10 mei 2025, 02:30:48

Gewond valkparkietje

Gestart door pietie, 31 mei 2007, 23:21:13

« vorige - volgende »

pietie

Hallo!
Mijn vader heeft een gewond valkparkietje meegenomen.
Hij/zij is aangevallen door een ekster en is gewond aan zijn kopje en aan een pootje.
De valkparkiet is wel al geholpen eraan want het komt van een asiel.
Het valkje zit nu in een klein kooitje lijkt wel op een kleine kooi waar ze duiven in vervoeren, ik heb net naar hem gekeken en zag dsat hij wat aan het kopje had.
We hebben nog geen andere kooi dus nu blijft hij de hele nacht in dat kleine kooitje maar gaat dat wel goed?
Ik ben bang dat het valkje morgen dood is ofzo want het heeft misschien stress.
En zou ik nog wat moeten doen aan die wonden?
Misschien gewoon schoonmaken met wat afgekookt water ofzo?
Iemand wat tips?
Alvast bedankt

Peewee! :D

Rianne

Heb je druivensuiker in huis? Doe dat dan door het drinkwater. Zet het valkje op een rustige plaats in huis en laat zacht een lichtje branden voor het geval hij ergens van schrikt.
Bloeden de wonden nog? Zo niet zou ik er van af blijven en morgen zo snel mogelijk naar een dierenarts, bij voorkeur een vogelarts.

Lin

ik sluit mij bij Rianne aan. Zet geen lamp op het valkje want dit kan de bloeddruk verhogen in de kop. zet ook geen speeltjes of stokken neer. Dan voorkomt beschadigingen bij schrik. Links bij de links dierenartsen zie je vogelartsen. Waar woon je ongeveer?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pietie

Ik had het al niet bij spoed geplaatst want het valkje is er al aan geholpen als het goed is want het komt van een asiel.
Ik ben net thuis en ze zit nu op de bodem van de kooi.
Ik denk dat ze wat aan het rusten is.
Mijn moeder zei wel dat ze al wat geklommen heeft.
Maar moet ik dan nu toch nog druivensuiker in het water doen?
En wat voor een druivensuiker, welk merk ofzo
xxx

pietie

Ik zag het valkje net klimmen en dat gaat heel moeilijk en ze kan ook nauwelijks op de stok blijven zitten.
Het lijkt wel of 1 pootje verlamd is ofzo.
Zal ik de stokken eruit halen zodat ze op de grond blijft zitten en wat rust heeft?

Ivy

Hoi.
Je zou 1 stok erin kunnen laten en deze laag hangen zodat ze niet te veel hoeft te klimmen. Je kan naast die stok trosgierst hangen, dat vinden ze lekker.
Eet ze nog goed?
Druivensuiker in het water kan je wel doen, daar help je haar mee om sneller bij te komen. Het maakt niet uit welke merk, in supermarkt verkopen ze het vaak en het staat meestal tussen zonnatura producten.
Verder kan je haar het beste zo veel mogelijk met rust laten. Als ze al behandelt is voor haar wondjes, dan zou ik er verder eventjes niks aan doen, door met haar bezig te zijn zou je haar alleen maar stress veroorzaken.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

pietie

Citaat van: Ivy op  1 juni 2007, 18:37:33
Hoi.
Je zou 1 stok erin kunnen laten en deze laag hangen zodat ze niet te veel hoeft te klimmen. Je kan naast die stok trosgierst hangen, dat vinden ze lekker.
Eet ze nog goed?
Druivensuiker in het water kan je wel doen, daar help je haar mee om sneller bij te komen. Het maakt niet uit welke merk, in supermarkt verkopen ze het vaak en het staat meestal tussen zonnatura producten.
Verder kan je haar het beste zo veel mogelijk met rust laten. Als ze al behandelt is voor haar wondjes, dan zou ik er verder eventjes niks aan doen, door met haar bezig te zijn zou je haar alleen maar stress veroorzaken.

Groetjes, Ivana

bedankt!
Op het hoofdje zijn wat veertjes weg en het bloed niet meer dus dat komt wel goed.
Op de grond ligt trosgierst daar was ze net al aan het eten.
Dan zal ik dadelijk proberen om de stokken eruit te halen en ga ik wat druivensuiker halen.
Bedankt voor jullie hulp! :-*

pietie

het gaat gelukkig al wat beter, ze klimt al vaken en kan goed op de stok zitten.
Alleen ze gaat nog altijd op de bodem van de kooi in een hoekje liggen.
Ik heb al extra een trosgierst opgehangen zodat ze op de stok moet om eraan te kunnen eten.
Wat kan ik eraan doen zodat ze niet meer op de grond gaat zitten of maakt dat niet uit ???
groetjes claudia

Lin

Misschien is het nog te vermoeiend, of ze heeft een lichte verwonding/beschadiging aan de poot. Op zich maakt het niet uit. Maar als het haar eet/drink gewoontjes of speelgewoontjes belemmerd dan kan je beter even hem weer controleren.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pietie

Citaat van: Lin op  5 juni 2007, 19:20:06
Misschien is het nog te vermoeiend, of ze heeft een lichte verwonding/beschadiging aan de poot. Op zich maakt het niet uit. Maar als het haar eet/drink gewoontjes of speelgewoontjes belemmerd dan kan je beter even hem weer controleren.

oke dan wacht ik het nog wel af