28 maart 2024, 17:43:06

Zwartmasker

Gestart door Inge88, 19 juni 2007, 17:25:32

« vorige - volgende »

Inge88

Wat is een zwartmasker precies? Een donkere witmasker? Ik zie op de mutatiepagina van deze site een zeer donker valkje staan en een licht valkje, met donkerdere kop.  En hoe verkrijg je zo'n mutatie dan? Of zijn dit "ongelukjes"?

Rianne

Hoi Inge,

elke mutatie is een ongelukje, de wildkleur is immers de oervorm.
Zwartmasker wordt tegenwoordig dominant pastel genoemd, en dit heb je in Enkel en Dubbel factor. :)
Ik hoop dat Ludo ook nog reageerd, hij heeft hier jongen van en misschien wil hij eerdaags een foto plaatsen?

Inge88

Okee.. hopelijk reageert Ludo nog. Ben erg benieuwd hoe dominant pastel ontstaat en hoe het verkregen wordt.

Ludo

Tuurlijk reageert Ludo!

Je kan geen dominant pastellen (zwartkoppen) "maken".
Je moet er minstens ééntje hebben om ze verder te kunnen kweken.
Er is een lichte vorm, die het meeste gewenst is en ook een donkere vorm die je jammer genoeg niet goed kan onderscheiden van wildkleur behalve door de zoming.
Ik kweek de lichte vorm.

Hier een foto van een dominant pastel (zwartkop), dominant pastel witmasker (zwartkop witmasker) en een gewoon witmaskertje, die net uitvliegen.

Eigenlijk is het niet de kop die donkerder is, maar het lichaam dat bleker is.



Hier ook nog een dominant pastel cinnamon zusje (cinnamon zwartkop) waarbij je heel mooi de zoming kan zien op de gestrekte vleugel (schouderpennen)



Groeten

Ludo

Meer uitleg over zwartkoppen (dominant pastellen) vind je op de website en het forum van www.valkparkieten-benelux.tk
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Inge88

Aha... dus je moet het geluk hebben "per ongeluk" een dominant pastel te kweken of dominant pastel ouders hebben... dominant pastel kan dus eigenlijk overal uit voortkomen als "ongelukje"? (dat is immers ook met de eerst geboren dominant pastels gebeurd) Alleen is dat wel heel zeldzaam.

Ludo

19 juni 2007, 19:09:31 #5 Last Edit: 19 juni 2007, 19:12:51 by Ludo
Hoi Inge, ik denk dat de kans dat er ooit nog ééns een dominant pastel zal ontstaan onbestaande is.
Een nieuwe mutatie is al een kans op ..... en dan nog twee keer dezelfde mutatie krijgen is nog veel erger, het is net of je twee keer met de zelfde cijfers zou winnen op de lotto
Andere mutaties kan je per ongeluk kweken omdat je misschien een valk kocht die split is voor een mutatie die je niet ziet en zo kan je via via toch dergelijke mutaties in je jongen krijgen. Zo zijn er al mensen op het forum die per ongeluk geelwangen gekweekt hebben bijvoorbeeld.
Maar met dominant pastel kan dat nooit omdat een dominante mutatie geen splits kan hebben.

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk