27 april 2024, 15:56:45

Waterballon????????

Gestart door b, 8 juni 2007, 20:27:57

« vorige - volgende »

b

Hallo allemaal,

Ik wil toch eens even vragen of iemand dit herkend.
Ik heb een aantal nestjes valkjes zitten en eergisteren bij de nestcontrole zag ik iets heel vreemd.
1 Jong had een krop die zowat op klappen stond. Deze was helemaal gevuld met iets vloeibaars. De zaadjes en het eivoer zag je er in ronddrijven.
Na de krop gemasseerd te hebben, begon hij te braken en kwam er een waterachtige vloeistof uit zijn bekje.
Daarna was de ballon weg, maar zag je nog steeds erg veel vocht zitten.
Een dag later zag ik hetzelfde bij een ander valkje uit een ander nest en ook bij deze kwam het eruit na massage.
Beide valkjes lijken tot de dag van vandaag helemaal gezond en het enigste dat je ziet is dat vocht waar de zaadjes en eivoer in ronddrijven.
Ze staan niet meer op klappen, krijgen voldoende voer van de ouders en houden hun koppies fier omhoog.
Hopelijk is er hier iemand die dat herkend?

Groetjes Bianca

trienke

zou het geen kropmelk kunnen zijn van de ouders?

Groetjes trienke

b

Hoi,

Bedankt voor je reactie, maar dit ziet er toch echt anders uit.
Het lijkt ook of de krop doorzichtig is


Aan de reacties te merken hebben niet veel mensen dit ooit meegemaakt, hopelijk leest iemand dit en weet wat het is.,
Groetjes Bianca

Inger m

Citaat van: trienke op  9 juni 2007, 14:13:48
zou het geen kropmelk kunnen zijn van de ouders?

Groetjes trienke


Hoi,
Valkparkieten produceren helemaal geen kropmelk. Dit is voorbehouden aan de duiven. Valkparkieten voeren het voedsel dat ze zelf hebben gegeten vanuit de krop.

Mogelijk kan daar ook de oorzaak in worden gevonden? Hebben de ouders mogelijk anders gegeten. Ik zou ook even de ouders goed in de gaten houden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

trienke

ik meende het hier ergens gelezen hebben, maar kan me vergissen

Groetjes trienke

Rianne

Uit zichzelf kan er volgens mij geen vocht in de krop komen. Misschien hebben de ouders veel water gedronken ivm de warmte?

b

Inmiddels is het probleem vanzelf weggegaan.
De kleintjes krijgen wel heel erg goed te eten, ze klappen zowat.

Het is gewoon komisch om te zien.

In ieder geval bedankt voor de reacties en Inger ook nog bedankt voor de reactie op mijn persoonlijke vraag.

Groetjes Bianca

margreet

10 juni 2007, 22:20:17 #7 Last Edit: 11 juni 2007, 21:45:06 by margreet
hallo,


Pasgeboren valkjes, de ouders geven hun jongen vloeibare voeding uit hun krop te eten. De zogenaamde kropmelk.
Bij 10 dagen, de ouders vervangen de kropmelk steeds meer door voorverteerde zaden.
Het zal wel niet hetzelfde gaan als bij duiven maar wordt wel degelijk kropmelk genoemd.
Thomas Haupt-Mijn valkparkiet

groetjes Margreet