28 maart 2024, 10:12:48

"Aanvallen!"

Gestart door Sjeufke, 21 juni 2007, 12:53:36

« vorige - volgende »

Sjeufke

Hoi,

Sjeufke is mijn tamme en zeer aanhankelijke valkparkietenman van 2 1/2 jaar. Eigenlijk te aanhankelijk naar mijn zin. Hij woont in een kamervoliere, samen met 2 kanaries.
Omdat mijn vriend onlangs een niertransplantatie heeft ondergaan en hij nu immuun-onderdrukkende medicijnen moet slikken hebben we besloten buiten een voliere te maken om voor hem het infectiegevaar zo klein mogelijk te maken. De eerste werkzaamheden zijn inmiddels verzet.
Ik liep om beide redenen al een tijdje met het idee om voor Sjeuf een partner aan te schaffen. En sinds vorige week vertoeven we dan ook in het gezelschap van een prachtig valkparkietenmeisje van 2 maanden. Ze zit nog in een aparte kooi, aan de andere kant van de kamer. Mijn bedoeling was ze straks in de voliere pas samen te zetten.
Sjeuf is sinds maandagavond weer thuis van zijn logeeradres, waar hij 6 weken geweest is tijdens het transplantatieproces.
Hoewel het die avond al laat was kwam hij gelijk uit zijn kooi en gaf me een aandoenlijk fluitconcert.
Dinsdag ontdekte hij tijdens zijn rondvlucht ons nieuwe valkje. Dat was vreemd, maar wel interessant! Gisteren had hij het te pakken. Het lukte hem op het smalle randje voor haar kooi te landen en toen werd zij verwelkomd met zijn mooiste lied en imponeerposes. Daarna bleef hij roepen vanuit zijn kooi.
Vandaag  was hij bij het uit z'n kooi halen eerst weer heel lief voor mij (porbleem is dat hij dan ook gelijk wil 'rijden' op mijn hand). Tot hij haar weer ontdekte, toen was alleen zij nog interessant en werd hij ineens heel agressief naar mij: aanvallen naar mij hoofd i.c.m. duikvluchten; hierbij gemeen bijten naar mijn handen, oren en gezicht. Uiteindelijk heb ik ons nieuwe valkje met kooi en al op de gang gezet en prompt is Sjeuf weer de aanhankelijke loverboy (en nu zit ie op mijn been te slapen).
Vraag: Wat moet ik hiervan denken? En wat moet ik hiermee?
Ik hoor het graag!

Karin

Inge88

21 juni 2007, 14:08:21 #1 Last Edit: 21 juni 2007, 14:11:33 by Inge...
Ik heb het idee dat Sjeufke enorm broeds is en daarom zo reageert. Aangezien hij ook op je hand "rijdt" enzo. Ik zou alleen niet weten hoe je dit op moet lossen. Misschien is het verstandiger om dan het popje voorlopig uit zijn zicht te zetten. Maar je zou het ook nog een tijdje kunnen aankijken, gebeurd dit steeds of zo en nu?
Ben je van plan nog meer valkjes aan te schaffen voor in de voliere straks? Misschien is het verstandig dan een broedrijp popje erbij te zetten? Want aangezien je popje nu 2 maanden is en dus totaal nog geen interesse zal hebben in dit broedse gedrag, vraag ik mij af hoe de 2 straks op elkaar zullen reageren.

Sjeufke

Hoi Inge,

Ik heb het popje gisteren pas weer terug in de kamer gezet nadat Sjeufke terug was in zijn kooi. Opvallend vond ik vooral die omslag in zijn gedrag, direct op het moment dat zij weg was!
Vandaag heb ik haar inderdaad weer weg gezet omdat ik eerst wilde weten welk advies me eventueel gegeven zou worden. Ik heb dus nog niet uitgeprobeerd of Sjeuf weer zo reageert.
Het is eigenlijk niet de bedoeling dat er in de voliere nog meer valkjes bij komen. Deze wordt 1.20 bij 2.30 meter + een binnenhok. De kanaries komen er ook bij en ik wil niet dat die 'ondersneeuwen'.
Wat dat 'rijden' betreft, daar hebben we nu al zo'n dik jaar last van. Een belangrijke reden om er een popje bij te nemen. Uit reacties op eerdere vragen hierover had ik begrepen dat ik het beste een jong popje kon nemen, omdat dan de kans groter zou zijn dat Sjeufke haar zou accepteren. En daar lijkt het in elk geval wel op. Het is natuurlijk inderdaad afwachten hoe ze reageren als ze echt bij elkaar mogen. Ik wilde ze vantevoren al zo veel mogelijk aan elkaar laten wennen, maar of dat op deze manier gaat lukken????

