16 juni 2024, 02:14:57

Hulp bij handopfok

Gestart door Gabber III, 19 juni 2007, 16:25:22

« vorige - volgende »

Gabber III

Hallo! Ik ben nieuw hier en heb me al een beetje in het thema verdiept, maar ik kan toch niet alle informatie vinden. Dus hier maar een paar vragen:

1. Wij hebben sinds 6 dagen een valkparkiet, die door zijn ouders verstoten werd, dus wij moeten hem voeren. Hij is nu 35 dagen maar hij krijst veel vaker om eten dan op jullie schema voorgeschreven. Wij voeren hem elke keer ongeveer 2 1/2 spuitje (ca.13 ml) "cede handvoeding voor jonge vogels." Maar als ik hem 10 % van zijn gewicht mag geven, zou dat te veel zijn (hij woog vanmorgen 67 gram --> dat is toch ook te weinig voor zijn leeftijd???)

2. Hoe zie/voel ik of zijn krop leeg is? Zit de krop eerder in de nek of meer daaronder eigenlijk?

3. Hij knoeit heel veel bij het voeren dus zijn zijn veren helemaal vies rond de snavel. Het kan niet echt schoongemaakt worden omdat het al klontjes zijn. Moeten die weg? Als ja HOE? Kan men die wegknippen als het met een doekje niet gaat?

4. Hoe moet de ontlasting eruitzien? Plassen valkparkieten ook?

Wij hopen dat ons iemand helpen kan!

Groetjes, Alice en familie

Rianne

Hoi,

ik zal proberen jullie te helpen :)

1. Jullie valkje is iets te licht voor zijn leeftijd. Hij weegt 67 gram dus zou hij per voeding 6,7 ml moeten krijgen ipv 13. Ik zal even in het schema opzoeken hoevaak per dag hij eten moet.
Er staat 2 keer per dag voor, maar ik zou zelf 3 keer aanhouden vanwege het gewicht. Als het valkje boven de 80 gram komt, kun je terug naar 2 keer per dag en dan goed het gewicht in de gaten houden.

2. De krop zit aan de voorkant, en hoe ouder een valkje wordt, hoe lager die lijkt komen te zitten. Je moet zo ongeveer halverwege de borst kijken.

3. Je kan met een doekje met lauwwarm water proberen de klontjes wat op te lossen. Schoonmaken na het voeren kan ook met een lauwwarm nat doekje.

4. Ontlasting van een handopfok valkje ziet er anders uit als dat van een valkje wat door de ouders wordt gevoerd. Zelf heb ik geen ervaring met handopfok maar ik geloof dat de ontlasting ongeveer de kleur van de pap heeft, met wat wit erdoor. Dat witte is zeg maar 'de urine' van een valkje.

trienke

Verder raad ik je aan om andere pap te halen.
Orlux of nutribird a19 of 21

Groetjes trienke

Gabber III

Nou, dan gaan wij morgen maar nieuw voer kopen.

Als hij naast de drie keer eten vaker om eten krijst, gewoon laten krijsen? Het klinkt echt zielig!   :-\

Hoe zit het met de voertijden? Moet het 7h/17h/23h zijn? Kan bijvoorbeeld 8h/16h/22h ook?

Is het erg als de papresten niet volledig worden verwijdert? Want dat gaat alleen met lauwwarm water echt niet!

Alvast bedankt!

Ivy

19 juni 2007, 20:47:18 #4 Last Edit: 20 juni 2007, 08:42:43 by Ivy
Hoi
CeDe handopfok moet je eigenlijk mengen met fijngemalen eivoer. Hoe ouder het valkje wordt, hoe meer eivoer je er doorheen moet mengen. (Het staat ook in de handleiding, ook de hoeveeheiden.)
Ik had ooit ook een papvalkje die dat pap kreeg en ik vond hem mager. De kweker die hem verkocht heeft, mengde geen eivoer door de pap. Ik heb het gelijk gedaan en het valkje begon goed aan te komen.
Ik denk dus dat het ook daaraan kan liggen dat hij nog zo licht is, en ook dat hij honger heeft. De pap alleen is niet voldoende, de eivoer moet er echt bij. Of deden jullie dat al?

De voertijden kan je wel een uurtje schuiven. Als hij er tussen blijft krijsen, dan kan je hem op een voerbakje neerzetten of een strengel trosgierst voor zijn neus, zo stimuleer je hem om zelf te eten.

Als je andere pap gaat kopen, dan is Nutribird A21 geschikter voor valkjes dan A19.

De papresten - ik heb gewacht tot het valkje zelfstandig was en geen pap meer kreeg en toen heb ik hem een badje gegeven. Erg goed nat, goed afweken en dan afhalen - en alles kwam er af. Het is niet zo vreselijk plezierig, maar 1 keertje en we waren van het papbaardje af. Wel heel goed drogen erna en zeker niet in de tocht. Het was toen een heel ander valkje geworden :D

Succes!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin

Voertijden kan je aanpassen zoals Ivana al aangaf. Het gaat meer om de tijd tussen een voeding door. Nutribird a21 (CeDe blijkbaar niet..?) is eigenlijk volledige voeding voor ene papvalkje. Zonder er wat door te mengen zou hij ook groot kunnen worden. gaat het gewicht niet voldoende omhoog dan kan je beter een voeding meer geven.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Jel

Hoi ik heb me jongen valkjes altijd opgevoed met gewonen brinta pap at vinden ze heel lkkr en het is niet te duur en makkelijk klaar te maken ik deet er ook eivoer door heen en liet hem met trosgier zelf proberen te eten maar ik zeg dus je hoeft niet speciaal vogel voer om hem op te voeden zoals nutriburd enzo nouw veel succes
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Ivy

Hoi Jelke.
Je kreeg jouw valkjes mee groot, maar een handopfok voer is speciaal ontwikkelt voor baby vogels en er zit alles in wat ze nodig hebben. Ik twijfel of dat met Brinta ook het geval is.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin

Met brinta kan het heus wel maar ze hebben niet voor niets een product ontwikkelt waar gewoon alles in zit. Groeide ze wel snel genoeg op?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Gabber III

Ik al weer ;)

Wij voeren hem nu cede met eivoer (helft cede, helft eivoer), maar hij komt toch niet aan. Hij krijgt nu 3 keer per dag (7h, 13h, 19h) maar toch meer dan hij eigenlijk moet (hij weegt 63g maar hij krijgt/wil toch tenminste 10 ml --> 2 spuitje). Kan het daarom zijn dat hij niet aankomt?

Hij begint ook al tussendor van de gierstengel te eten en van dat bakje eivoer dat in zijn kooi hangt.

Met zijn krop is eigenlijk alles ok (is 's morgens leeg, is na het eten vol, maar niet hard...) en hij heeft ook gewone ontlasting.

Groetjes Gabber & Co

Rianne

Hoi,

het is belangrijk dat je de juiste hoeveelheid voeding aanhoudt. Als je teveel pap voert kan de krop uitrekken wat het verteren moeilijker maakt.
Het is goed nieuws dat hij al begint te eten. Is hij verder ook heel actief? Want van vliegen en klimmen vallen ze ook weer af.
Misschien toch andere pap proberen, want je valkje woog eerder nog 67 gram.

Gabber III

Ik heb het al geprobeerd hem de juiste hoeveelheid te geven, maar hij blijft maar krijsen voor meer ...

Een, ja, hij is heel actief. Vliegen doet hij niet zo veel, maar hij klimt heel veel (in zijn kooi en ook op ons :D)

Ik blijf het in ieder geval nog bekijken, want verder ziet hij eigenlijk gezond eruit.

Groetjes