8 mei 2025, 15:20:39

eitje....

Gestart door Anka, 13 juni 2007, 19:56:42

« vorige - volgende »

Anka

Hoi allemaal, ben dol op mijn valkjes en sinds ze vanaf januari ofzo in een veeeeel grotere kooi zitten (minibrio) zag ik het eigenlijk al aankomen, we hebben een eitje.. 1 mannetje zit regelmatig te broeden, maar er zit dus niet zoiets als een broedblok in of zo, (was niet van plan om te kweken) ik vind het helemaal niet erg om er nog een valkje bij te krijgen, maar kan dat op deze manier wel? of toch beter eitje vervangen door nep eitje?

groetjes anka

Ivy

Hoi.
Hoeveel valkjes heb je dan precies in zitten? Zijn de ouders van het eitje niet aggresief tegen de anderen? (als er anderen zijn)
Ook op de bodem van de kooi kunnen ze een eitje uitbroeden, maar in een blok hebben ze meer rust (ouders en later de jonkies). Ook zijn dan de jonkies beschut tegen de buitenwerled (eventuele tocht, drukte ed). Je zou kunnen proberen om alsnog een blok aan ze geven. Deze dan eerst op het plek leggen waar het eitje ligt, eitje in het blok. Laat het blok dan open, dan durven ze er vaak sneller erin te gaan. Als ze het eitje eenmaal gevonden hebben, kan je het blok ophangen waar jij hem wil hebben ( bijvoorbeeld aan de buitekant van de kooi als je een extra deurtje hebt)
Er komen waarschijnlijk nog meer eitjes (meestal legt een valkje zo'n 4 - 6 eitjes), als je maar 1 jonkie wil, zou je een aantal kunnen vervangen door nepeitjes.
Voor meer info kan je ook de sticky topics lezen, deze staan bovenaan dit subforum.
Succes!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Anka

hoi, dank je wel voor je berichtje, ik heb nu 2 valkjes, er kan er dus met gemak nog 1 bij, ga maar eens op zoek naar een broedblok inderdaad, het is trouwens nog steeds 1 eigje, sinds dinsdag.
anka

Ivy

Hoi.
Eitjes worden meestal om de dag gelegd, dus waarschijnlijk komt vandaag nummer 2 :D
Succes!

Anka

hoi, het is nu zondag, 17-06, er ligt nog steeds 1 eitje, en ze blijven het verhuizen, heb gisteren een broedblok gehaald, maar heeft het nog zin om deze in de kooi te zetten? Ze hebben al een bijna 2 dagen niet echt meer op het eitje gebroed.

gr. Anka

Ivy

Hoi.
Misschien als je het broedblok ophangt, dat ze dan opnieuw gaan beginnen. Wil je dat?
Als ze op het eitje niet broeden, dan kan je het gewoon weghalen. Meestal komt er twee dagen na het eerste eitje de tweede en dan beginnen ze echt broeden, maar als je na vier dagen nog steeds maar 1 eitje hebt dan zullen ze wel geen zin meer in hebben.
Groetjes, Ivana