Karin

Sjeufke

Ik heb het popje zonet weer even in de kamer gezet. Dat ging een paar minuten goed. Ik zat zelf bij de kooi om haar trosgierst te voeren en Sjeufke zat er gezellig bij te kletsen. En toen ging het ineens weer mis. Nu zit zij weer op de gang (zielig) en is Sjeuf weer rustig.
Kan 't hem te veel zijn? Tot nu toe beschouwde hij mij als zijn partner. Verwarring?

Karin

Inge88

22 juni 2007, 17:05:55 #4 Last Edit: 22 juni 2007, 17:15:27 by Inge...
Hmm lastig! Het wordt inderdaad aangeraden om een jong valkje aan te schaffen voor je oudere valk. Ivm acceptatie van zijn kant, maar ook ivm tam maken. Hoe oud is hij eigenlijk?

Zo te lezen valt hij je aan als jij met het popje bezig bent. Is dat niet zo als je alleen aandacht geeft aan Sjeufke? Want indien dat het geval is dan kan het best verwarrend zijn voor hem inderdaad. Opeens een soortgenootje, maar die ook aandacht van jou krijgt, terwijl de aandacht voorheen alleen maar naar hem toe ging...

Het is uiteraard geen optie om het popje constant uit zijn zicht te plaatsen, want uiteindelijk is het jouw bedoeling ze samen te zetten. Misschien zou je gewoon de stap moeten wagen en de 2 samen zetten en kijken hoe dat gaat. Misschien wordt dit aanval gedrag dan minder, aangezien hij dan constant bij haar zit en momenteel niet.


Sjeufke

Nee, Sjeufke valt niet alleen aan als ik met haar bezig ben. Gisteren begon het toen ik gewoon door de kamer liep. Telkens als ik voorbij liep kwam hij met een duikvlucht op me af, landde op mijn hoofd en begon te bijten. Als ik hem dan op mijn hand nam richtte hij zijn aanval daarop. En als ik tegen hem praatte of geluidjes maakte viel hij uit naar mijn gezicht. Vandaag gebeurde hetzelfde. Als ik hem uiteindelijk terug heb in zijn eigen kooi lijkt hij doodmoe. Nu is hij weer uitgerust en zit te zeuren. Hij is trouwens 2 1/2 jaar oud.
Ik dacht dat het leuk zou zijn, 'n valkje erbij. Maar dit valt wel tegen en is ook behoorlijk pijnlijk! Ik wil hem ook niet de baas over mij laten spelen. Ik heb het popje pas een week; is dat niet te vroeg om ze al bij elkaar te zetten? Ook i.v.m. tam maken?
Ik maak me ook een beetje ongerust dat Sjeufke  zich straks ook zo gaat afreageren op de kanaries, als ze allemaal samen in de voliere zitten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Inge88

24 juni 2007, 13:41:47 #6 Last Edit: 24 juni 2007, 13:43:32 by Inge...
Het popje is dus nog niet tam begrijp ik? Ja meestal is het verstandiger een nieuw valkje apart te zetten vanwege het tam maken. Ik heb dat zelf ook gedaan.

Ik heb zelf ook geen ervaring met deze situatie waarin je zit. Echt vervelend is het zeker. Het lijkt alsof hij het popje beschermen wil oid.

Ik zou de kooi met het popje wel gewoon naast zijn kooi zetten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Als je Sjeufke dan uit de kooi laat, zou ik een grote handdoek over de kooi van het popje doen. Zodat Sjeufke haar niet zien kan. Volgens mij zal hij zich dan normaal gedragen...
Misschien dat wanneer Sjeufke dan meer gewent is aan de constante aanwezig van het popje, het agressieve gedrag minder wordt, zodat op een gegeven moment de handdoek niet meer nodig is.
Verder zou je Sjeufke kunnen "straffen" voor z'n gedrag door hem gelijk in z'n kooi te zetten als hij weer zo'n aanval doet.

Sjeufke

Dank je wel voor het meedenken. Nee, het popje is nog niet tam hoewel ze wel al een paar keer trosgierst uit mijn hand heeft gegeten. Dus het begin is er.
Ik ben een paar dagen weg geweest; Sjeufke is dus even niet uit zijn kooi en bij haar geweest. Ik heb hem die eerste keren inderdaad al zo snel mogelijk terug in z'n kooi gezet, maar dat viel niet mee omdat hij steeds wegvloog. Ik blijf het wel zo doen. Verder ga ik het eens proberen zoals jij het voorstelt. Ik hoop dan inderdaad dat zijn agressiviteit op den duur minder wordt.
De laatste keer dat ik hem los had gelaten heb ik het popje zelf genegeerd en toen duurde het wel een hele poos voor hij helaas toch weer agressief werd. Dus er zit mogelijk toch ook iets in die opmerking van jou over de mogelijke verwarring voor hem als ik haar aandacht geef. Morgen proberen we het opnieuw.

