18 april 2024, 05:18:19

"Aanvallen!"

Gestart door Sjeufke, 21 juni 2007, 12:53:36

« vorige - volgende »

Sjeufke

Sjeufke leeft sinds ruim 1 jaar samen met de 2 kanaries en dat gaat tot nu toe prima. Met ondersneeuwen bedoel ik eigenlijk dat zij ook met zijn agressie te maken zouden krijgen en zich daar niet tegen kunnen verdedigen. Ik kan Sjeufke en z'n vrouw dan wel apart zetten, maar ze zullen wel verzorgd moeten worden. Dat lukt met zulk gedrag niet, merkte ik vandaag.
Mijn vriend houdt zich nu inderdaad niet echt met hen bezig. Voorheen zat Sjeufke ook wel bij hem, nu dreigt hij wel een beetje als mijn vriend een toenaderingspoging doet. Ik heb ze echter ook zoveel mogelijk genegeerd maar kreeg toch al die aanvallen te verduren

Inge88

Dat je vriend zich dus niet zo intensief met hun bezighoudt als jij verklaart dus dat hij zich vooral tegenover jou agressief opstelt.

Over het verzorgen... kun je hem dan niet afleiden met je ene hand bijvoorbeeld zodat je met je andere hand de voerbakjes kunt pakken/terugzetten? Er moet daar toch een oplossing voor te vinden zijn...? En misschien valt het best mee als hij eenmaal samenleeft met een popje.
En het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat Sjeufke dan ook agressief is naar de andere vogels.


Sjeufke

Zo zou het verhaal wel een hele andere wending krijgen. Ik had gedacht straks 2 tamme valkjes in de voliere te hebben waar ik dan toch nog eens gezellig mee kan keuvelen, ook al zitten ze dan buiten. Op deze manier zou ik dalijk met 2 koppeltjes zitten en mogelijk ook nog jongen. En ik ben zo'n held in het weg doen van jong grut. Ik moet absoluut zeker weten dat ze goed terecht komen.
Ik pak nog eerder de eitjes weg voor nepeitjes, maar dat zal Sjeuf mogelijk ook niet toelaten. Ik weet niet of ik dat wel zie zitten.
Sjeuf is nu sowieso kwaad op mij; hij bijt nu ook naar me als ik in de buurt van z'n kooi kom. Dat heeft ie nog nooit gedaan.
Maar ja, we slapen er eerst maar weer eens een nachtje over, dan zien we morgen wel weer verder.

Sjeufke

Ik laat Sjeufke nu alleen nog uit z'n kooi als Stienke niet in de kamer is. Dan is hij gewoon weer mijn lieve maar sexueel zeer gefrustreerde valkparkiet. Wie heeft ervaring met zulk agressief gedrag dat overgaat als de vogel zijn natuurlijke drift kan uitleven? Hoe reeel is de kans dat dit het probleem oplost? Want ik kan wel overwegen een broedrijp popje voor hem te kopen, maar dan moet dat wel een goeie kans van slagen hebben.  Anders zit ik straks met 4 valkjes (ook een nieuw maatje voor Stienke) zonder het oorspronkelijke probleem opgelost te hebben.

Anke

Hallo,
Je weet natuurlijk nooit zeker of iets kans van slagen heeft voordat je het probeert. :)
Een popje dat oud genoeg is om te paren en te broeden lijkt mij wel een goede oplossing dan kan Sjeuke direct zijn sexuele aandacht daarop richten.
Maar ja zoals gezegd 100 procent zekerheid heb je nooit.
Succes!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Sjeufke

Dat het een gok blijft, begrijp ik.
Inmiddels heb ik besloten inderdaad nog een broedrijp popje erbij te nemen. Had enkele weken geleden hier in de buurt al een heel mooi geel gepareld popje van 2 1/2 jaar gezien. Heb toen gekozen voor een jonkie omdat ik dat meer kans van slagen gaf. Tja! Toen ik vandaag alsnog voor haar ging informeren werd ze net voor mijn neus verkocht. Balen!!!   :'(
Nu heb ik dus maar een advertentie geplaatst op deze site en ben ondertussen her en der aan het informeren. Duimen dus.
Karin

Inge88

Succes met het vinden van een brr popje! Jammer dat het popje dat jij wel zag zitten net verkocht was.

Sjeufke

Dank je! Heb trouwens vandaag zaad voor kattengras gekocht. Ben benieuwd of ze het straks lekker gaan vinden.

