4 mei 2025, 18:59:59

welke mutatie

Gestart door kenny, 3 juni 2007, 18:30:30

« vorige - volgende »

kenny

3 juni 2007, 18:30:30 Last Edit: 3 juni 2007, 18:32:47 by kenny
Beste mensen
sinds korte tijd heb ik twee valkparkieten. Het vrouwtje is wildkleur en het mannetje (hoewel niet zeker) kan ik maar niet bepalen. Ik denk cinnamon gepareld. Daarom heb ik een foto bijgevoegd zodat jullie misschien kunnen oordelen.

Over het geslacht ben ik er ook nog niet uit. Toen ik in de winkel vroeg hoe ze dat bepaalden of het een mannetje of een vrouwtje was, dan zei die man dat ze naar de onderkant van de vleugels kijken en als de parels bolletjes zijn dan is het een vrouwtje en wanneer de bolletjes ovaal zijn dan is het een mannetje. Het kan ook omgekeerd zijn, ik weet het niet meer zo goed... klopt dit? De vogel is pas 6 maand oud en de parels kunnen eventueel nog verdwijnen, dus daaraan kan ik het niet zien.

Alvast bedankt voor jullie moeite!
Groetjes
Kenny

Ivy

3 juni 2007, 19:33:03 #1 Last Edit: 3 juni 2007, 19:34:45 by Ivy
Hoi Kenny.
Als je vogels nog niet in de rui zijn geweest, kan je het nog niet zien aan het uiterlijk.
Het klopt, poppen hebben aan de vleugelveren spots, maar een jonge valkje voor de rui heeft ze ook. Alle valkjes worden geboren met 'poppenkleed', ze zien er dus uit als poppen en pas na de rui kan je het geslacht zien. Ovale of ronde 'bolletjes' - dat is onzin wat die man vertelde. Mannen verliezen de 'bolletjes' na de jeugdrui.
Als jouw wildkleur gele koppie krijgt en zijn staartveren donker worden, is het een mannetje. Cinnamon geparelde zou dan parels verliezen en ook staart zou van egale kleur zijn.
Blijven ze eruitzien zoals ze nu zijn, zijn het beide popjes.
Nog eventjes afwachten dus.
Groetjes,
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

kenny

Dag Ivy

Mag ik uit jouw reactie afleiden dat het inderdaad om een cinnamon geparelde gaat?

Zoals ik al vermoedde is dat van die ovale en gewone bolletjes dus niet waar, ik had dat nog nergens anders gelezen en vreesde er dus al voor. Alvast bedankt voor je reactie Ivy!

Groetjes
Kenny

Ivy

Hoi.
Cinnamon gepareld, klopt :D, alleen nu heet gepareld opaline. Dus eigenlijk cinnamon opaline :)

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie