28 maart 2024, 16:52:42

"Aanvallen!"

Gestart door Sjeufke, 21 juni 2007, 12:53:36

« vorige - volgende »

Theo_Hoorn

Zoals ik zei een valk kan niet echt jaloers zijn!!

maar t gevoel dat t mij gaf was jaloezie

en per valk is dat anders.. wat me ene valk wel wilt wilt me andere niet

ik denk dat t ook mee te maken heb.dat de valk haar az zn vrouwtje zag en dat nu moest delen en zo iets heeft van hey

en ik ben eerlijk , mn valkjes hebben me nooit gebeten of gepikt

denk ook een stukje karakter

Inge88

Ik zelf denk dat je niet laat zien dat je de baas bent door je valk op een trappetje te laten lopen.
Ik denk dat je dit eerder zult doen door hem terug in z´n kooi te zetten. Maar dit werkt dus niet bij de topicstartser, helaas. Ik vraag me alleen ook af of deze situatie te maken heeft met het weten wie de baas is. Het valkje is agressief, omdat het broeds is.

Misschien is het inderdaad een kwestie van geduld hebben. Maar dat is in dit geval niet echt prettig.

Fijn dat jouw manier door ze gelijk bij elkaar te zetten ook werkte... meestal is het apart zetten ook ivm eventuele ziektes die het nieuwe valkje bij zich kan dragen.

Theo_Hoorn

Ja dat klopt daarna werd me ook al gewezen dat moet je niet doen dit en dat.. vanwege eventuele ziekte
maar ik had de vogel in dezelfde kamer gezet. en dat kon ook al ziekte overbrengen

maar dat is in haar geval ookzo.. , omdat ze al in de zelfde ruimte zijn geweest

ik zou denken laat ze samen los en zet ze bij elkaar.. en kijk dan

maar je moet je t zelf weten natuurlijk

en dat trappetje heb ik gehoord.. ik zelf heb nooit met een bijtende valk temaken gehad

wel zijn mn valkjes nu broeds en ze willen niets van me weten  >:(

Sjeufke

Hallo allemaal,
Fijn om nog wat meer reacties te krijgen!
Als ik de handdoek over de kooi doe blijft Sjeufke er toch gewoon naar toe gaan en geluiden maken. Zij reageert daar dan af en toe heel zachtjes op.
Vandaag heb ik ze samen losgelaten. Stienke amuseert zich kostelijk; gaat op onderzoek en speelt met vanalles. Sjeufke loopt de hele tijd om haar heen te imponeren waarvoor zij geen enkele interesse toont. Zolang ik niet naar ze omkijk gaat het goed. Maar als ik door de kamer loop of aandacht geef gaat Sjeuf in de aanval.
Zonet raakte zij even in een penibele situatie ne toen ik wilde ingrijpen heeft Sjeufke me vol in mijn hand gebeten. Ik heb er nu weer een probleem bij; ik krijg Sjeufke niet meer in zijn kooi.
Ik ervaar dit zelf inderdaad niet als jaloezie maar eerder als territotiumgedrag. Alleen die omslag in Sjeufkes gedrag, zo gauw als zij uit beeld is, blijf ik frappant vinden.
Als dit zo blijft weet ik niet of ik het nog wel zie zitten met Sjeuf, want zo kan ik straks niet eens de voliere in om ze te verzorgen!

Karin

Theo_Hoorn

He mijn gevoel zegt stop ze samen in een kooi en bemoei je dr paar dagen niet mee geef ze alleen water en eten


en laat dan de natuur maar even zn gang gaan ( terrotorium opnieuw , t zou t best werken als je ze helemaal in een nieuwe kooi deed omdat ze dan bijde hun plek moeten verroveren vinden )



Rianne

Het probleem zit niet tussen de valkjes, maar tussen valkje en eigenaar. Het mannetje valt de eigenaar aan als het popje in de buurt is. Als dit inderdaad door broeds gedrag komt kun je daar weinig aan doen. Probeer goed gedrag evengoed te belonen en agressief gedrag te 'straffen' door streng NEE te zeggen en het valkje de kooi in te zetten (als dit lukt). Loop anders van hem weg en probeer later opnieuw of hij goed of fout gedrag vertoont.

Theo_Hoorn

ik geloof best dat t tussen de vogel en de eigennaar is zeker


maar as ze de valkjes in een nieuwe kooi zet dan is t voor hem ook eng/nieuw

en as ze ze dan met rust laat leren ze elkaar goed kennen , en weet hij van hey ze laat me met rust zo van dan heb ik de tijd

t is maar een ideej
maar ik geloof wel dat t zal helpen

t is oko niet erg als je je vogels 1 x in hun vogel leven even een paar dagen in de kooi houd denk ik


Sjeufke

Sjeufke was vanmorgen eerst bij haar in de kooi gekropen. Toen kon ik daar niet eens bij in de buurt komen, laat staan verzorgen.
Nu tippelen ze samen over de kamervloer. Als Sjeufke mij aanvalt weet ik echter niet meer hoe ik dit moet corrigeren. Het was altijd wel al een baasje, maar ik liet me nooit kennen. Als hij vervelend deed zette ik hem in zijn kooi. Maar nu gaat hij echt vol in de aanval en moet ik hem afweren om te voorkomen dat hij me bijt. Zo krijg ik hem natuurlijk niet in zijn kooi en wint hij, helaas. Ik heb nu zelfs een doek en handschoenen klaar liggen om hem te vangen!?? Maar hiermee heb ik het eigenlijke probleem natuurlijk niet opgelost.