Sjeufke

Hoi,

Ik had mijn probleem met Sjeufke vorige week ook voorgelegd op Parrotbunch.com. Vandaag heb ik via de mail een reactie gekregen met het advies Sjeufke te kortwieken. Dit zou een grote kans geven dat hij minder agressief wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Karin

Bello

Hoi

Onze Bello was voor het kortwiekn zeeeer dominant kregen haar bijna of niet meer in de kooi, maar toen ze een maal gekortwiekt was veranderde als een blad aan een boom.

Ze kan nog steeds fladderen, maar is weer handelbaar.

Ze is nu een hele vriendelijke knuffelige valk geworden.

Maar er is 1 ding, er is niet een valkje hetzelfde.

Je kunt kortwieken proberen maar wel door een vakkundig persoon laten doen, (veren groeien toch weer aan).

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sjeufke

Oké! Bedankt voor deze informatie. Lijkt dan in elk geval toch de moeite van het proberen waard. Dit weekend ga ik op de Veluwe een 2-jarig popje ophalen. Ik wacht nog even af hoe Sjeufke daar op gaat reageren. Maar als het weer hetzelfde gaat is kortwieken waarschijnlijk mijn volgende stap. Ik zal in elk geval bij onze dierenarts informeren of hij dat dan voor me kan doen.

Groetjes, Karin

Roelie

Hoi Karin,
Ik ben erg benieuwd hoe jouw ervaringen zijn straks met een nieuwe rijpe pop. Ik heb een maandje geleden een valkparkietmannetje mee genomen uit een vogelopvang. Hij was daar in de voliere de enige valk en heel erg gericht op mensen, zodra er iemand in zijn gezichts/gehoorveld was zat hij op de gazen deur. Nu ik hem thuis heb, heb ik toch een groot probleem, hij wil alleen maar uit de kooi naar je toe. Maar als hij eruit is, vliegt hij niet rond en gaat niet de omgeving verkennen, hij wil continu op mij zitten. Dat klinkt gezellig maar in blote handen en vingers bijt hij en hij probeert steeds op mijn hoofd, in mijn gezicht of naar mijn schouder te vliegen en bijt tot bloedens toe in wat hij maar te pakken kan krijgen. Als ik even beweeg of op wil staan vliegt hij mij echt aan. Maar goed, ik hoef jou niets uit te leggen over dat gedrag. Het vreemde is, dat er bij mij in huis geen andere personen of dieren zijn waar hij het voor hoeft te doen (zoals bij jou het jonge vrouwtje). Ik kan de vogel op deze manier niet houden, maar wil hem eigenlijk ook niet terug brengen. Ik zou graag willen weten hoe het jou en Sjeufke verder vergaat.

Groet,

Roelie

Sjeufke

Hoi Roelie,

Ja, dat bijten in alles wat grijpbaar is ken ik. Vooral als je in beweging komt. Ik werd er uiteindelijk zelfs bang van, het deed goed pijn!  :o
6 weken geleden heeft Sjeufke gezelschap gekregen van Beppie, een tam popje van 2 jaar. Ik heb hen 2 weken met rust gelaten in de kamervoliere. Zeurde Sjeufke voorheen vaak om eruit te mogen, nu hoorde ik hem totaal niet (aleen als hij Beppie het hof maakte).
In het begin reageerde Sjeufke nog agressief als ik in de buurt van de voliere kwam, maar dat werd mettertijd steeds minder. Uiteindelijk liet hij me met rust zolang ik hen negeerde. Zelfs als ze los waren. Beppie was wel gekortwiekt door haar vorige eigenaresse (Sjeufke uiteindelijk ook, maar hij kon nog steeds behoorlijk goed vliegen), dus ze trippelden dan vooral samen over de vloer op zoek naar interessante hoekjes. Dat bracht mij dus ook in een dominantere positie.
Maar zo gauw als ik hem of Beppie aandacht gaf bleef het mis gaan. En dat terwijl Beppie regelmatig toenadering zocht.  :-[
Ik vind het vooral leuk om met mijn tamme valkjes bezig te kunnen zijn. Ik had er inmiddels nog een 4e bij en het was de bedoeling dat ze met z'n allen de buitenvoliere in gingen. Daar voorzag ik dus toch het probleem dat Sjeufke mijn aandacht niet zou tolereren. Bovendien had ik sterk de indruk dat Beppie minder met hem ophad dan hij met haar (Sjeufke was behoorlijk opdringerig). Daarom heb ik na de zoveelste pijnlijke beet besloten Sjeufke te herplaatsen.  :'(
Het was met pijn in mijn hart, maar ik heb een heel mooi plekje voor hem gevonden in een hele grote buitenvoliere met 17 andere niet-tamme valkjes. Sjeukfe heeft daar geen seconde nodig gehad om te wennen; toen we hem loslieten begon hij gelijk te pronken en fluiten voor een andere valk met wie hij nu dikke maatjes is.
Mijn andere 3 valkjes zitten nu bij elkaar en dat gaat perfect. De rust is wedergekeerd!  :)
Het probleem van Sjeufke was volgens mij een combinatie van hormonen (broedsheid) en dominantie (verkeerde opvoeding mijnerzijds?). Omdat er bij jou geen sprake is van een ander valkje zou het ook een dominantieprobleem kunnen zijn (of paringsdrift?). In dat geval zou kortwieken en heropvoeding kunnen helpen (zie www.parrotbunch.com onder 'gedrag' --> 'bijten' --> 'kortwieken'). Met een 2e valkje erbij kan het dus ook beter gaan, alleen 'mocht' ik me dus wel niet meer met hen bezig houden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik hoor graag nog eens hoe het bij jou verder verloopt! Groetjes, Karin

