28 maart 2024, 18:19:57

bijterige Pino

Gestart door Martijn Nijmegen, 31 mei 2007, 19:54:50

« vorige - volgende »

Martijn Nijmegen

Hallo, allemaal,

Allereerst verbaas ik mij over het feit dat er zo'n actieve community bestaat van valkparkiethouders. Super leuk en fijn want ik heb een vraag.

Bijna een week geleden heb ik een valkje gekocht, genaamd Pino. Eenmaal thuis was hij helemaal niet bang. Hij was meteen erg nieuwsgierig en liet zich meteen aaien op zijn koppie door de tralies. Ook pakt hij zonnepitjes aan. Nu probeer ik al een paar dagen met mijn hand de kooi in te gaan. Pino blijft zitten en is nieuwsgierig maar bijt de hele tijd. Het doet geen zeer maar hij wordt erg druk. Als ik trosgierst in mijn vingers houdt of zonnepitjes dan pakt ie dat uit mijn vingers en eet hij hiervan, er is dan dus niks aan de hand. Op het moment dat ik het eten op mijn platte hand leg wordt hij agressief en bijt hij continue. Er staat overal op internet dat ik mijn vinger richting buik moet laten gaan zodat hij op kan stappen. Nou ik kom niet eens in de buurt van zijn buik en pootjes. Weet iemand hoe ik hier mee om moet gaan?
Ik wil hem ook laten vliegen maar als hij al bang is van mijn hand dan weet ik niet of dat verstandig is. Ik probeer bij hem in de buurt te komen maar hij wordt dan alleen maar onrustig en aggressief. Ik krijg de kans niet hem te benaderen.

Wie helpt mij?

Rianne

Hoi,

welkom in deze community ;)
Zo te lezen heb je al een aardige basis om mee te beginnen als Pino door de tralies al pitjes aanpakt.
Ik kan je als eerste tip geven om het stappenplan eens te lezen. Deze staat ook onder Tam Maken op het forum.
Via de 10 stappen bouw je vertrouwen op bij je valkje, zodat je steeds een stukje verder kan gaan. :) Houd er rekening mee dat het bij het ene valkje sneller gaat als bij het ander.

Martijn Nijmegen

Ik heb het stappenplan doorgenomen en merk dat ik het precies zo doe. Pino pakt alles uit mijn hand (vingers) ook trosgierst. Alleen met openhand en wanneer ik nog dichterbij kom dan gaat het mis.

Rianne

En als je het valkje naar jou toe laat komen?

Martijn Nijmegen

Dat ga ik inderdaad eens even proberen. Ik denk dat ik het misschien te snel wil doen allemaal. Maar heb het idee dat ik het moet aanreiken omdat hij anders niet komt. we zullen zien.

Martijn Nijmegen

vandaag weer de hele tijd in de weer geweest, maar hij blijft mijn hand als vijand zien. hij blijft bijterig. Ik moet hem er ook iedere keer op attenderen dat ik trosgierst in mijn vingers heb, hij kijkt er niet eens naar. ???

Anke

Probeer eens om gewoon je hand in het hok te houden zonder er iets mee te doen. Blijf rustig tegen hem praten zodat hij eraan kan wennen dat je er bent. Als je merkt dat hij dat niet eng vindt ga je steeds een stukje dichterbij. Bouw het langzaam op en kijk goed  naar je valkje zodat je niet sneller gaat dan hij/zij wil.
Laat hem eerst wennen aan het feit dat hij uit je hand trosgierst eet.
Ik heb mijn valkjes nu een maand, ze eten uit mijn hand maar zodra ik wil proberen of ze opstappen, maken ze zich uit de voeten.
Je hebt echt heel veel geduld nodig om je valkje echt tam te krijgen. Maar als je volhoudt en het langzaam opbouwt, dan zal je zien dat al je inspanningen de moeite waard zijn geweest.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes