29 mei 2025, 04:26:51

vechten

Gestart door Joram, 7 oktober 2006, 13:26:30

« vorige - volgende »

Joram

hallo, ben hier nieuw dus en heb sinds enkele maanden 2valkparkieten (heb ze gekregen van een vriend)
1 (nemo) is ongeveer 2 jaar oud en de andere 4 jaar(falco)
nu sinds enkele weken/maanden vechten ze heel veel en ze gaan er soms nogal hevig op in (tot bloedens toe)
is er een reden voor dit gedrag of waardoor ik het kan laten verminderen?
nu heeft 1 weer wondjes aan zen bek en borst, soms aan vleugels, poten,... ze bijten soms gewoon stukken uit mekaar :) en dan 5minuten daarachter zitten ze naast elkaar en zijn het de beste vrienden...

ik vermoed eigelijk dat het 2 mannetjes zijn

iemand verklaring of tip? ik probeer ze zoveel mogelijk speeltjes te geven zodat ze zich daarop kunnen afreageren...

greetz Joram

bobbie

Vervelend joh, dat dat gebeurd.

Hebben ze genoeg ruimte?

Er zijn best weleens schermutselingen tussen valkjes maar zoals je het omschrijft vind ik toch wel heftig hoor.

Hoe groot is de kooi waar ze inzitten?

Groetjes, Nel

Joram

ze zitten op men kamer (woon nog thuis)
het kot is 50 X 78 X 70 cm voor 2 kiekes
ze komen elke dag buiten en ze kunnen vliegen ook. ;)
ze zaten eerst in een veel kleinere kooi maar die was voor kanaries ofzo dus heb ik ze een grotere gegeve.

zo wa stoeien doen ze altijd maar de laatste tijd word het wat erger, jagen mekaar weg, pikken op mekaar in en bijten soms door. het gebeurde zelfs dat ik 1 van de 2 op men schouder heb dat de andere komt aanvliegen om op hem in te pikken.
nu bloede nemo onder de bek maar ik zie dat het wel gestopt is met bloeden.falco had overlaatst een fikse buil op zen hoofd en een stuk uit de poot (uitgebeten)

en meestal komen ze overreen maar zo nu en dan is het oorlog en dan jagen ze echt achter elkaar tot het uitkomt in een fladderend en kwetterend confronteren met soms de gevolgen vandien.

toen ze hier juist waren gebeurde dit amper en sinds ze zich thuisvoelen is het wel erger geworden denk ik... ze zitten trouwens al bij elkaar zolang ze leven! ik dacht dat het dominantie was maar dat ze elkaar verwonden...?

kan toch niet de bedoeling zijn?

greetz

angelina

Als het echt zo ernstig is zou ik ze apart zetten want dit is voor beide valkjes niet leuk.
Bovendien krijgen ze geen rust als ze elkaar steeds aanvallen.

Greetz angelique

Love birdies

Joram

maar ze zitten al zolang ze leven bij elkaar, wel raar dat dit nu een probleem zou geven niet?
en het is niet constant, daarstraks hebben ze gevochten en was de ene gewond maar sindsdien zitten ze weer rustig same naast elkaar enzo, het is af en toe maar zo.

en als je ze uit elkaar neemt roepen ze op elkaar tot ze weer bij mekaar zijn hoor...
kan er geen reden voor zijn dat ze soms zo agressief doen?

zelf mag ik ze ook niet aaien ofzo , ik kan ze laten opstappen, voederen enzo maar enkel aaien mag ik ze niet.

greetz

Lin

Als ik naar de foto kijk heb je twee mannetjes. Kijk maar een slinks bij mutaties. Het kan ook zijn dat het door de hormonen komt dat ze zo doen. Doen ze ook anders tegen jou?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paauwtje

tijdelijk appart zetten maar wel de kooien naast elkaar.
Hopen dat ze dan snel tot rust komen.
Wanneer ze los mogen dat wel gezamelijk doen.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Joram

denk dat het inderdaad wat de hormonen zullen geweest zijn, het is nu al geruime tijd beter en heb ze gewoon wat laten doen.
af en toe nog wat schermutselingen maarja... het zijn idd 2 mannetjes maar je kan ze niet scheiden.

als er ooit 1 wegvalt zal de ander het ook niet lang overleven denk ik, ze zitten al heel hun leven samen.

toch bedankt voor de info