneden zoals poep? Hiermee probeer ik te weten te komen of het misschien iets inwendig is wat naar buiten gekomen is of niet.

Ik hoop dat iemand anders je snel kan verder helpen!
Als je het niet vertrouwt, is het altijd beter om naar een vogelarts te gaan, je kan hier links kijken of er eentje bij je in de buurt zit. Je gaat beter te snel dan te laat!

Groetjes
Romy

Ivy

Hoi.
Als valkjes aan het broeden zijn, dan is poep altijd wat anders - ze sparen het namelijk op en vervuilen het broedblok niet. Dan komt er dus een enorme flats in 1 keer en het is vaak ook wat slijmerig.
Het is ook normaal dat ze in broedsezioen aggresiever worden, zelfs tamme valkjes zijn soms onherkenbare pittbulls :D.

Is ze alleen of heeft ze een partner? Wisselen ze in dit geval tijdens broeden? Eet ze goed?

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

punkypunkpunk

Het valt gewoon naar beneden zoals poep. Het is inderdaad een slijmerig iets.
Ze eet en drinkt verder wel gewoon goed. Het is wel gek want het is maar 1 vogeltje en ze zit in haar eentje een kooi, Zonder broedblok of iets dergelijks, dus ik snap niet dat ze een ei kan leggen.

Franny

hoi

Valkjes hebben geen partner nodig om een ei te leggen hoor, de meeste vogels doen dit zonder partner niks om je zorgen om te maken. Je kan het beste het ei laten liggen of omwisselen voor nepeitjes anders blijft ze eitjes leggen. Het gedrag en de ontlasting veranderen idd tijdens de broedperiode. Dus maak je niet al teveel zorgen tenzij je valkje opeens niet meer eet en drinkt.

groetjes Franny