lou

30 september 2007, 13:15:15 #43 Last Edit: 30 september 2007, 13:17:28 by lou
Hoi allen,

Dit klinkt bekend!
Wij hebben een lief tam mannetje van bijna een jaar (Sacha), we hebben hem sinds zijn negende week.
Sinds wij Sacha hebben komt mijn schoonmoeder iedere zaterdag bij ons koffiedrinken: zij en Sacha zijn (waren) gek op elkaar en mijn schoonmoeder komt (kwam) echt om hem te kriebelen en knuffelen. Maar terug van onze zomervakantie ligt dat anders (Sacha had bij mijn zus gelogeerd). Sacha ging inene van schoonmama kriebels en knuffels op een dominante manier éísen. Ging ze niet meteen kriebelen, kreeg ze een beet! Ging ze de was opvouwen en Sacha kreeg geen aandacht: HAP! Mijn schoonmoeder vond dat niet leuk en toen Sacha op zeker moment haar echt aan ging vallen: vanuit de lucht op het hoofd, bijten in oren, kin, handen, vingers, moest ik haar echt 'ontzetten' wat mij ook bijtwonden aan de handen opleverde. Hup, in de kooi met hem!
Als mijn schoonmoeder lief voor zijn kooi gaat praten, tuigt hij zijn spiegeltje en belletje af en loopt dan dreigend naar haar toe op zijn stok..... om vervolgens zijn speelgoed weer af te tuigen!
Ik heb nu gezegd dat Sacha voorlopig niet meer zijn kooi uit mag als mijn schoonmoeder er is. We hebben nog wel aan een zeepje of luchtje gedacht dat hem mogelijk uit zijn humeur bracht, maar daar geloof ik inmiddels niet meer in.
Gelukkig valt hij ons niet aan.
Bij mij is het een heel zoet mannetje en wij kriebelen en knuffelen vaak en graag.
Mijn man gebruikt hij als uitkijkpost.
Van de kinderen wil hij niet veel weten (behalve als ze koekjes eten!). Zij krijgen al snel een waarschuwingsbeet, maar dat is niet een echte zoals mijn schoonmoeder krijgt.....
Voorlopig blijft onze MachoMan mooi achter de tralies als schoonmama er is, eens kijken of hij inbindt. En schoonmama mag niet meer vóór de tralies, eerst maar eens afkoelen, dat eigenwijze kromsnaveltje. Want eigenwijs zijn ze, dat maakt ze juist zo leuk.
Maar waarom hij dit nu sinds augustus doet???

Groetjes Louise

Sjeufke

Hoi Louise,

Ja, dat is ook heftig.
Bij mijn Sjeufke kon ik het wel terugvoeren op hormoontjes en dominantie, maar waarom jouw Sacha zich nu ineens zo opstelt...?
Zou het op de een of andere manier een reactie op zijn logeerpartijtje kunnen zijn. Heeft hij jullie gemist (ik weet niet in hoeverre dat kan bij valkjes) en is hij zijn frustratie hierover gaan afreageren op je schoonmoeder???
Ik gooi maar wat op, weet 't verder ook niet. Maar 't is wel opvallend dat dit begonnen is na de vakantie.
Misschien dat andere lezers nog iets herkennen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes, Karin