net nieuwe valkparkiet, veel ijsberen in de kooi?

Gestart door Sander & Lenke, 9 juni 2007, 10:57:29

« vorige - volgende »

Sander & Lenke

Bij mijn weten verkopen dierenwinkels geen valkparkieten die uit een voliere komen.
HIj zat in de dierenwinkel in een veel kleinere kooi dan dat hij nu zit, en daar was hij superrustig.

We zullen de valkparkiet hoger zetten.

In hoeverre is het mogelijk om een valk van 1 jaar oud nog handtam te krijgen. Ik heb mij laten vertellen dat dat nog wel te doen zou zijn.
Groetjes,

Lenke & Sander

Ivy

Hoi.
Volgens mij worden ook valkjes uit volieres verkocht in dierenwinkels. Maar dat maakt op zich niet uit.
Het valkje moet eerst goed wennen, en vinden van het juiste plek voor hem is ook belangrijk. Op de grond voelt hij zich waarschijnlijk onveilig.

Ook een oudere valkje kan je nog tam maken. Het zal alleen meer tijd kosten en geduld. Zolang je niet verwacht dat het valkje binnen een week op je hand gaat zitten en laat zich aaien...
Ik heb ook een valkje van een jaar gehaald die niet tam was. Hij laat zich nu kroelen, maar stapt nog steeds niet op (hij is hier sinds december). Dus ja, vooral geduld hebben en ooit kom je er.
Wel gebeurt het wel eens dat je valkje na maanden nog niet tam heb ook al doe je er alles voor. Sommige valkjes zijn wat geschikter voor volieres, en sommige voor woonkamers. Hopelijk is die van jullie wel een woonkamervalkje :).

Ik wens je veel succes met tammaken!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sander & Lenke

Hallo,

Dank voor de info.

Ik baal zelf erg van de winkelier die hem heeft verkocht.
Wellicht een idee om toch even verhaal te gaan halen.

Hij kon ook niet vertellen of het een mannetje of een vrouwtje was, maar dat is op zich niet zo spannend (pas interessant als er een 2e komt)

Denk dat we gewoon met Barry gaan proberen om zo ver mogelijk te gaan, en de volgende dan echt als jonkie te kopen :)
Groetjes,

Lenke & Sander

Ivy

Hoi.
Tja, ik weet niet of je er iets mee bereikt... maar je kan het proberen.
Het voordeel is dat je nu wel het geslacht weet, en je weet ook dat hij gepareld is... dat is leuk om te weten als je ooit mee gaat kweken, dan kan je precieser uitrekenen wat voor jonkies er uitkomen. Ook is hij niet veel ouder dan een jaar (misschien wel ietsje jonger zelfs), want hij heeft nog een aantal parels zitten.
Het scheelt natuurlijk dat je Barry alleen heb zitten. Dan gaat het tammaken in het algemeen stuk sneller.
En voor tweede erbij is het inderdaad slimmer om een jong valkje te kopen als je die ook tam wil maken. Je kan tegenwoordig ook tamme valkjes kopen, veel kwekers doen dat tegen een klein vergoeding. Of handtamme valkjes, die zijn dan wel aan handen gewend en zijn niet zo bang als wilde valkjes.

Succes!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

carco

Wat die parels betreft ben ik het niet helemaal met je eens Yvana.
Want Harry is al 5 jaar en je ziet ze nog steeds zitten.

Ik hoop dat het je alsnog lukt om hem tam te krijgen: veel succes!!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Sander & Lenke

Ben vandaag even langs de dierenwinkel gegaan met deze bevindingen en die zeiden me dat hij echt uit januari kwam, dus weet niet wat ik daar van moet denken nu. Er zijn geen manieren om dit uit te vinden zeker, zonder ringetje?

Verder heb ik hem op een hoger kastje gezet, hij staat nog niet op ooghoogte, maar wel een stuk hoger nu. Asl hij op de bovenste stok zit, zit hij nu ongeveer op borst/nek hoogte van mij en we zijn nog aan het kijken voor een hoger tafeltje.
Groetjes,

Lenke & Sander

Bello

Hoi Lenke,

als jullie gaan voor een 2e valkje dan kun je deze beter bij een goede kweker gaan halen.

Mijn 1e valk Gerrit was ook uit een dierenwinkel ( waar ik destijds werkte) en hij was ook niet tam.
Hij was tam geworden (maar niet heel tam) en is bijna 21 jaar geworden.

Met veel geduld kun je echt een hoop bereiken. En dat je hem kunt lokken met eten, zaadjes, brood enz enz.
Je zelf interessant gaan maken voor Barry.
Ik vind Barry wel een mooi valkje hoor ;D

En misschien een optie (dat is heel verschillend bij diverse  mensen) om je valkje te laten kortwieken door een dierenarts of een goede kweker. Veren groeien toch weer aan en dan kun je beslissen of je veren laat groeien of opnieuw laat kortwieken.

Onze Bello was dominant aan het worden en na de 1e keer kortwieken is dat gedrag verdwenen.

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sander & Lenke

ja, dat lokken is nog erg moeilijk, aangezien alles eng was. Er ligt nu wat trosgierst in de kooi, maar daar kijkt hij niet naar om, dus daar wacht ik eigenlijk op, tot hij door heeft dat dat erg lekker smaakt :P. Dan kan ik hem er dan eventueel mee lokken. Heb het ook al met enkele groentes geprobeerd, sla en appel, maar hij snapt niet dat dat lekkernijen zijn, dus dat is nog even een probleem ;)
Groetjes,

Lenke & Sander

Hum Tum

Hoi hoi,

Ik heb zelf ook een valkje uit de voliere gekregen. Een vriend van mij had een nestje. De overige valkjes gaan inderdaad naar dierenwinkels, dus het kan zijn dat ze hem in de dierenwinkel gekregen hebben in jannuari of zo. Ik heb mijn valkje gekregen toen hij vier maanden was, hij was toen twee maanden uit het nestblok. In het begin was hij ook erg onrustig maar snel gewend. Bij mij is alles iig toch goed gekomen. ;D
Iets wat wel grappig is, is dat hij zijn voerbak steeds op de grond gooit en zijn eten vanaf de grond eet. In de voliere kregen ze altijd voer op de grond.
Ik merk wel dat het erg belangrijk is om hem er geregeld uit te halen, dan kunnen ze hun energie kwijt. Maar dat geld lijkt me voor elk valkje.

Groetjes,
Denise.