27 april 2024, 21:49:40

hoe jonge valk wat dikker krijgen ???

Gestart door Ilse_Jaimy, 20 juni 2007, 19:24:08

« vorige - volgende »

Ilse_Jaimy

ik heb diego nu 2 weken .
hij werd slecht gevoerd en hij was meer dood als levend toen ik hem meennam ...! hij kon niet lopen en niks meer.
hij is hier toen geschat op 3,5 week en hij woog 35 gram ! (weet niet of dat normaal is maar geloof het niet ... je voelde al zijn botjes )
nu is hij zo 5 weken bijna en weegt 50 gram ... ook nog te weinig . hij is nu begonnen met zelf te eten ( heeft elke x de krop al vol met zaadjes ) dus geef hem nog maar 1x daags pap . hij raakt van de pap namelijk aan de schijter en das ook weer niet goed.
wat kan ik hem het beste geven om hem wat dikker te laten worden ???

Lin

Oei dat is wel heel weinig hoor voor die leeftijd hij had al boven de 80 moeten wegen.

Hier vind je info over handopfok. Lees dat maar goed door.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Hoeveel komt hij aan per dag? Als ie nu zelf eet zou het heel hard moeten gaan met het gewicht. Je hebt het over diaree maar hoe ziet dat eruit? dat is natuurlijk wel normaal dat het dun is want pap bestaat grotendeels uit water.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ilse_Jaimy

ja hij is hellemaal niet goed hoor ... maar wil hem tog een kans geven... hij kwam bij me en hij kon niet lopen vliegen niks . hij lag plat op zijn buik .
hij heeft echt een week in zijn kooi gezeten op de grond voordat hij wat ging lopen ! hij kon niet op zijn stok blijven zitten ( daar viel die vanaf ) ook nu is hij nog niet hoe een normaal valkje moet zijn ... nog steeds erg rustig .
maar gelukkig eet hij dus vanaf vandaag dus goed dus dan moet het vast wel goed komen toch ???

Lin

Waarschijnlijk is ie zo rustig omdat ie nog niet optimaal is. ik zou hem zo min mogelijk laten vliegen en op een stok laten.Maar kan ik wel lopen? zo niet dan is het door zwakte of door een kalkgebrek.

Voor een voeding weeg je je valkje zodat je weet hoeveel pap je kan geven. Komt ie nou niet aan  dan gewoon meer voedingen geven totdat ie op de 80 gram zit en dan kan je weer afbouwen. Komt ie elke dag gem.5 gram aan dan gewoon op 1voeding laten. Maar met 5 weken kunnen ze nog niet goed eten (sommige wel) dus dan spelen ze alleen of ze eten hele zaadjes op. Dit laatste kan soms tot een te harde krop leiden waardoor de krop niet goed leegt en de valk dus tekort voeding krijgt en weer verzwakt. Je kan een bakje neerzetten met warm pap en eivoer erdoorheen.Al sie dat eet dan mengt dat wel goed met de zaadjes.

groeten, lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ilse_Jaimy

okej bedankt !

zijn krop gaat inderdaad erg langzaam leeg ! net zoals vandaag bijvoorbeeld ik heb hem vanmorgen gegeven en nu zit er ook nog steeds pap in zijn krop ( met zaadjes ) dat kan toch niet goed zijn ??? of verteerd hij eerst de zaadjes ofzo ?

Lin

dat is inderdaad niet goed nee. Dan kan je beter een voeding meer geven en die voeding dan mengen met eivoer. Als ie volgende week weer een stuk meer weegt kan je kijken hoe het dan gaat. Begin gewoon met eerst trosgierst laten eten totdat ie dat goed pelt en dan zaadjes.De meeste handopfokjes zijn pas met 7 weken of later zelfstandig. Pas afbouwen met pap als ie echt goed pelt of rond de 80 gram zit. Anders blijft ie zo zwak als ie zo weinig weegt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ilse_Jaimy

dus dan kan ik hem beter elke x een heel klein beetje geven ?
jamer genoeg heb ik niet de mogenlijk heid om hem apart te zetten. ( hij zit met mijn andere valk in de kamer voliere )
ik hoop wel dat hij het red :) hij is een echte knuffel  ;D
hij pelt zijn zaadjes trouwens al wel hoor :) want blijf wel eens ff zien hoe die dat doet haha

Ilse_Jaimy

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,24580.msg381490.html#msg381490

hier de link van het topic met fotos van hem . en waarop ze hem 4 weken schatte
( mischien denk jij dat hij ouder is ofzo )
staat trouwens wel onderaan in het topic

Lin

Ja beter verdelen dan in een keer.

kI heb even je anderevragen gelezen.Over waterige poep dat komt dus door de pap. Dat de ouders plukken een jong hoeft geen reden te zijn om aan handopfok te beginnen vaak gaat het jong door onervarenheid van de mens juist achterlopen in gewicht. Maar ik las dat ie niet gevoerd werd dus dan heb je een goede keuze gemaakt.dat je andere valkje hem plukt kan ook kom door misschien pap in de veren? dat is natuurlijk erg lekker,maar machtsvertoon kan het ook zijn hoor.

omdat ie geplukt is komen de veertjes op d erug later. dan kan je beter naar de staart kijken.ouder dan 4 weken geef ik hem niet.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ilse_Jaimy

okej dan zal hij nu dus ongeveer 5 weken zijn .. ( waren fotos van vorige week )

bedankt en ik hou jullie op de hoogte