8 mei 2025, 11:03:07

Wel of niet overleggen??

Gestart door ziralioness, 5 juni 2007, 17:12:37

« vorige - volgende »

ziralioness

Hallo allemaal,

Normaal zou ik dit niet bij spoed plaatsen, maar de jongen verzwakken snel... dus er is toch spoed bij.  :(

Ik heb twee koppels valkparkieten. Een koppel is onervaren, zit in de buitenvoliere en heeft hun eerste nest, met vier eitjes. Op dit moment hebben zij twee jongen. Ik wil hen eigenlijk niet teveel storen of belasten, omdat dit hun eerste nest is en ik er schitterende jongen uit verwacht...

Ik heb ook een ervaren koppel die op dit moment drie jongen en één (hoogstwaarschijnlijk bevrucht-en-op-het-punt-van-uitkomen) ei heeft...

Het ervaren koppel laat echter sinds vanmorgen geheel onverwacht de jongen letterlijk verrekken. Ze kijken er niet meer naar om, ze worden niet gevoed of warmgehouden.

De jongen zullen het niet lang meer redden.. Ze zijn pas 2-3 dagen oud..!

Wat moet ik doen?? Ze tóch overleggen bij het onervaren koppel, die max. 4 jongen zullen krijgen? Ik vind het zoveel... zeven stuks... En is er geen kans dat ik hun nest dan verstoor? Of moet ik toch gewoon de natuur zijn gang laten gaan? Alle jongen zijn trouwens ongeveer van dezelfde leeftijd.

Wie weet raad?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Lin

5 juni 2007, 17:14:38 #1 Last Edit: 5 juni 2007, 17:16:18 by Lin
ik zou zeggen overleggen. Handopfok (alles overnemen) is vrijwel niet haalbaar en dood laten gaan zou ik niet kunnen. Je kan altijd nog bijvoeren als de ouders het niet redden.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ziralioness

Ze zijn nog te klein op dit moment voor bijvoeding... Maar zal het andere koppel niet verstoord raken van de extra jongen?  :-\ En zeven in het eerste nest, zal ze dat wel lukken?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!

Lin

Als je geen ander koppel kan vinden heb je weinig keus lijkt mij.  Vaak gaat het wel goed overleggen. Maar 100% zekerheid heb je natuurlijk niet.

Lin

7  is wel erg veel dat is zo. Maar het moet mogelijk zijn als je meehelpt. handopfok kan al vanaf dag 1 maar is niet aan te raden.

ziralioness

Klopt, dit is nu éénmaal eerder gebeurd en toen probeerde ik met handopfok de jongen te redden (we hadden toen geen ander koppel). De jongen stierven gewoon in mijn handen, erg traumatisch.  :-\
Handopfok doe ik dus alleen nog bij wat grotere jongen.

Ik zit zo vreselijk in dubio. Als ik het andere koppel verstoor, gaan álle jongen dood. De kweek dit jaar was al om te huilen, maar dat zou wel helemaal vreselijk zijn...
En als ik het NIET doe, zal dit drietal in elk geval overlijden... en hebben de andere twee jongen een goede kans. Wat is dan wijsheid... zo vreselijk moeilijk...!

Ik begrijp ook gewoon niet waarom het nu weer mis gaat... vorige keer gebeurde dit ook zonder aanwijsbare oorzaak, en nu weer hetzelfde koppel precies hetzelfde verhaal. Het ene moment zorgen ze voorbeeldig voor de jongen, en dan ineens stoppen ze er accuut mee! Ze vertonen dan ineens heel onrustig gedrag en klimmen nerveus door hun kooi. Ik heb express deze broed de ouders zo min mogelijk lastiggevallen, ik ben bijna volledig weggebleven bij het nest....

