15 mei 2025, 04:15:23

Te snel een nieuw nestje?

Gestart door danoontje21, 1 juni 2007, 18:07:20

« vorige - volgende »

danoontje21

Hallo,

Onze eerste nestje met de valkjes is mislukt. Na 32 dagen heb ik de 4 eitjes weggehaald nadat hun belangstelling ervoor flink was afgenomen. Van een vriend moest ik de eitjes even openmaken om te kijken of ze bevrucht waren. En hierna het nestblok verschonen en weer terughangen.
Van de 4 eitjes waren er twee bevrucht, vreselijk vond ik dat om te zien. Twee eitjes waren al helemaal ontwikkeld, zaten 2 kleintjes in waarvan er 1 tje erg verdroogd was, de andere was nog best vochtig.
Nu las ik dat de voornaamste oorzaak van dat de eitjes niet uitkomen uitdroging is. Nu is onze luchtvochtigheid toch continue rond de 65% geweest. Nu las ik dat je wat in het blok moet vernevelen. Dat heb ik dus gedaan toen ik het blok er weer terug in hing.
Maar nu is mijn vraag: moet ik dit elke dag herhalen?? Want van 1 keer nevelen zal het toch niet lukken dan als uitdroging het probleem is?

Een volgende vraag: vorige week hebben we het blok schoongemaakt en opnieuw teruggehangen. Tien minuten later zat jip alweer bovenop zn vrouwtje en sinds die keer doen ze het elke dag weer een keer of 3/4. Nu is het vrouwtje alweer 2 dagen in het blok en dit vond ik wat verdacht dus ging ik kijken en warempel: eitje nr 1 is alweer gelegd...
Maar is dit niet wat vroeg?? Is dit wel vruchtbaar? Ik dacht dat er 14 dagen overheen ging voordat t eerste eitje zou komen na de 1e paring?

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik hoop zo dat deze tweede poging wel lukt! Ik vond het zo sneu van het eerste nestje...  :(

Ivy

Hoi.
Als je luchtvochtigheid continu zo hoog was, dan heb ik mijn twijfels of het door uitdroging komt dat de eitjes afgestorven zijn. Waren de eitjes goed bebroed?
Eitjes worden wel sneller bevrucht hoor, tussen het leggen van de eitjes zitten meestal maar twee dagen en dan moet het bevruchten ook kunnen gebeuren. Dus kans ik aanwezig dat de eitjes bevrucht zijn.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

danoontje21

De kleintjes waren wel helemaal ontwikkeld voor zover ik het kon zien en de valkjes hebben er vanaf t 3e eitje constant opgezeten, dus t lijkt me sterk dat ze niet goed bebroerd zijn.
Wel staat de kooi tegen de wand bij een groot raam, niet voor het raam, maar de zon schijnt hier wel lekker naar binnen tot ongeveer 12.00. Misschien dat dat de reden kan zijn dat de luchtvochtigheid daar dan daalt of? Ik heb daar verder ook niet zoveel verstand van...
Ik spuit nu wat nevel in het hok en heb de valkjes lekker laten badderen vanmorgen waardoor ze nat op het nestje is gaan zitten. Maar als het de luchtvochtigheid niet was, wat zou het dan wel geweest kunnen zijn?