net nieuwe valkparkiet, veel ijsberen in de kooi?

Gestart door Sander & Lenke, 9 juni 2007, 10:57:29

« vorige - volgende »

Sander & Lenke

Hallo iedereen,
Gisteren hebben wij een valkparkiet van 5 maandjes oud gekocht. Hij zat gisteren nog stil in een hoekje en durfde zich nauwelijks te bewegen. Nu is hij langzaam aan het wennen, maar hij begint nu op de bodem van de kooi constant op en neer te lopen en vrij wild te vliegen door de hele kooi. Is dit normaal, of moet ik me zorgen maken?
Groetjes,

Lenke & Sander

Anja

Hoi hoi,

je valkje heeft wel tijd nodig om te wennen. De plaats waar de kooi staat wordt daar veel langs gelopen? Anders kun je de kooi beter op een plaats neerzetten waar bijna niemand langs loopt dan schrikt je valkje minder snel. Het is wel vrij normaal hoor. Is je valkje wel tam?
Heb hier een lutino die dat ook een paar dagen heeft gedaan dus in mijn ogen hoef je je geen zorgen te maken.

Groetjes Anja

Bello

Hoi hoi

Gewoon het valkje een paar dagen rust gunnen, en de kooi moet gewoon op een rustige plaats in de woonkamer staan.

veel sycces ermee

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sander & Lenke

hij staat erg rustig, er lopen wel mensen langs, maar hte is de laatste dagen erg rustig hier in huis, dus hij kan gewoon rustig wennen.
Denk ook dat het gewoon gewenning is.

Hij is nog niet tam nee, hij is pas net hier en komt uit de dierenwinkel, maar het zit wel in de planning om hem tam te maken.
Hij is volgens de dierenwinkel wel tam, maar niet handtam. Hij is niet echt bang voor mensen, maar handen enzo zijn nog erg spannend, daarbij was hij ontsnapt en heeft dus al een vervelende ervaring gehad hierdoor helaas. Iets waar we niets aan kunnen doen, maar we houden er rekening mee dat het tam maken dan wel wat langer duurt en het wennen zeker.
Groetjes,

Lenke & Sander

Anja


Je zou het stappenplan kunnen volgen.
Dat vind je op de onderstaande link.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

Groetjes Anja

Sander & Lenke

ja, dat had ik al gezien en vond ik inderdaad erg nuttig. Zit nu regelmatig een paar minuten bij hem om met hem te praten en om hem rustig te maken, hij is wel in me geïnteresseerd, maar ik ben nog wel erg eng.
Groetjes,

Lenke & Sander

Anja


Dat went wel hoor maar dat heeft tijd en erg veel geduld nodig.

Heel veel succes hoor.

Groetjes Anja

Mara

En je zult nog wel even eng blijven hoor, dat is heel normaal. Maar het moet wel minder worden.

Mara

Sander & Lenke

ik heb er eventjes een filmpje van gemaakt, misschien dat dat duidelijker is? Heb door jullie reacties het idee dat ik me geen zorgen hoef te maken ;)
http://s5.photobucket.com/albums/y165/secricible/?action=view&current=MVI_0644.flv
Groetjes,

Lenke & Sander

Anja


Je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken. Ik heb nu nog een valk die dat af en toe doet.
Ook zie ik dat je schelpenzand op de bodem hebt. Dit kan in de oogjes van valk komen als die gaat fladderen. Beter is om beukensnippers als bodem bedekking te gebruiken. Verder zou ik ook wat dikkere stokken gebruiken en als het kan houten stokken.

Groetjes Anja

Sander & Lenke

het schelpenzand was een beetje een fout..
Ik heb een tijdje terug een opdracht gemaakt voor school en had daar schelpenzand voor nodig. Dat hadden we dus nog staan in een zak en besloten om bij de spullen geen zak schelpenzand te kopen, deze zak op te maken en daarna eventueel op een ander spul over te gaan, wat de dierenwinkel ons aanraadde.
Thuis bleek die zak nergens te vinden, dus zijn zo snel mogelijk naar de supermarkt gereden en hebben daar schelpenzand gehaald, want iets anders was niet.
Groetjes,

Lenke & Sander

carco

Ik denk niet dat dit om een valkparkiet van 5 maanden gaat die je hier gekocht hebt.
Volgens mij is het een geparelde man die al zeker een jaar oud moet zijn. Hij heeft al een hele gele kop en de parels zijn al verdwenen.
Heeft hij een ring om de poot?
Weet je ook hoe lang hij al in de dierenwinkel zat? Want als ik dit filmpje zo ziet lijkt het mij een valk die absoluut geen kleine kooi gewend is maar uit een volière gehaald is :-\

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Ivy

Hoi.
Ik ben het eens met Caroline. Het valkje is al wat ouder dan 5 maanden aan zijn gele koppie te zien.
En het lijkt ook inderdaad op of hij de kooi niet gewend is. Zag ik het trouwens goed en staat hij op de grond? Dat zou ook een probleem kunnen zijn, valkjes willen liever wat hoger. Het beste zou zijn om hem op jouw ooghoogte te plaatsen, dan hebben ze wat meer overzicht en voelen zich veiliger.
Plastic zitstokken zijn niet zo goed, misschien kan je ergens een boomtakje scoren? Wilg of sommige fruitbomen zijn geschikt... het is ook beter voor de pootjes.
Ik hoop dat hij zich gauw thuis voelt bij je. Veel succes met het tammaken.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sander & Lenke

oef, hier schrik ik zeg maar een beetje van...
Hij heeft geen ring om zijn poot. Volgens de dierenwinkel was hij van Januari, dus dan zou hij nu 5 of 6 maanden oud moeten zijn.
Als dit dier uit een volieren gehaald is, komt het dan nog wel goed, kan hij dan nog wel (op een goede manier) wennen aan een kooi?
Groetjes,

Lenke & Sander

Mara

Hij is zeker ouder dan 5 maanden. En volgens mij komt hij uit een voliere. Ik weet niet wat je er aan kunt doen om hem te laten wennen, ik hoop dat er iemand is die je antwoord kan geven.

Mara