Ik zit er echt mee. Ik wil de jongen buiten ook een maximale kans bieden, ik blijf zo bang dat dat koppel dan ook zal stoppen en alle jongen zullen sterven... verschrikkelijk moeilijk dit.

ziralioness

Ik kon het niet meer aanzien en heb ze toch maar aan Kiko & Chiko aangeboden. Vader Chiko ging er wel direct op af, dus hopelijk accepteren ze ze en lijden hun eigen donsjes er niet onder... kwestie van 1 x per dag controleren dan maar, en zien of het wel goed gaat.

ziralioness

Het laatste ei van Nina en Wuppie was al aangepikt, maar ijskoud geworden. Ik probeerde het te verwarmen en te beluisteren of er leven in zat, maar da's een bijna onmogelijke zaak.

Ik besloot het dan toch maar te openen. Er zat een al overleden wildkleurkuiken in, die nog niet al het eigeel had opgenomen.

Nou ja.. de drie jongen van Nina & Wuppie liggen nu bij Kiko & Chiko in het blok... ze hebben nu dus vijf jongen, als hun laatste twee eieren uitkomen hebben ze er zeven. We zullen zien wat er gebeurd, ik houd het in de gaten.

Ik heb trouwens express de drie nieuwe jongen een klein stukje van hun eigen jongen gelegd, nu kunnen ze zelf bepalen wat ze doen. Als ze de jongen niet willen, kunnen ze ze ''laten liggen'' en verder met hun eigen tweetal. Willen ze ze wel, dan zullen ze de jongen eronder schuiven. Ik ben benieuwd.

Valerie

Ik zal voor je duimen dat het goed gaat!
Wat jammer zeg, dat ze zo plots in de steek gelaten worden.

trienke

Balen zeg van dat koppel. Gelukkig doen chiko en kiko hun best. Als ik een nest met jongen nu had, had je ze bij mij wel mgen brengen. Ik heb nog wel een pleegkoppel over die nu op eitjes zit bijna 2 weken. Als het niet lukt bij chiko en kiko wil ik wel proberen om ze daaronder te leggen als je wil. Het is een vrij makkelijk koppel.

Groetjes Trienke

ziralioness

Prima Trienke; mocht het niet helemaal lekker gaan, dan krijg jij ze!  :D Super idee trouwens! Ik ben benieuwd of ze dat zouden accepteren, omdat hun eigen eitjes immers nog niet uit zijn, maar het blijft een kans!

ziralioness

YAYYY!!!  :D Ze hebben ze geaccepteerd!! Ik ben net toch maar even wezen gluren, ik kon het niet laten... Kiko en Chiko zitten *zoals bijna altijd* samen in het blok, en onder Kiko's borst stak een kopje van één van de jongen uit. Ze spuugde wat naar me, met zo'n kop van ''waag het eens...''  ;D
Ik denk dat ze ze wil houden!  ;)

trienke

hihih

gelukkig maar :D

Groetjes Trienke

Lin

Als de eitjes koud zijn gewoon laten liggen zelfs die kunnen uitkomen. zit er echter een gat in dan kan je ze beter onder een warmtelamp leggen als er nog leven in zit en ze moeten al uitkomen. Met een scheurtje dan ook gewoon laten liggen en opletten of er niet te vroeg een gat komt. Komt er een gat dan opletten of het jong eruit komt want het kan stikken in het vlies. ALs je het vlies bij de kop weghaalt is het vaak al goed. Niet gaan pellen een ei want dan ben je vaak te vroeg met eruit halen. Alleen de kop vliesvrij maken. Geen leven dan houdt het natuurlijk op.

Ik ben heel benieuwd of alles goed blijft gaan.

ik verplaats je nu even naar het onderdeel Kweken.

Groeten, Lin

ziralioness

Bedankt voor het verplaatsen Lin, dat wilde ik ook net voorstellen.  ;)

Helaas was dit jong al helemaal dood toen ik het ei had geopend, arm dier.
Gewoon gestorven in het eitje...

Ik heb nog een paar foto's genomen; hoe hard het ook klinkt, het was wel een hele mooie kans om te zien hoe zo'n diertje nou in het ei zit. Heel bijzonder!

Misschien is het ook maar beter zo... nog een extra jong was wel veel geweest voor Kiko en Chiko...