Groetjes, Karin

P.s. Wat is dat groen dat jouw valkjes op de foto eten?
      Ik ben afgelopen dagen in Zeeland geweest waar ik een                  megavoliere heb ontdekt met o.a. valkjes erin. Wat een genot om naar te kijken!

Inge88

Hoi,

Ik ben benieuwd hoe het straks gaat. Laat je het weten als het beter gaat?
Dat plantje in mijn handtekening is kattengras. Hier zijn ze dol op om het te slopen en te eten. Echt een aanrader dus :)

Sjeufke

Ik heb het geprobeerd met een handdoek, maar dat werkt niet. Stienke (zoals zij 'gedoopt' is)  is voor Sjeufke dan net zo aanwezig als zonder handdoek.
Dinsdagavond ging het onverwachts een paar uurtjes goed. Sjeufke werd alleen kwaad toen ik hem binnen wilde zetten. Gisteren leek het ook wat beter te gaan, dus ik kreeg het vermoeden dat Sjeufke gewoon aan de nieuwe situatie moest wennen. Maar vandaag was het weer mis. Hij ging meteen in de aanval en tot  bloedens (m,n vinger, 'n beetje) toe.
Ik los het nu nog steeds op door Stienke uit de kamer te brengen als hij agressief wordt. Opvallend is vooral hoe z'n gedrag dan meteen omslaat. Hij is dan meteen weer dikke vriendjes met mij. En ook andersom als ik haar weer terug haal. Het lijkt wel dr. Jekyll en mr. Hide.
Ik hoop niet dat ik straks ook telkens zo in de voliere ontvangen wordt! Is er niemand die hier ervaring mee heeft?
Trouwens, dat kattengras, koop je dat zo of kiem je dat zelf? Ik vind het wel een leuk idee.

Karin

Inge88

Hi,

Je bedoelt dat Stienke geluiden gaat maken van onder de handdoek? Ze kan echt niks zien? Maar hoe reageert Sjeufke dan?
Poeh.. ik kan nu even geen andere mogelijke oplossing bedenken. Hopelijk iemand anders hier op het forum wel.

Kattengras kun je in tuincentra zo kopen en als zaadjes die je zelf kunt potten...

Theo_Hoorn

Ik heb gehoord en gelezen

dat as die bijt je uhm trappetje moet laten lopen
herhaal t elke x , lukt t niet in de kooi

PS:

ik heb laatst ook een valkje gekocht, en deed ze gelijk bij elkaar.. en t tam maken lukt echt wel hoor

gewoon geduld hebben..

Inge88

Hoi Theo,

Wat haalt het uit als je het valkje agressief is en je hem op een trappetje laat lopen?

Een tweede valkje tam maken terwijl je ze tegelijk in de kooi hebt, zal vast ook lukken. Maar over het algemeen gaat het sneller wanneer het 2e valkje apart wordt gezet en zich dus alleen op jou zal concentreren wanneer je met hem of haar bezig bent.

Theo_Hoorn

het trappetje lopen is tog om te laten merken dat je de baas bent


en ze bij elkaar doen kan voor mijn gevoel geen kwaad , ik heb t tenminste gelijk gedaan.. en de 2de valk was ook ong wild.

maar hij is heel snel tam geworden , omdat ik rustig deed en hij denk ik ok zag hoe ik met zn vrouwtje omga

hij is nog wel wat fladderig maar denk dat tnu komt omdat ie bezig is met paren enz.. hij wil met rust gelaten worden

maar ik kan uhm zo bij me zetten

je moet gewoon geduld hebben is mijn mening

maar jou manier zal oko vast goed zijn
ik den kdat een vogel die bijt iets duidelijk wil maken , misschien is die jaloers ookal zei iemand me eerst een vogel s niet jaloers , maar ik zag t zo

toen ik met zn popje aan t kroelen was kwam die ook aangevlogen van hey  wat doe je en beetje mijn proberen bang te maken , tot ik hem kroele ging was t goed

Rianne

Een vogel bijt echt niet uit jaloezie, want jaloezie zoals mensen dat kennen, kent een vogel niet. Ik word ook wel eens gebeten door mijn tamme valk, en in die gevallen heeft hij gewoon geen zin om op m'n vinger te stappen. En als ik hem wil aaien bijt hij ook, hij wil gewoon nooit geaaid worden. Het kan dus per situatie een andere betekenis hebben.
Als je het ene valkje aait en het andere valkje jaagt die weg, wil die gewoon geaaid worden. Dit is gewoon eigenbelang en geen jaloezie. Het word vaak op jaloezie gegooid zodat het voor de mensen verklaarbaar is. Maar vogelgedrag zit heel anders in elkaar.