2 mei 2025, 08:02:02

giftige plant gegeten? Wat nu?

Gestart door Romy, 15 juni 2007, 17:27:24

« vorige - volgende »

Romy

Dag iedereen

Door een ongelukkige situatie heeft Flupke van het blad van een orchidee gegeten. Ze heeft niet zo heel erg veel binnen denk  ik, maar toch wel iets.

Wat moet ik nu doen? Ik vind nergens terug of het giftig is voor valkjes?
Moet ik haar laten overgeven?

Momenteel merk ik nog geen verandering in haar gedrag. Juist erna legde ze wel een poepje wat een klein beetje waterachtig was, maar wel goed qua samenstelling (gewoon groen met een witte punt)

Wat moet ik doen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik wil Flupke niet kwijt!

Romy

Romy

De plant noemt phalaeonopsis (ik weet niet of het juist geschreven is)

Ondertussen heeft ze een volkomen normaal poepje laten vallen.

Moet ik haar water doen drinken? Of beter zaad doen eten? Of net niet? Wat doe ik nu best?

Monky

Hi Romy,

Hoe lang geleden is het gebeurd?

Hier kan je iets over mijn vraag lezen...
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13299.0.html

Ik geloof dat je het vrij snel merkt als ze echt iets giftigs hebben binnen gekregen.

In de link staat ook wat je moet doen als ze wel wat heeft binnen gekregen.

Sta wel eventueel klaar om naar de dierenarts te gaan als het nodig is... waarschijnlijk heeft ze er alleen aan zitten knabbelen.

Succes... Geeg Flupke maar een dikke knuffel van me  :)

Groetjes,
Monky

Romy

Hoi Monky

Bedankt voor je reactie!

Het moet tussen 17u00 en 17u15 gebeurd zijn. Want ik had net haar bakje zaadjes ververst waardoor ze niet uit haar kooi wou komen, maar lekker wou eten. Dan heb ik de pc opgestart en toen ik daarna even keek, zag ik haar hangen aan de rand van haar kooi en ik vond het een beetje verdacht, ging kijken en zag dat de plant tot tegen de kooi stond en dat die aangeknaagd was...

Ze heeft er dus niet zo lang aan kunnen knabbelen. Ook heb ik wel verschillende stukjes teruggevonden op de grond, in haar kooi en ook heb ik er enkele uit haar bek gehaald. Er zaten er ook enkele in haar veren geplakt.
Ik DENK dat ze niet erg veel binnen gehad heeft (misschien max 5 valkenhappen)

Bedankt om de link te plaatsen, het stelt me toch een beetje gerust.

Ondertussen heeft ze ook alweer een normaal poepje laten vallen, ze is in haar gewone doen (heeft al gevlogen en nu zit ze zich te poetsen)

Ik vraag me af of ik haar terug mag laten eten?

Groetjes
Romy

trienke

Ik denk dat je flupke wel gewoon kunt laten eten.
En gewoon goed in de gaten houden de eerste paar uren.

Groetjes Trienke

Romy

Dag Trienke

ik dacht ook wel dat het geen kwaad kon, maar wou het voor de zekerheid toch eerst vragen. Ik zal ze dan laten eten, want ik denk dat door te eten de opgeloste  (giftige) stoffen minder gaan inwerken, als er ook veel gezonde stoffen in haar lichaampje zitten.

Net ervoor heeft ze nog gegeten en ik hoop dat ze nu ook wat wil eten.

Bedankt!
Romy

Monky

Als ze echt gif binnen had gehad, dan had je dat nu wel gemerkt. Zeker als het 5 happen zijn,

Laat haar gerust lekker wat eten. En ik zou toch aanraden om die plant even ergens anders neer te zetten dan bij haar kooi  ;) Om verdere verleiding en ongelukken te voorkomen  :)

Groetjes,
Monky

Romy

Hoi Monky

De plant staat al in een andere kamer  ;D

Voorlopig is ze nog altijd haar oude zelf, dus nog niks abnormaals te merken. Dus normaal zou ik het nu al moeten merken als er iets fout was?
Daar ben ik blij om want al verschillende keren had ik gelezen 'in korte tijd merk je dat...'. Maar wat is kort he! Nu is het al een dik uur geleden dat ze ervan at.

Groetjes
Romy

Monky

Hi Romy,

Je moet bedenken dat het lichaam van een valkparkiet klein is. En 5 happen is dan behoorlijk wat. Je ziet het dan wel binnen een uur aan zo'n diertje.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken... het is ook de vraag of een orchidee giftig is. En zoals het eruit ziet, lijkt het me niet.

Ik denk echt dat als het giftig was geweest en ze echt iets binnen heeft gehad, je het nu allang had gemerkt. In de link vertelt Paul wat er kan gebeuren. Dat is bij Flupke gelukkig niet gebeurd.

Hou haar desalniettemin toch nog even vanavond een beetje in de gaten.

Groetjes,
Monky

Romy

Hoi Monky

Ik heb orchidee ook niet zien staan in de lijst van giftige planten, ook niet op een andere website. Maar je weet maar nooit he.

Het klopt wat je zegt + een vogel heeft een heel snel metabolisme waardoor de spijsvertering ook erg snel gaat. Dus ik vermoed ook wel dat ik het al had moeten merken.

Ze heeft net terug een beetje zaadjes gegeten en een poepje gelaten en hij was normaal... Gelukkig!

Ik was echt in paniek toen ik zag dat ze aan de plant geknabbeld had! Maar het LIJKT loos alarm te zijn... Uiteraard hou ik (en m'n moeder ook) haar goed in de gaten vanavond.

Voor mijn part mag dit topic verplaatst worden, want ik denk niet dat er nog spoed bij is (en hoop ook dat er geen spoed meer nodig zal zijn!)

Groetjes
Romy

Martha

Hallo Romy,

Mijn twee slopertjes hebben een tijdje geleden ook mijn orchidee onthoofd en de blaadjes versnippert.
Zij hebben er niets aan over gehouden, mijn orchidee heeft het echter niet overleefd...

Uit mijn ervaring is dus gebleken dat een orchidee niet dodelijk hoeft te zijn voor valkjes.

Maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en geen nieuwe orchidee meer gekocht..

Veel succes en ik hoop dat alles goed komt met Flupke..

Groetjes Martha, oezie en pino.
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008

Romy

Hoi Martha

Bedankt om dit alsnog te plaatsen!
Ik vond orchidee niet in de lijst met giftige planten, maar je weet ook niet of die compleet is want er bestaat zóveel verschillende planten...

Maar Flupke heeft er blijkbaar ook niets aan overgehouden. En de plant zal het wel overleven want het is enkel aan een blad dat er wat hapjes uit zijn  :)

Groetjes
Romy

Lin

De lijst met giftige planten staat bij Voeding:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,18486.0.html

Gelukkig dat alles goed is.kleine hoeveelheden zijn niet direct schadelijk. Gelukkig heb je het op tijd opgemerkt.

Ik verplaatst je nu even naar Ziek.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Romy

Hoi Lin

Bedankt om de link te plaatsen, maar ik had er al wezen rondkijken. Ook op een andere website heb ik gekeken en ik vond orchidee inderdaad niet op de lijst terug, maar je weet maar nooit he, ik wou zeker geen risico's nemen!

Maar gelukkig is alles goed gekomen, ze heeft er niks van geweten!

Groetjes
Romy