Theo_Hoorn

jeetje echt heftig hoor ik zou oooook echt niet weten wat ik moet en ik ben eerlijk dit is 1 van de meest erge verhalen die ik ooit gelezen heb dat je maatje zo veranderd in een pyranha

ik denk echt de vogels met rust laten.. , een tijd en dan later t weer proberen met je gevleugelde vriend

maja je zal wel tal loze andere tips krijgen

maar mijn gevoel zegt zet ze in een grote ruime kooi en laat ze vervolgens met rust dit gaat hopelijk ( vast ) wel over

Sjeufke

Hoe denken anderen hierover, ze samen zetten en met rust laten?
Mijn intuitie zegt dat dit 't probleem niet zal oplossen, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Dit is wel ook niet echt bevorderlijk om haar tam te maken. Ze was al zo ver dat ze op mijn hand kwam zitten, maar nu  kan ik niet eens meer in haar buurt komen. Ik heb inmiddels meerdere bijtplekken in mijn hals en handen, soms tot bloedens toe!

Sjeufke

Ik heb het laatste half uur met dikke handschoenen aan door de kamer gelopen omdat Sjeuf me bleef aanvallen en bijten. Hiermee kon ik zijn aanvallen zonder schade doorstaan en zonder hem te laten winnen. Zonet is het me gelukt hem tijdens zo'n aanval te pakken en, uiteraard met veel verzet, in zijn kooi te zetten waar hij nu als een gek zit te schreeuwen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondertussen met mijn handen in het haar zit. Ik dacht dat dit leuk zou worden, maar dit is verre van dat!
Ik zit me zelfs af te vragen of er geen goed aan doe voor Sjeufke een ander thuis te zoeken. In een grote voliere met meerdere valkparkieten, waar hij weerwoord kan krijgen van soortgenootjes.
Hij was altijd een lieve valk die alleen het laatste jaar erg veel last had van zijn hormonen. Hij probeerde voortdurend op mij te rijden en al mijn pogingen om dit gedrag te doorbreken hebben tot niks geleid. Hij is echter nog nooit eerder zo agressief geworden. Hij kon wel eens kwaad worden, maar beet nooit hard. Hooguit van die waarschuwende beetjes. Ik dacht zijn probleem op te lossen door hem een vrouwtje te geven, maar nu heb ik alleen nog maar een groter probleem. Verschillende verhalen lezend op dit forum denk ik nu dat ik te maken heb met een hele broedse valkparkietenman die behoefte heeft aan gezelschap van soortgenootjes waar hij ook door op zijn plaats gezet kan worden(???) Ik weet 't anders niet meer, snik!

Karin

Inge88

Ik denk net als jij dat het meer verdedigend gedrag is tegenover het popje, het beschermen van z´n territorium.
Ik denk niet dat dit opgelost wordt door de 2 samen te zetten.
Sjeufke moet z´n broedse gedrag kwijt... ik denk net als Rianne dat hier niet veel aan te doen is. De enige manier om hem van het broedse gedrag af te halen, is hem een tijdje lekker broeds laten zijn.
Zoals ik al eerder zei zou je er een broedrijp popje bij moeten zetten zodat hij zich lekker broeds kan gedragen... want Stienke is hier nog te jong voor... maar dit is dus geen optie had je al eerder geschreven.
Maar als het gedrag straks zo erg wordt dat je Sjeufke weg moet doen... dat lijkt me ook extreem.

Inge88

Je voliere is volgens mij groot genoeg om er toch nog 2 valkjes bij te doen. Een broedrijp popje voor Sjeufke en een mannetje voor Stienke. Hoeveel kanaries heb je?

Sjeufke

Ik heb nu 2 kanaries, een koppeltje. Daar komen straks nog 1 of 2 vrouwtjes bij, voor kanaries werkt dat beter. Ik wilde er eventueel nog wat andere vogeltjes bij zetten, weet nog niet wat.
Sneeuwen de kanaries niet onder bij zo veel valkjes?
En zal dat het gedrag van Sjeufke naar mij toe echt veranderen? Mijn vriend laat hij namelijk met rust, maar daar had hij voorheen ook al niet veel mee. Het heeft dus ook duidelijk iets met mij te maken. Zonder Stienke kiest hij mij, volgens mij, als partner. Met haar vorm ik een bedreiging.

Inge88

29 juni 2007, 17:55:09 #29 Last Edit: 29 juni 2007, 18:03:20 by Inge...
Maar is je vriend ook bezig met Stienke zoals jij met haar bezig bent?

Wat bedoel je precies met ondersneeuwen?
Ik weet niet goed hoe kanaries en valkjes met elkaar omgaan. Dat weet je zelf wel? Als je een gelijk aantal hebt van beide soorten dan moet dat gewoon kunnen lijkt mij.
Ik denk dat het gedrag wel zal veranderen naar jou toe, na zijn broedse periode... maar dan moet hij dus wel de kans krijgen om dat gedrag kwijt te kunnen.
Er is mogelijk een kans dat Sjeufke zich naar andere valkjes (behalve z'n eigen popje) en kanaries ook agressief gaat gedragen tijdens de broedperiode. Maar dit lijkt mij in een voliere goed op te lossen door de 2 dan in die tijd naar binnen te halen (ik spreek nu dus over later en als dit al voorkomt)